2012-03-01, 20:20
Medlem
flashfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomHome
Definiera att vinna. Ingen vet vad som skulle hända om si och så hände, eller till exempel om Tyskland hade tagit över Stalingrad, Leningrad och Moskva. Därifrån skulle det bara fortsätta beroende på situationen och förhållanden, vilka vi inte känner till.

Om du nu definierar vinna som att ta dessa ryska städer så tja, vad skulle hänt om man lyckats med det förutom fortsatt ryskt motstånd även om man hade tagit huvudstaden?

Den som efteråt bestämmer vad som står i historieböckerna har vunnit kriget.
Citera
2012-03-01, 20:22
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Text

Intressant, jag måste erkänna att jag inte är så där jätteinsatt i ämnet.

Så tror du att det hade gjort någon skillnad om man hade fortsatt hålla sig till flygfälten i söder? Som jag förstår det så kunde tyskarna knappt ge någon jakt eskort när man började bomba städer längre norrut, 10 minuter är en siffra som finns nånstans i bakhuvudet.

Visst försökte man slå ut radarstationerna också men det gick väl sådär och britterna kunde ganska snabbt laga eller fixa temporära stationer?
Citera
2012-03-01, 20:23
Medlem
GostenGWs avatar
England var super nära att gå under ryssarna super nära så dom kunde ha vunnit det var ren otur eller tur att dom förlora det beror på hur man ser det
Citera
2012-03-01, 20:28
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
När militärerna fick göra på sitt sätt stoppades de sovjetiska anfallen, trots man man var i starkt underläge. När "tidernas störste fältherre" blandade sig i gick det vanligen illa

Vanligen kanske är en överdrift? Han var väl med och "blandade sig i" invasionen av Frankrike bland annat och det gick ju hyffsat Däremot håller jag med om att ett icke-dynamiskt försvar i öst var vansinnigt. Känns lite som han själv fattade att det va ganska kört vid det laget och tiltade för att använda ett pokeruttryck. Lite "fuck it, nu kör vi ända in i kaklet gubbar" och hoppades på det bästa.
Citera
2012-03-01, 20:31
Medlem
Tyskland under Hitler hade nog kunnat vinna kriget. Exempelvis genom att inte ockupera stora delar av Frankrike efter segern 1940, utan i stället dra sig tillbaka helt mot att Frankrike i gengäld blev samarbetspartner. Inte heller Norge hade man behövt ockupera fortvarigt. Det hade räckt att behålla några baser där och vid behov hjälpa norrmännen försvara sitt land mot britterna.

Edit: Ser nu att något sådant var nämnt av andra i "tipstråden" till Hitler.
Senast redigerad av alpi 2012-03-01 kl. 20:51.
Citera
2012-03-01, 21:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Aldrig nära att vinna, men en remi hade varit möjlig ända fram till -44 om man lyckats sluta separatfred med ryssarna.
Citera
2012-03-01, 21:08
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Såg en annan tråd där alla flashbackare uppmanas komma med 5 tips till Hitler. Jag vill bara höra experters åsikt om Hitlers chans att vinna 2:a världskriget om han hade haft bättre taktik? Var hans krig dödsdömd från början? Vad säger forskare/historiker?

- Hitler utnämnde sina generaler och medarbetare grundat på lojalitet snarare än meriter. Skulle han haft en mer nykter syn på sin ledning kunde han sparkat inkompetent folk som exempelvis Göring i tid, vilket kunde ha gjort Luftwaffe mer effektivt.

- Hitler la sig i militära beslut han inte förstod sig på. Skulle han exempelvis litat på sina generaler vid Dunkerque och låtit Wehrmacht krossa den brittiska expeditionsstyrkan kunde en separatfred med Storbritannien legat närmare. Istället fick han kalla fötter, blev överdrivet försiktig och litade på att Görings Luftwaffe skulle göra jobbet (vilket misslyckades).

- Han underskattade britternas envishet. Fredstrevarna ledde ingen vart, Churchill vägrade. Hade han lyckats vid Dunkerque, underminerat Churchill på hemmaplan och inte använt upp sitt flygvapen till att bomba britterna till underkastelse hade det blivit helt andra resurser över då invasionen av Sovjet satte igång.

- Tredje rikets underrättelsetjänst var ineffektiv, men det åtgärdades inte. Hade man haft klarare bild om fiendens förehavanden hade man kunnat ha tagit helt andra militära och utrikespolitiska beslut.
Citera
2012-03-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Vanligen kanske är en överdrift? Han var väl med och "blandade sig i" invasionen av Frankrike bland annat och det gick ju hyffsat Däremot håller jag med om att ett icke-dynamiskt försvar i öst var vansinnigt. Känns lite som han själv fattade att det va ganska kört vid det laget och tiltade för att använda ett pokeruttryck. Lite "fuck it, nu kör vi ända in i kaklet gubbar" och hoppades på det bästa.

För det första skiljer sig Hitlers agerande före och efter Stalingrad. Framgångsrikt anfallskrig är nog lite enklare att hantera är försvarsstrider. Dessutom var Hitlers "petande i operationerna" inte helt lyckade ens under det franska fälttåget? Varför stoppa spjutspetsarna när de allierade stod med ryggen mot havet i Dunqerque? Han hade chansen att fånga en avsevärd del av den brittiska armén vid denna franska stad, istället beordrar han han halt för pansartäterna som stod i begrepp att slakta
de ihoppackade soldaterna. Denna blunder, som faktiskt är lite av en träta mellan dagens historiker,
gjorde att en avsevärd del av BEF, vid tillfället stridsvana trupper, kunde tas hem. Totalt skeppades ca 340 000 allierade soldater över kanalen, och då skickades det mesta som flöt över kanalen för att hämta hem trupperna. Förvisso fick man lämna det mesta vad gäller krigsmateriel på stränderna.

Hitler själv motiverade beslutet med hänvisning till sina egna erfarenheter under WW1.
Citera
2012-03-01, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay
Så, då menar du alltså att det inte var Hitler som startade kriget genom att invadera Polen? (Med "hjälp" från sovjet)
Kände mig tvungen att gå in på smådetaljer här.

Tyskland (SS) "fejkade" en radiosändning i en liten polsk stad som gränsar mot Tyskland (kommer inte ihåg vad den heter). Dom tvingade radioprataren att säga något i stil med att "Revolution ska startas mot Tyskland etc." Detta var på kvällen, samma natt invaderade tyskarna Polen.

Citera
2012-03-01, 21:45
Medlem
Thatsfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrraa
Kände mig tvungen att gå in på smådetaljer här.

Tyskland (SS) "fejkade" en radiosändning i en liten polsk stad som gränsar mot Tyskland (kommer inte ihåg vad den heter). Dom tvingade radioprataren att säga något i stil med att "Revolution ska startas mot Tyskland etc." Detta var på kvällen, samma natt invaderade tyskarna Polen.

SS maskerade sig väl som polska soldater och anföll en radiostation? Det är vad jag har fått lära mig.
Citera
2012-03-01, 21:46
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
För det första skiljer sig Hitlers agerande före och efter Stalingrad. Framgångsrikt anfallskrig är nog lite enklare att hantera är försvarsstrider. Dessutom var Hitlers "petande i operationerna" inte helt lyckade ens under det franska fälttåget? Varför stoppa spjutspetsarna när de allierade stod med ryggen mot havet i Dunqerque? Han hade chansen att fånga en avsevärd del av den brittiska armén vid denna franska stad, istället beordrar han han halt för pansartäterna som stod i begrepp att slakta
de ihoppackade soldaterna. Denna blunder, som faktiskt är lite av en träta mellan dagens historiker,
gjorde att en avsevärd del av BEF, vid tillfället stridsvana trupper, kunde tas hem. Totalt skeppades ca 340 000 allierade soldater över kanalen, och då skickades det mesta som flöt över kanalen för att hämta hem trupperna. Förvisso fick man lämna det mesta vad gäller krigsmateriel på stränderna.

Hitler själv motiverade beslutet med hänvisning till sina egna erfarenheter under WW1.

Dunqerque håller jag verkligen med om, tror att britternas stridsmoral hade fått sig en rejäl knäck plus att man hade sluppit möte dessa män i fält senare men det är lätt att vara efterklok. Vad jag har förstått var han rädd för sin exponerade flank. Hur exponerad den var eller om dem allierade hade kunnat rulla upp hela hans linje vid den tidpunkten får någon mer insatt svara på.
Citera
2012-03-01, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsfuckedup
SS maskerade sig väl som polska soldater och anföll en radiostation? Det är vad jag har fått lära mig.
Det är inte vad jag har hört, men så kan det nog mycket väl vara. Poängen var iallafall att dom tvingade mannen som var radiopratare att "förmedla budskapet" och på så sätt hade dom en (falsk) anledning att starta krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in