Flashback bygger pepparkakshus!
2012-02-29, 20:03
Medlem
Hej!

Jag har en ganska stor summa pengar som jag sparat och har funderat i vad jag ska investera i, och jag funderar på guld ca 300-500g, har råd med emra men vill inte köpa för allt, verkar detta som en bra idée? Syftet är väl att om ett par år ska guldet vara värt mycket mer än vad jag köpte det för.

Ser man på guld priset så har det ökat markant på ett par år, jag är lite orolig att det ska sjunka och bubblan ska spricka, vad tycker ni? Är guld en säker inverstering?

jag sparar inte till något speciellt, tycker bara om att ha en bra buffert om en kris kommer.
Citera
2012-02-29, 20:09
Medlem
BekymradMedborgares avatar
Jag har funderat på att spara i guld också. Tänkte då köpa ett stort guldhalsband för mellan 10 000- 15 000 kronor. Priset kan nog tänkas öka några hundralappar på några år och guld faller inte i värde på samma sätt som t.ex. en tv eller andra elektronikprodukter.

300 gram låter mycket, men guldhalsband säljer alltid så köp några såna.
Citera
2012-02-29, 20:12
Medlem
tänkte mer på 24karat guld tackor, dessa går att smälta ner o göra vad man vill med i princip, tänker inte köpa några smycken eftersom det är dyrare.
Citera
2012-02-29, 20:23
Medlem
-20r53-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swurrt
tänkte mer på 24karat guld tackor, dessa går att smälta ner o göra vad man vill med i princip, tänker inte köpa några smycken eftersom det är dyrare.

har också funderat väldigt mycket på och göra det, men vet inte vart jag ska vända mig om man ska ha rent guld dvs i tackor?
Citera
2012-02-29, 20:31
Bannlyst
För ett par dagar sen hittade dem 13ton guld och silver.
Kommer inte priset vara samma ett tag då?
Citera
2012-02-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvetintebre

Jo det är iofs sant, det borde va samma eller sjunka något. Måste följa utvecklingen och se om de får upp det.
Citera
2012-02-29, 20:59
Medlem
Finans.killens avatar
Ja köp på toppen! Perfekt idè!

Förresten finns det väl en tråd om guldinvesteringar som är typ 200 sidor lång?
Citera
2012-02-29, 21:00
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvetintebre

Citat:
Jo det är iofs sant, det borde va samma eller sjunka något. Måste följa utvecklingen och se om de får upp det.

Tvivlar ju starkt på att det skulle påverka världsmarkandspriset. Men vad vet man.
Citera
2012-02-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ja köp på toppen! Perfekt idè!

Förresten finns det väl en tråd om guldinvesteringar som är typ 200 sidor lång?

Det är ju det jag funderar på, om guld prister är toppat, eller om det kommer fortsätta, vissa "experter" säger det kommer öka och vissa "experter" säger det kommer sjunka. Antar att du skulle välja att inte göra det.

Min "plan" skulle ju va att låta dom vara i kanske 5-10år.
Citera
2012-02-29, 21:12
Medlem
luciddreamers avatar
Tavex är nog det bästa stället att köpa guld på.
Googla upp namnet... :-)
Citera
2012-02-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer
Tavex är nog det bästa stället att köpa guld på.
Googla upp namnet... :-)

Jag vet vart man kan köpa guld, osv. Det jag vill veta är om NI(flashback) tycker det låter som en BRA investering, eller den sämsta investering någonsin.
Citera
2012-03-01, 10:23
Medlem
Citat:
Jag vet vart man kan köpa guld, osv. Det jag vill veta är om NI(flashback) tycker det låter som en BRA investering, eller den sämsta investering någonsin.

Någonstans mellan ultimat och värdelös om man ska tro på respektive läger. Själv investerar jag i fysiskt guld, men bara upp till cirka 10% av mitt investeringskapital. Det är kul med guld och precis som alla investeringar innebär det en risk. Att det skulle blir värdelöst är inte särskilt troligt, men jag tror inte heller att vi bara är i början på en tokrusning i värde.

Finns mycket bra information i andra trådar som du hittar om du söker på guld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in