Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-29, 19:30
  #1
Medlem
TheRotters avatar
Fotbollsspelare som är bra människor.


Jag tycker vi ska ha en tråd där vi pratar om vilka fotbollsspelare som också, på såväl som utanför planen är riktigt bra människor. Begreppet "bra människa" är såklart något luddigt men det jag åsyftar här är spelare som visat respekt, vördnad och värme på planen mot med och motspelare samt domare publik, funktionärer.*

Känslan jag har är att fotbollsspelare på elitnivå blir allt mer egocentriska och *självcentrerade i största allmänhet. Det är ytterst få spelare inom världsfotbollen som ger något speciellt gott intryck men jag tycker vi kan försöka lyfta fram de som faktiskt finns. Genuint bra personer med distans till sig själva, sin idrott och som inte bara är mediatränat trevliga utan faktiskt har en ärlig artighet.*

Ge gärna förslag på spelare ni anser besitta dessa egenskaper. Det skadar inte om teorierna kring er spelare är någorlunda uppbyggda med kanske någon länk, berättad anekdot eller liknande. Det kan vara alltifrån att någon donerar stor belopp till välgörenhetsorganisationer till att någon bjudit ut arenans vaktmästare på middag. Det kan även handla om ren artighet mot domare osv.




Mitt första namn är Raul. Han börjar komma upp i åren och känns som en spelare med en enormt trygg person. Sliter och jobbar som en lagspelare i med och motgång och hänger sällan med huvudet om han själv är ur form. Älskad i Real Madrid och har även skapat sig en plats i Schalke 04-fansens hjärtan. Är ett stort fan av Düsseldorf som spelar i den tyska andradivisionen och tar med sig sonen och halsdukarna på så många hemmamatcher som möjligt. Har även hört att han stått i klacken. Är den trevligaste och hövligaste spelaren att döma enligt den svenska FIFA-domaren Jonas Eriksson. Drar sällan på sig gula kort och fruktansvärt sällan röda.





Så kör. Funkar även med historiska spelare.*
Citera
2012-02-29, 19:35
  #2
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Pontus Wernbloom verkar tillsynes vara en ärlig, genuint trevlig och galet skön snubbe, youtubar man honom eller kollar på intervjuer så är det de intrycket jag får av honom
Citera
2012-02-29, 19:43
  #3
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Seb startar på bänken tydligen, efter känt sig lite hängig

Taco kommer starta istället

http://www.svd.se/sport/svensson-i-s...on_6890161.svd
Citera
2012-02-29, 19:45
  #4
Medlem
Speytos avatar
Raúl var den första jag kom att tänka på. En man som domaren Jonas Eriksson hade stor beröm för som den största gentlemannen han stött på på planen. Har även under massa intervjuer gett ett väldigt ödmjukt intryck och verkar vara en riktigt bra människa.

Edit: Nu blir det väl många som inte håller med men tycker Mario Balotelli har ett gott hjärta, samt goda intentioner men ibland blir det helt klart lite fel. Men den där historien om att han åkte med en pojke till hans skola för att konfrontera hans mobbare är ju ett bevis på vilket gott hjärta han har. Mario Balotelli förtjänar beröm!
Citera
2012-02-29, 19:46
  #5
Medlem
ProfessorAs avatar
Didier Drogba byggde ju ett sjukhus hemma i Elfenbenskusten, det får ses som ganska schysst.

Samuel Eto'o fick ett bud från någon brittisk klubb har jag för mig men skrattade bara åt budet för han tycket det var så sjukt mycket pengar, enligt honom för mycket för någon spelare.

John Guidetti är väldigt tydlig med vad han vill och är inte blyg med att säga att han är bra men samtidigt är han väldigt ödmjuk.

C. Ronaldo
Citera
2012-02-29, 19:50
  #6
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speyto
Raúl var den första jag kom att tänka på. En man som domaren Jonas Eriksson hade stor beröm för som den största gentlemannen han stött på på planen. Har även under massa intervjuer gett ett väldigt ödmjukt intryck och verkar vara en riktigt bra människa.

Edit: Nu blir det väl många som inte håller med men tycker Mario Balotelli har ett gott hjärta, samt goda intentioner men ibland blir det helt klart lite fel. Men den där historien om att han åkte med en pojke till hans skola för att konfrontera hans mobbare är ju ett bevis på vilket gott hjärta han har. Mario Balotelli förtjänar beröm!

Så han förenar nytta med nöje och limmar på spelarna när han dömer?

Ang. Ballotelli så är jag den första att säga emot. Tycker han verkar vara en stor idiot. Vet inte om mobbningsincidenten tyder på gott hjärta.. åka iväg och mobba en mobbare blir inte bättre (snällt dock att hjälpa en utsatt).
Citera
2012-02-29, 19:50
  #7
Medlem
Speytos avatar
Kom även på en till och det är Frederic Kanouté. Ger ständigt bidrag till diverse organisationer i Afrika och ligger bakom väldigt många organiserade välgörenhetsmatcher som spelats i Spanien med massa stjärnor från La Liga tillsammans med Sergio Ramos. Har även för mig att han till och med ger bort en rätt så stor procent av sin lön till välgörenhet och att denna procentsatsen är ganska hög (minst 10-15%).

Och till ovanstående talare så vet jag inte om du var ironisk med C. Ronaldo men han har ju bl.a också donerat massa pengar till välgörenhet så man kan inte riktigt påstå att det är en dålig människa. Sen får man tycka vad man vill om hans personlighet men han verkar ändå bry sig.
Citera
2012-02-29, 19:51
  #8
Medlem
Speytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Så han förenar nytta med nöje och limmar på spelarna när han dömer?

Ang. Ballotelli så är jag den första att säga emot. Tycker han verkar vara en stor idiot. Vet inte om mobbningsincidenten tyder på gott hjärta.. åka iväg och mobba en mobbare blir inte bättre (snällt dock att hjälpa en utsatt).
Vem sa att han mobbade hans mobbare? Vet inte exakt vad han gjorde men man har ju läst att han frågade dom varför dom gjorde det samt bad dom sluta eftersom "offret" inte ville gå till skolan pga dom.
Citera
2012-02-29, 19:57
  #9
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA

Samuel Eto'o fick ett bud från någon brittisk klubb har jag för mig men skrattade bara åt budet för han tycket det var så sjukt mycket pengar, enligt honom för mycket för någon spelare.

Vilket jävla skitsnack. Han flyttade till Ryssland enkom av pengarna. Han tjänar bäst i världen nu...
Citera
2012-02-29, 20:10
  #10
Medlem
P.Gs avatar
Ivan "Den Förskräcklige" Zamorano (även kallad "Bam-Bam"). Otroligt älskad (avgudad?) i Chile. Mest känd i Sverige för att när han i Inter blev av med nr 9 till Ronaldo tog nr 18 och satte ett additionstecken mellan etttan och åttan?

I alla fall: under hans tid i Real Madrid fanns det en chilensk invandrarpojke i Madrid med en oerhört dyster prognos. Hans högsta önskan i livet var att träffa Zamorano, vilket den sistnämnda ställde upp på, med ett villkor - total diskretion för att pojkens svåra diagnos inte skulle bli till något PR-jippo. Så Zamorano smugglades in och ut ur sjukhuset flera gånger, satt vid pojkens säng, tog med sig presenter och pratade.
Citera
2012-02-29, 20:34
  #11
Medlem
neguins avatar
Gary Lineker fick inte ett enda gult kort under hela sin karriär (1978-1994), det tycker jag säger en del.
Citera
2012-02-29, 20:39
  #12
Medlem
Barcelona_83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Ivan "Den Förskräcklige" Zamorano (även kallad "Bam-Bam"). Otroligt älskad (avgudad?) i Chile. Mest känd i Sverige för att när han i Inter blev av med nr 9 till Ronaldo tog nr 18 och satte ett additionstecken mellan etttan och åttan?

I alla fall: under hans tid i Real Madrid fanns det en chilensk invandrarpojke i Madrid med en oerhört dyster prognos. Hans högsta önskan i livet var att träffa Zamorano, vilket den sistnämnda ställde upp på, med ett villkor - total diskretion för att pojkens svåra diagnos inte skulle bli till något PR-jippo. Så Zamorano smugglades in och ut ur sjukhuset flera gånger, satt vid pojkens säng, tog med sig presenter och pratade.
Kul att du nämner Zamorano. En riktig nationalhjälte i Chile. Träffat på honom ett par gånger, alltid lika trevlig och jordnära trots sin status (i Chile iaf).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback