Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-16, 21:09
  #13
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Nu har jag ju som utlandsboende enbart rätten att rösta till riksdag och EU-parlamentet, men det blir helt klart PP åter igen, precis som de två sista valen. För mig finns det helt enkelt inget alternativ då ingen annan tar personlig integritet på allvar, och be damned med alla övriga frågor, oavsett hur viktiga jag än anser dom vara!

Men det blir väl sista valet; mitt svenska pass går ut 2015 och efter det byter jag ut mitt medborgarskap.
Så låter en typisk kärnväljare till Piratpartiet. Men vid förra EU-valet var de många som proteströstade på dem pga. den ökande övervakningen av internet, speciellt många förstagångsväljare och de som inte ser så speciellt allvarligt på valet till EU-parlamentet.
Hur många kärnväljare som stenhårt och alltid kommer rösta på Piratpartiet är svårt att förutstpå, och vi får nog inte svaret innan 2014.

Hur tror du eller ni som tillhör Piratpartiets kärnväljare att de kommer gå för dem i valet?
Märker ni också av att intresset för PP sakta men säkert trappats ner..? Eller hoppas ni på samma valresultat som förra gången och en plats i Riksdagen?
Vad kan egentligen Piratpartiet påverka i Riksdagen? Om de skulle få en vågmästarroll och låt förslagsvis säga att Socialdemokraterna tar dem under vingarna. Att Sverige blir en fristad för den nu illegala fildelningen?

Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Självklart ökar det ju chansen men det är inte mycket som säger att de kommer göra bra ifrån sig i EU-valet och de kommer absolut inte komma in i riksdagen.

Får PP över 1% så har de gjort ett riktigt bra val.
Ja, får de över 1% i Riksdagen så är det ett otroligt bra val. Men var de lägger ribban till EU-parlamentet är en sak, men den borde ligga högre än till Riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekokrigare
Inte ens de politiska journalisterna som har i uppdrag att följa EU uppmärksammar vad PP gör eller inte gör, att då några väljare skulle bry sig är otänkbart. PP är samma politiska parantes som Junilistan var, bara mindre i storlek.
Finns det så mycket att skriva egentligen då? Har Piratpartiet gjort någonting alls nere i Bryssel?
Jag har ingen aning, så visst är bevakningen kanske dålig. Men de som följer partiet vet säkerligen. Sen är de mycket partiets uppgift att sprida det som de gör också, inte bara media. De va mycket de som Junilistan föll på, helt plötsligt så var det inte alls de som folk en gång trodde att de hade röstat på, dvs en borglig lätt motståndare till mer makt till EU. Sen är väl nya partier "roligt" att rösta på i ett val oxå eller vad man ska säga.
Kan lova att de Piratpartiet gjort i Bryssel inte säljer några lösnummer för Expressen iaf..
Citera
2012-03-18, 02:14
  #14
Medlem
Robss avatar
Är själv pirat men känner att när de väl närmar sig val kommer jag nog göra en riktigt analys vid tillfället, jag ser hellre Socialdemokraterna sitta vid makten än Moderaterna, helst av allt vill jag att Piratpartiet ska komma in i riksdagen men om de visar sig att de blir närmast en blank röst så blir de nog att jag röstar på socialdemokraterna för att hjälpa dom besegra moderaterna.

I EU-valet kommer jag naturligtvis rösta Piratpartiet, oavsett vad, där jag antar att de kommer gå bra för dom.

Efter att ha läst denna tråd kan jag även nämna att jag är bra förvånad att ingen har nämnt partiledarbytet, de tidigare valen var det ju Rick Falkvinge som satt som partiledare, men vi har ännu inte sett något val under perioden där Anna Troberg suttit som partiledare.

Finns ju fortfarande många som inte vet vad Piratpartiet egentligen gör, många gånger jag startat den diskussionen bland vänner osv och om riksdagsvalet så säger de vanligtvis "jag gillar ju piratpartiet, men känns ju dumt att rösta på dom när de bara bryr sig om fildelning och inget annat".

Och då förklarar man att fildelning är bara en av deras frågor, men huvudsakligen är deras frågor om privatliv, övervakning och yttrandefrihet.
Citera
2012-03-22, 14:18
  #15
Avstängd
Illuminazis avatar
tips på webbsidor som säljer supporttröjor som med vinst som går till rätt ändamål?

Citera
2012-03-22, 20:03
  #16
Medlem
PP har en viss chans då det är en stor fördel att få vara med i debatterna inför EU-valet, varefter man kan använda ett starkt valresultat som språngbräda. Anna Troberg är också ett rejält lyft jämfört med Falkvinge, hon trasslar inte in sig i kondomer och barnporr så snart hon pratar med media.

In i riksdagen kommer man knappast, tyvärr. Det tyska piratpartiet har ju nått stora framgångar och då ofta börjat med att ta sig in i delstatsparlament och bygga en maktbas därifrån. PP har inte mycket kommunpolitik och Sverige ser konstitutionellt annorlunda ut än Tyskland vilket innebär att den taktiken knappast kan upprepas här.
Sedan skadas nog PP av att man fortfarande har en rätt fjantig och nördig image där man kallar valmanifest för "sjökort", och man skulle behöva renodla politiken mer åt integritet och frihet, på både nätet och i vardagen. Bli mer libertarianska, för det är den idéströmning där det finns ett tomrum för PP att fylla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback