Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-28, 19:33
  #1
Medlem
Arbetarbroders avatar
År 2014 är de många val för svenska folket att göra. Det kommer vara val till Landsting, Kommun, Riksdag och EU-parlamentet.
De tre första är väl som sedvanligt på samma dag, i september. EU-valet är inte bestämt ännu men att det blir inom några månaders diff är iaf klart vad jag kan förstå.

Hur tror Ni det påverkar Piratpartiets chanser?

Många som röstade på dem i EU-valet gjorde de nog som ett statement mot den ökade övervakningen av Internet. Samtidigt tenderar många att rösta på samma parti i både Landsting, kommun och till Riksdagen. Kan de gynna eller missgynna Piratpartiet?

Tänker både på valet till EU och till Riksdagen här.
Citera
2012-02-28, 20:03
  #2
Medlem
PP har en fördel i och med att dom sitter i Europaparlamentet och därmed får medverka i alla debatter i valrörelsen under våren 2014. Vi som följt Engströms blogg vet att han fått en hel del uträttat i EU och kan han bara lyfta fram det på ett bra sätt i debatterna så borde han ha en chans att behålla sin plats. Till och med Junlistan fick ju nästan 4% i valet 2009 trots att dom egentligen inte hade nåt att komma med längre.

Klarar sig PP kvar så kan det ge en skjuts till riksdagsvalet samma år. Men inte så dom kommer in, det betvivlar jag. Däremot får dom nog över 1% och får gratis valsedlar och har dom riktigt flyt når dom 2,5% och får då partistöd.

Även det är lite tveksamt dock. Tittar man på nuvarande opinionsundersökningar så verkar PP idag ligga ungefär där dom låg 2010, dvs runt 0,6%.
__________________
Senast redigerad av griffen 2012-02-28 kl. 20:06.
Citera
2012-02-28, 20:27
  #3
Medlem
henduriks avatar
Nja vad PP behöver för att ta sig in i riksdagen är något nytt i stil med Ipred, eller varför inte ACTA, lagom till valet.
Citera
2012-02-28, 20:27
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
År 2014 är de många val för svenska folket att göra. Det kommer vara val till Landsting, Kommun, Riksdag och EU-parlamentet.
De tre första är väl som sedvanligt på samma dag, i september. EU-valet är inte bestämt ännu men att det blir inom några månaders diff är iaf klart vad jag kan förstå.

Hur tror Ni det påverkar Piratpartiets chanser?

Många som röstade på dem i EU-valet gjorde de nog som ett statement mot den ökade övervakningen av Internet. Samtidigt tenderar många att rösta på samma parti i både Landsting, kommun och till Riksdagen. Kan de gynna eller missgynna Piratpartiet?

Tänker både på valet till EU och till Riksdagen här.

Sd kommer att överta PP:s platser, kanske också KD:s mandat.
Citera
2012-02-28, 20:29
  #5
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen

Klarar sig PP kvar så kan det ge en skjuts till riksdagsvalet samma år. Men inte så dom kommer in, det betvivlar jag. Däremot får dom nog över 1% och får gratis valsedlar och har dom riktigt flyt når dom 2,5% och får då partistöd.

PP kommer inte få över en procent. Trots FRA, IPRED etc OCH en succe i EU-parlamentsvalet så ökade de med futtiga 0,02%-enheter i valet 2010, och efter det tappade de väl momentum rejält?

Nej, jag tror PP står stilla eller till och med backar lite i valet, om de inte har svintur och råkar få en ny FRA-debatt i knät typ månaden innan valet.
Citera
2012-02-28, 20:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
PP kommer inte få över en procent. Trots FRA, IPRED etc OCH en succe i EU-parlamentsvalet så ökade de med futtiga 0,02%-enheter i valet 2010, och efter det tappade de väl momentum rejält?

Nej, jag tror PP står stilla eller till och med backar lite i valet, om de inte har svintur och råkar få en ny FRA-debatt i knät typ månaden innan valet.

Jo fast underskatta inte det lilla lyft som ett hyfsat EU-valresultat skulle kunna ge. I opinionsundersökningar under sommaren 2009 så låg PP ett tag nära riksdagsspärren. I och med att valen nu kommer så nära varandra så kan det finnas momentum kvar. Åtminstone över 1% borde det räcka.

Glöm heller inte att PP är något större bland yngre. De fick 2% bland förstagångsväljarna 2010 och 4% i skolvalet. Ju fler äldre som dör och yngre som blivit 18, desto bättre för PP.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekokrigare
Sd kommer att överta PP:s platser, kanske också KD:s mandat.

Då tror jag mer på att dom tar KD:s plats i så fall. PP gör en massa bra saker i EU. Om Engström bara kan få ut detta så borde dom klara sig.
__________________
Senast redigerad av griffen 2012-02-28 kl. 20:36.
Citera
2012-02-28, 21:55
  #7
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jo fast underskatta inte det lilla lyft som ett hyfsat EU-valresultat skulle kunna ge. I opinionsundersökningar under sommaren 2009 så låg PP ett tag nära riksdagsspärren. I och med att valen nu kommer så nära varandra så kan det finnas momentum kvar. Åtminstone över 1% borde det räcka.

Det förutsätter iofs också att det blir ett bra EU-val.

Med tanke på hur läget såg ut med olika övervaknings- och fildelningslagar, 50 000 medlemmar i början av 2010 och som sagt EU-succen i bagaget så fanns det en tro om att PP faktiskt skulle kunna skrälla i valet. Skrällen blev ett fiasko, PP är nere vid ca. 8500 medlemmar och de har inte kunnat rida på SOPA/ACTA på samma sätt som de red på FRA/IPRED. Det finns helt enkelt ingen "dröm" kvar om PP. De naiva förhoppningarna om en valskräll är borta och att hålla sig kvar i EU-parlamentet 2014 kommer inte göra ett skit för att förändra det.

PM:a mig om 2 1/2 år. Jag sätter en femhundring på att PP inte för över 1%.


Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Glöm heller inte att PP är något större bland yngre. De fick 2% bland förstagångsväljarna 2010 och 4% i skolvalet. Ju fler äldre som dör och yngre som blivit 18, desto bättre för PP.

Ja, PP är lite ett ungdomarnas parti, men det kommer inte att räcka.



Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Då tror jag mer på att dom tar KD:s plats i så fall. PP gör en massa bra saker i EU. Om Engström bara kan få ut detta så borde dom klara sig.

Politiken på EU-nivå är så vag för svenska folket att det egentligen är skitsamma om de gör bra eller dåliga grejer. Och inställningen att det bara är för Engström att "få ut" det är ganska lik den naiva inställningen många libertarianer har, som tror att man kan nå politisk framgång bara genom ett bra partiprogram. Det finns tusen faktorer som är viktigare, och flera av dessa är inte till PPs fördel just nu.
Citera
2012-03-01, 21:13
  #8
Medlem
nakenbadares avatar
Citat:
Det är hög tid att dra i nödbromsen och visa både privata företag som Google och Facebook och politiker att våra privatliv faktiskt har ett värde långt bortom deras pengar och misstänksamma nyfikenhet, skriver Anna Troberg, partiledare Piratpartiet

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ta_6892455.svd
Citera
2012-03-04, 03:33
  #9
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Nja vad PP behöver för att ta sig in i riksdagen är något nytt i stil med Ipred, eller varför inte ACTA, lagom till valet.

Men om de får medvind i EU-valet, som med största sannolikhet är före Riksdagsvalet, så borde det ge Piratpartiet en större chans att komma in i Riksdagen.
Hur de nu kan påverka mer i Sveriges Riksdag än i EU-parlamentet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekokrigare
Sd kommer att överta PP:s platser, kanske också KD:s mandat.
De "tävlar" ju om samma kategori, dvs de unga, främst unga män eller konservativa så visst kan du ha rätt i det.
Sverigedemokraterna kommer vinna röster från alla partier, även Piratpartiet. Medans PP inte direkt har någonstans att plocka röster ifrån mer än de kärnväljare de idag har.
Citera
2012-03-04, 06:55
  #10
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Men om de får medvind i EU-valet, som med största sannolikhet är före Riksdagsvalet, så borde det ge Piratpartiet en större chans att komma in i Riksdagen.
Hur de nu kan påverka mer i Sveriges Riksdag än i EU-parlamentet.

Nu har jag ju som utlandsboende enbart rätten att rösta till riksdag och EU-parlamentet, men det blir helt klart PP åter igen, precis som de två sista valen. För mig finns det helt enkelt inget alternativ då ingen annan tar personlig integritet på allvar, och be damned med alla övriga frågor, oavsett hur viktiga jag än anser dom vara!

Men det blir väl sista valet; mitt svenska pass går ut 2015 och efter det byter jag ut mitt medborgarskap.
Citera
2012-03-05, 03:33
  #11
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Men om de får medvind i EU-valet, som med största sannolikhet är före Riksdagsvalet, så borde det ge Piratpartiet en större chans att komma in i Riksdagen.

Självklart ökar det ju chansen men det är inte mycket som säger att de kommer göra bra ifrån sig i EU-valet och de kommer absolut inte komma in i riksdagen.

Får PP över 1% så har de gjort ett riktigt bra val.
Citera
2012-03-05, 09:28
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av griffen

Då tror jag mer på att dom tar KD:s plats i så fall. PP gör en massa bra saker i EU. Om Engström bara kan få ut detta så borde dom klara sig.

Inte ens de politiska journalisterna som har i uppdrag att följa EU uppmärksammar vad PP gör eller inte gör, att då några väljare skulle bry sig är otänkbart. PP är samma politiska parantes som Junilistan var, bara mindre i storlek.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
De "tävlar" ju om samma kategori, dvs de unga, främst unga män eller konservativa så visst kan du ha rätt i det.
Sverigedemokraterna kommer vinna röster från alla partier, även Piratpartiet. Medans PP inte direkt har någonstans att plocka röster ifrån mer än de kärnväljare de idag har.

Ja inte minst talar ju SD:s riksdagsrepresentation för deras del. Sedan är det mycket att hoppas på att PP:s enormt smala enfrågepolitik skulle ha samma momentum för fem år sedan, tom svensk politisk debatt är betydligt bredare än så (tack och lov).
__________________
Senast redigerad av Ekokrigare 2012-03-05 kl. 09:32.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback