Okej, en egen TAKE på det här med Getmannen (för er som inte vet vad jag babblar om, det som creepypodden tar upp här:
http://www.creepypasta.se/inlasninga...den-getmannen/ )
Vet inte om det räknas som en creepypasta eller inte, men lite åt det hållet tänkte jag iaf när jag skrev:
"Namnlös"
Det är inte lätt med språket. Det är det första som måste sägas. Grammatiken, böjningarna, de olika tonfallen. Det är inte lätt. Inte för en som kommer utifrån. Inte för en som inte är född här.
Jag har alltid trivts ute i skogarna och myrarna. Det är något allmängiltigt, spelar ingen roll om du är i Toronto, på någon ö i medelhavet eller som nu, i de värmländska djupen, det är något lugnande. Något med att vara tillbaks där man en gång började. Det är också därför jag ofta håller mig för mig själv när jag är ute. Stöter då och då på någon annan vid någon grillplats eller vattenström men nio fall av tio väljer jag att inte gå fram. Nio fall av tio stannar jag ute i skuggorna, tills personen eller gruppen fortsätter med sitt och jag kan fortsätta med mitt.
Det för mig in på det här med proviant. Ofta klarar man ju sig själv. Jag kan gå hungrig ganska långa perioder utan att det egentligen stör mig, men man måste ju ha en plan. Nödlösning är ju alltid att åka in till stan igen, där det är lite mer tätbefolkat, även om det känns som ett misslyckande om man behöver. Helst vill man ju klara sig själv här ute, och dessutom, mat man behöver jobba lite för smakar alltid godare.
Men som sagt, har man en plan, då kan man stå ut ganska länge. Om man vet att det snart går över. Jag började tidigt med att sätta fällor. Lärde mig det för många år sen, och det är ren statistik – en fälla har en viss procents chans att slå igen och sätter du tillräckligt många så sprider du ut dina chanser. Ibland går de tomma veckor i streck, ibland kan du ha problemet att flera slår igen nästan samtidigt. Det kan hända att jag då måste släppa loss ett byte eller två, jag tänker att det är min barmhärtighet som får övertaget över mig, men jag är inte här för att orsaka onödigt lidande. Jag vill bara, liksom mina byten, klara mig en dag till.
Men jag tappar bort mig nu, jag var inne på det här med språket. Jag kan skriva bra. Jag gör mig förstådd i kortare sammanhang, och jag förstår tillräckligt för att känna av när folk blir obekväma nära mig. Men som jag sa, jag är inte härifrån, det är lager på lager på lager med sociala undertoner jag inte förstår, ord jag uttalar fel eller använder på ett sätt de helt enkelt inte var tänkta. Det får vara så. Jag har lärt mig acceptera det. Både det och allt det andra med hur det är här hos er. Jag lär mig.
Det har kostat mig dock. Det måste jag få säga. Det har kostat mig. Jag minns när en av mina fällor slog igen. Det var ingen avancerad konstruktion, en stig som tvärt bytte riktning, den svängde så fint höger efter en kulle men om någon enstaka släpade efter så BANG då svängde den vänster. Precis så lång tid jag behöver för att rätta in mig i ledet. Vi går sen, jag och gruppen, under trädkronor av grönt och gruppen framför. De doftar så gott. Jag vet inte vad jag kan jämföra med som ni förstår, men för varje person framför så kan jag känna tonerna av ett helt liv, det är som kryddor. Vissa, de har lekt sig fram, de doftar socker och dessert och söt honungslikör. Inget problem i världen, och i små tuggor smakar de ljuvligt. Andra, de har haft det tuffare, varje ärr är ger en pepprig smak och jag tänker alltid att de är mer av en huvudrätt, mustiga och tar sig tid att komma igenom. De unga och oskyldiga, samma toner fast svagare, och något syrligt gömmer sig längst ner. Storleken gör också att de passar tidigt, som en liten försmak för vad som komma skall.
Just den här gruppen, jag kände det direkt, det var två sockerbitar längst fram, en liten syrlig förrätt i mitten och framför mig gick huvudrätten. Vems plats jag tagit var jag inte säker på, mina kläder var märkta av djur och natur så jag antog att jag var pepparkornet framför migs respektive. Jag menar det, jag har inget problem med social komplexitet. Jag förstår precis att ni människor ofta väljer att vara två och två. Inget problem för min del.
”Vart försvann myggen?” Pepparkornet framför mig, mumlar det högt
”Vart försvann myggen” Jag bekräftar. Att jag hört. Så hon vet.
Hon är tyst någon sekund innan hon fortsätter
”Jag skämtar inte, det var ju mängder med mygg här nyss.”
”Sluta klaga annars kommer de tillbaka” Någon av de två längre fram fyller i
”Vi behöver knappast fler mygg” säger den andra
”Jag gillar inte mygg” säger den mindre
”Vart försvann myggen” Jag behöver också säga något, annars kommer de känna på sig att något är fel. De verkar köpa det, för en tystnad lägger sig över gruppen igen och allt man hör är stegen. Vänster fot, höger fot. Jag kan det här.
Nu kanske ni undrar varför jag inte nöjde mig med han som sprang fällan, han som redan nu går runt själv i skogen och undrar var alla försvann. Det är väldigt enkelt att svara på. Man måste tillreda maten. Som ni står i köket och reder såser, skär upp grönsaker, gör era långkok. Ja, för mig är det likadant. Är det kris går det ju att bara slänga i sig något, men har jag tid så tar jag mig gärna tid. Man kan säga att jag marinerar dom, att vara nära mig gör det, får de att bli möra och släpper fram, förstärker, deras egna smaker. Jag tränger in i dom, och ju längre jag får vara nära, ja, desto bättre.
”Det luktar illa” den mindre viskar det men jag har hör tydligt ”det luktar jätteilla”
”Ja, älskling” någon av de där framme svarar ”det måste ligga något dött -”
”Jim” Han blir avbruten av den andra som går där längst fram
”Äh, hon är gammal nog att förstå. Det ligger nog ett dött djur här någonstans älskling”
”Det har luktat länge.” Pepparkornet framför mig svarar
”Det luktar dött älskling” Jag fyller i. Den här gången vänder sig pepparkornet om i steget, ser på mig. Jag känner hennes doft förstärkas, skräck väcker en hel rad med smaker, men det är för tidigt, jag kan aldrig ta henne här så här nära de andra. Jag vill lugna henne, så jag fortsätter maskeraden ”Vart försvann myggen?”
Hon vände sig bara om igen, svarade ingenting. Hon ökade takten något dock, och jag behöver fokusera mer på att använda benen. Vänster, höger, vänster, höger. Knäna är lätta att glömma när det går så här fort, och ibland låter jag bara kroppen gå framåt ändå. Det får bli lite som det blir.
”Jag är hungrig” Den lilla säger det, inte till någon egentligen, men båda de två där fram vänder sig om mot henne, och nickande tittar de på pepparkornet och mig. ”Ska vi stanna och grilla lite här?”
Pepparkornet kollar på klockan. Tittar mot solen. ”Snart dags att sova ändå.”
”Jag är hungrig” säger jag. Vill gärna få dem att stanna här. Sockerbitarna har fullt upp med den lilla, men pepparkornet verkar fokusera på mig nu. ”Några borde leta ved och några borde sätta upp tält” fortsätter hon.
”Vi kan ju fixa tälten så kan ni gå och leta ved?” Den ena sockerbiten säger det. Jag vill gärna gå ut i skogen men allra helst med den lilla först.
”Jag kan leta ved” Jag säger det, och pekar på den lilla, så de förstår att vi borde leta ved tillsammans. ”Hon kan leta ved” fortsätter jag. Tydlig.
”Vadå? Nej Stina är hungrig, hon vill inte gå och leta med dig Alex. Varför kan inte du och Agnes gå?” En sockerbit krånglar till det. Jag skakar på huvudet. Jag var ju tydlig.
Pepparkornet verkar alltmer uppjagad. Doftar ljuvligt nu, kanske bara jag som är hungrig förstås. ”Nej, fan, jag går själv. Stanna här Alex”
”Jag går själv” svarar jag, så hon förstår att jag ska följa med. Annars kan det här sluta med att jag inte får någon ikväll
”Okej” Pepparkornet ser på mig, fundersamt, och står kvar. ”Då hjälper jag till och sätter upp tältet då”
”Visst, vi har väl fullt upp med Stina ändå”
”Jag går själv” Jag pekar på den lilla, ett försök till att få med mig henne. Hon tittar upp på mitt finger, följer det och vi får ögonkontakt, hon och jag och den mig under masken. Hon skriker. Skjuter ifrån med benen, ställer sig bredvid en av sockerbitarna. ”BORT” och fortsätter ”MONSTER” och sen skriker hon bara olika ljud som man inte kan förstå, förutom ett gurglande ”Jag vill heeeeeeeem”
Sockerbitarna försöker lugna henne, och pepparkornet ber mig gå iväg en stund. Jag förstår precis, som sagt, jag har bra kunskap om hur det här med sociala interaktioner fungerar. Jag går tillbaks en bit på stigen, och när jag vänder mig om för att se att de är kvar möts jag av alla deras blickar. Jag har glömt igen. Den här kroppen är ny, jag använde inte överkroppen när jag vände mig om utan vred visst bara huvudet. Nybörjarmisstag. ”Vart är myggen” Säger jag, med ryggen mot och ansiktet till dom, ett sista försök att lugna dem. De doftar så gott när de springer, även om jag aldrig hinner ifatt så kan jag följa deras spår hela vägen till parkeringen så många mil bort, varje svettdroppe och tår bildar ett pärleband som får det att kurra långt inne i mig. Pepparkornet har skurit upp benet, och smaragder av blod ligger utspridda här och där, som små praliner bara för mig. Spåren tar slut uppe på parkeringen, och jag kan känna doften av deras bil, redan nu så oändligt långt borta att inte ens jag kan följa.
”Fan vad skönt att se en annan människa, du råkar inte veta var bilen som stor här åkt?”
Någon bakom mig kommer ut ur dungen. Jag känner igen rösten.
”Vad konstigt, vi har ju precis samma kläder” fortsätter han, och det doftar peppar om honom, mustig ljuvlig peppar.