Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-28, 02:55
  #1
Medlem
Zelogaths avatar
God afton Flashback-bröder och systrar!

Tyckte att det passade sig bra med en tråd om drömfångare och dess funktioner här.
Jag har sökt runt lite och det finns många trådar som nämner dessa ting, men dör ofta ut i ett par inlägg och ger ingen direkt konkret information om själva drömfångaren eller egna erfarenheter av dessa.
Jag vill själv inleda tråden med att delge er mina egna erfarenheter.


Under större delen av min barndom så drömde jag mardrömmar, vissa var riktigt hemska och baserades ofta på mina största fobier.

Antar att det är olika från person till person, men jag är av den sorten som har känsel i drömmar, så sådana som gick ut på smärta var rent förjävliga och jag ville inte sova alls som barn.

När jag gick i femte klass ungefär så var jag på marknad i stan, och där fanns ett stånd med ett par indianer som stod och sålde diverse saker, däribland drömfångare.

Jag undrade vad det var för något och en av indianerna förklarade att drömfångare sätter man upp nära sin säng.
När man då lägger sig för att sova så fastnar de onda andarna/drömmarna (minns inte vad han sa) i trådarna, som typ en fluga i ett spindelnät.
Vid varje fullmåne så går man ut och skakar drömfångaren, för att bli av med det som fastnat i den.
Jag köpte den och hängde upp den i gardinstången i mitt rum.

De nästkommande åren så gick jag ut och skakade min drömfångare vid fullmåne, men har inte gjort det nu på kanske sju/åtta år.
Jag måste dock säga att jag, med handen på hjärtat, inte har drömt en enda mardröm sedan dess.
Jag har ibland varit nära att drömma mardrömmar men det har oftast varit när jag har sovit på annan ort.


Vad jag nu tänker mig att tråden ska handla om är följande:


Drömfångarens historia och dess användande -
Skiljer sig drömfångarna åt i utseende och funktion? Finns det andra sägner som liknar Ojibwa-stammens "magiska" föremål?
Dina egna erfarenheter - Har du slutat drömma mardrömmar eller gjorde det ingen skillnad?
Teorier - Varför fungerar/fungerar inte drömfångarna, lurar vi oss själva?
Frågor - Rent allmänna frågor som är drömfångst-relaterat
Citera
2012-02-28, 03:01
  #2
Medlem
Mymzs avatar
Känns som att denna sak fick dig o känna trygghet, därav gick du ej till sängs med stor ångest. och därav inga mardrömmar Ångesten att drömma jobbiga mardrömmar kan vara just vad som triggat lidandet
Citera
2012-02-28, 03:02
  #3
Medlem
Mollemeisters avatar
Drömmar kommer väl från vårt undermedvetna om jag inte minns helt fel ENLIGT en av Freuds teorier... Men det borde nog vara psykiskt att man tänker på den där drömfångaren "att man är safe".
Får välla se vad folk kan fiska fram!
Citera
2012-02-28, 03:12
  #4
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymz
Känns som att denna sak fick dig o känna trygghet, därav gick du ej till sängs med stor ångest. och därav inga mardrömmar Ångesten att drömma jobbiga mardrömmar kan vara just vad som triggat lidandet
Jag bollat med denna tanken också, grejen är dock att då den liksom alltid har hängt där så är det ingenting jag dagligen tänker på och borde då inte påverka mig, eller?
Någon slags placebo har jag som sagt haft i tankarna men jag har aldrig förstått hur den ska kunna påverka mig varenda gång jag drömmer
Jag har ett stressigare liv nu än vad jag hade som barn, så teoretiskt sett så borde väl risken för mardrömmar öka då?
Skall dock nämnas att jag numera inte har några fobier, jämfört med som barn då jag var rädd för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av Mollemeister
Drömmar kommer väl från vårt undermedvetna om jag inte minns helt fel ENLIGT en av Freuds teorier... Men det borde nog vara psykiskt att man tänker på den där drömfångaren "att man är safe".
Får välla se vad folk kan fiska fram!
Visst är det så, intressant kille dendär Freud
Men som jag förklarade för Mymz så ser jag inte drömfångaren som någon slags trygghet (inte medvetet iallafall) och hade jag gjort det så borde jag väl känna någon form av ångest av att sova borta?
Men ändå så sover jag gott var jag än befinner mig.

Vilket även talar emot drömfångarens funktion, då det aldrig har funnits drömfångare på de ställen som jag har sovit på utanför hemmet.
Väldigt intressant detta tycker jag

Kul med respons på tråden, hoppas det blir mer!
Citera
2012-02-28, 03:20
  #5
Medlem
Mollemeisters avatar
Citat:
Visst är det så, intressant kille dendär Freud
Men som jag förklarade för Mymz så ser jag inte drömfångaren som någon slags trygghet (inte medvetet iallafall) och hade jag gjort det så borde jag väl känna någon form av ångest av att sova borta?
Men ändå så sover jag gott var jag än befinner mig.

Vilket även talar emot drömfångarens funktion, då det aldrig har funnits drömfångare på de ställen som jag har sovit på utanför hemmet.
Väldigt intressant detta tycker jag

Kul med respons på tråden, hoppas det blir mer!

Hmm! Eller så att när du köpte den så såg du det som att "det här kan fungera!"..efter 3-4 dagars bra sömn..."detta fungerar!" tills slut har du ältat bort ditt gamla undermedvetna som gjorde att du drömde mardrömmar. "Cured!"
Om någon skulle ta bort drömfångaren utan din vetskap tror jag att du fortfarande skulle sova bra!
__________________
Senast redigerad av Mollemeister 2012-02-28 kl. 03:21. Anledning: Glömde quote....
Citera
2012-02-28, 03:39
  #6
Medlem
UnknownSources avatar
Jadu, drömde sjukt mycket mardrömmar som liten jag med. Fick en drömfångare i julklapp (också köpt av indianer på en marknad) och sedan dess kan jag inte komma ihåg att jag har drömt en enda mardrömm. Antar att man på ett eller annat sätt trodde att den fungerade som liten, sen när man blivit äldre fått en trygghetskännsla utav den.
Hade även en "spökfångare" när jag var kanske 4-7 år. Min granne lurade mig att han köpt den av en spökexpert, men som äldre fick jag reda på att han gjort den utav några toarullar och trälådor.

Blir väl någon sorts placebo över det hela?
__________________
Senast redigerad av UnknownSource 2012-02-28 kl. 03:42.
Citera
2012-02-28, 09:41
  #7
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Man kan inte vetenskapligt bevisa att drömfångare funkar, men med placebo går det att komma jäkligt långt
Citera
2012-02-28, 17:02
  #8
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollemeister
Hmm! Eller så att när du köpte den så såg du det som att "det här kan fungera!"..efter 3-4 dagars bra sömn..."detta fungerar!" tills slut har du ältat bort ditt gamla undermedvetna som gjorde att du drömde mardrömmar. "Cured!"
Om någon skulle ta bort drömfångaren utan din vetskap tror jag att du fortfarande skulle sova bra!
Jag har funderat på att ta ned den själv för att lättare konstatera om jag har skapat någon undermedveten trygghet med den i rummet, men vi får se vad som händer
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownSource
Jadu, drömde sjukt mycket mardrömmar som liten jag med. Fick en drömfångare i julklapp (också köpt av indianer på en marknad) och sedan dess kan jag inte komma ihåg att jag har drömt en enda mardrömm. Antar att man på ett eller annat sätt trodde att den fungerade som liten, sen när man blivit äldre fått en trygghetskännsla utav den.
Hade även en "spökfångare" när jag var kanske 4-7 år. Min granne lurade mig att han köpt den av en spökexpert, men som äldre fick jag reda på att han gjort den utav några toarullar och trälådor.

Blir väl någon sorts placebo över det hela?
Haha, spökfångare låter ju fantastiskt
Så du sover lugnt och fint även utanför hemmets trygga vrå?
Citat:
Ursprungligen postat av Wastelandwolfe
Man kan inte vetenskapligt bevisa att drömfångare funkar, men med placebo går det att komma jäkligt långt
Visst är det så, dock skulle det vara intressant om någon mer insatt i placebo och liknande kunde finna tråden för jag har fortfarande svårt att köpa att en grej kan ge en placeboeffekt som påverkar drömmarna livet ut :/
Jag är självklart öppen för teorin, men det skulle vara mer intressant om man fick se det svart på vitt att det är fullt möjligt
Citera
2022-11-20, 14:02
  #9
Medlem
Köpte nyss en begagnad drömfångare. Är det någon av er som har erfarenheter av det? Tänker mest om den begagnade kan vara "full" på drömmar eller om den fyller samma funktion som en ny.

Tacksam för svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback