• 1
  • 2
2012-02-28, 02:14
Medlem
MissIceCools avatar
Skala avocadon och hacka det i småbitar, lägg in allt i en skål och strö salt o citron på. Voila!
Så brukar jag göra när jag är sjukt sugen på avocado men morsan min går å köper de hårdaste som hon kan hitta..
Citera
2012-02-28, 03:58
Medlem
morkfromorks avatar
Just nu är det svårt hitta mogna avocados, och det går inte snabbmogna dem vettigt utan lägg tillbaka i kylen och njut om några dagar istället.
Citera
2012-02-28, 16:00
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Just nu är det svårt hitta mogna avocados, och det går inte snabbmogna dem vettigt utan lägg tillbaka i kylen och njut om några dagar istället.

Köper inte gärna mogna avokados då en del idioter klämmer rakt över frukten "för att se om de är mjuka". Resultatet blir gråa, oätbara områden mitt på avokadon. Hittade dock 5 st i nätpåse häromdagen för 24:- på ICA. De var perfekta och kanske för att de låg i påse, så hade ingen klåfingrig person varit och tryckt på dom.

Lägg dom inte i kylskåpet utan rulla in dom i tidningspapper och lägg på fönsterbrädan. Detta sätt funkar.
Citera
2012-02-28, 17:26
Medlem
SvenBHs avatar
Finns en gas som heter etylen. Etylen gör att frukt mognar snabbare genom någon process.
Det flesta frukter producerar denna gas. Bananer är kända för att producera mycket etylen.
Lägg avokadon i en påse med mogna bananer så skyndar du på processen. I solljus gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Något som är intressant med detta är ju att vissa ICA-butiker har gjort detta till en affärsidé. Dom säljer omogna frukter och mogna. De mogna är till ett mycket högre pris, oftast det dubbla.
Citera
2012-02-28, 17:37
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
Något som är intressant med detta är ju att vissa ICA-butiker har gjort detta till en affärsidé. Dom säljer omogna frukter och mogna. De mogna är till ett mycket högre pris, oftast det dubbla.

ja, ska man göra quacamole eller annat så vill man ju ha en mjuk... det kostar att ligga på top!
Citera
2012-02-28, 19:10
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH

"Alla" stora livsmedelskedjor brukar sälja mogna avokado, oftast i två-pack.

OnT: Lägg avokadon tillsammans med äpplen, tomater eller andra frukt och grönsaker som producerar mycket etylen.
Citera
2012-02-28, 20:59
Medlem
sobshaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
"Alla" stora livsmedelskedjor brukar sälja mogna avokado, oftast i två-pack.

OnT: Lägg avokadon tillsammans med äpplen, tomater eller andra frukt och grönsaker som producerar mycket etylen.

Varning på "mogna avokado" har aldrig varit nöjd och inte direkt imponerad de tregånger jag testat de har varit övermogna eller ruttna inuti fast verkat ok på utsidan.

Tipset med äpplen/tomat är att föredra
Citera
2012-02-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Lägg dem tillsammans med tomater om du har möjlighet. De utsöndrar något ämne vilket får frukt att mogna snabbare, enligt nån husmor iaf. Tar dock längre tid än du önskar antar jag. Ett tips är att klämma på dem nästa gång i affären

Det är inte alltid säkert att en avokado som känns mjuk är mogen. Det har varit 50 personer innan som klämt på den och det kan göra att det yttersta i avokadon blir sönderklämt, därav känns mjuk.

Annars är väll att lägga avokado med äpplen som alla andra sagt det jag har hört man ska göra. Har provat det flera gånger, men tycker det går förjäkla långsamt ändå alltså!
Citera
2012-02-29, 19:05
Medlem
ylletrasas avatar
tackar för alla era svar! kan upplysningsvis säga, att det blev en avokado på jobbet. hård o smaka skit. men men... resten slängde jag! o idag e jag ledig,, så nu behövde jag ingen avokado! blev ris o kyckling istället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in