2012-05-09, 21:00
Medlem
Har jailbrekat min iphone 4 med hjälp av redsnow. Har 5.1 så måste starta upp mobilen med datorn. Men nu så kan jag inte starta mobilen eller sätta den i DFU mode utan den bara försöker starta upp och sen när den kommer till apple symbolen så startar den om! Hjälp mej snälla!!
Citera
2012-05-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryMaster
Har jailbrekat min iphone 4 med hjälp av redsnow. Har 5.1 så måste starta upp mobilen med datorn. Men nu så kan jag inte starta mobilen eller sätta den i DFU mode utan den bara försöker starta upp och sen när den kommer till apple symbolen så startar den om! Hjälp mej snälla!!
När du startar om, så måste du starta om med Redsn0w. Du måste koppla in den till datorn.
Citera
2012-05-09, 21:38
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Grattis. Förutsatt att du har en lur som är iphone 4 eller äldre har du inga problem att välja iOS-version.

Du kan göra på lite olika sätt. En variant är att du tankar hem dina blobs från Cydia med hjälp av Redsn0w (fetch blobs knappen). Därefter laddar du hem och kör iFaith. I iFaith klickar du på Build Signed IPSW with blobs. Välj den SHSH-blob som motsvarar den iOS-version du vill skapa. Resten sköter iFaith åt dig. Du får nu en signerad IPSW-fil som du kan installera med hjälp av iTunes.

Innan du installerar denna IPSW-filen så ska du ta backup av ditt nuvarande iOS (4.3.2). Detta för att du även ska ha möjlighet att gå till 4.3.2 om du så skulle önska. Du använder därför iFaith till att ta en backup på ditt nuvarande iOS. Denna gången väljer du Dump SHSH-blobs. Spara dessa blobs på ett säkert ställe, gärna flera ställen!

Nu ska du installera 5.0.1 men först så ska du både högerklicka på din enhet och välja att överföra inköp (då förs dina piratappar över till ditt iTunes bibliotek) samt att du ska säkerhetskopiera. Synkronisera gärna också.

I iTunes så klickar du på knappen Återställ samtidigt som du håller inne shifttangenten (windows) eller genom att hålla Option Alt (mac). Du ges då möjlighet att välja din signerade IPSW-fil som du skapade med iFaith.

Ganska enkelt eller hur!

Alla dina piratappar och tweaks försvinner när du återställer luren. Jailbreaken försvinner ju. Du måste alltså jailbreaka igen för att kunna återställa apparna och tweaksen. När du sedan installerat iOS på nytt så jailbreakar du och efter det så överför du din säkerhetskopia och dina piratappar igen (välj med höger musknapp och välj återställ från säkerhetskopia). Går snabbt och enkelt och du får då tillbaka alla dina piratappar, kontakter, sms, inställningar osv!

När det gäller tweaks som du laddat hem i Cydia finns det lite olika lösningar, jag föreslår att du skriver en lista på vilka du hade installerade och sedan tankar manuellt. Enklast så.

När allt är klart så har du alltid valmöjlighet att gå till 4.3.2, 4.3.5, 5.0.1 och 5.1. Två av dessa versioner är i dagsläget jailbreakbara untethered och du kommer således alltid vara garanterad att kunna jailbreaka untethered oavsett om din lur kraschar eller krånglar.

Rent allmänt så kan man göra allt ovan med Redsn0w, utom dumpa blobs för 4.3.2, men iFaith gör saker lite lättare som tex tanka ner rätt IPSW-fil åt användaren.

Meddela sedan hur det har gått!

Tack för ett utförligt svar! Har dock några frågor.

Det du beskriver, är det samma sak som den här guiden? http://www.redsn0w.us/2012/03/downgrade-ios-51-to-501-50-433-how-to.html

I alla fall. Du säger "En variant är att du tankar hem dina blobs från Cydia med hjälp av Redsn0w (fetch blobs knappen)". Hittar ingen Fetch blobs-knapp, och jag hittar inte heller något program i Cydia som heter Redsn0w.

När jag ska ladda ner iFaith, menar du på telefonen eller på datorn? Och om det är på datorn, ska telefonen vara inkopplad?
Citera
2012-05-10, 00:39
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Tack för ett utförligt svar! Har dock några frågor.

Det du beskriver, är det samma sak som den här guiden? http://www.redsn0w.us/2012/03/downgrade-ios-51-to-501-50-433-how-to.html
Ja men med skillnaden att du tar backup på ditt iOS 4.3.2 och att jag skrev att du bör göra backuper innan så du inte förlorar viktiga saker.
Citat:
I alla fall. Du säger "En variant är att du tankar hem dina blobs från Cydia med hjälp av Redsn0w (fetch blobs knappen)". Hittar ingen Fetch blobs-knapp, och jag hittar inte heller något program i Cydia som heter Redsn0w.
Redsn0w är ett helt eget program som du tankar ner från internet. Där finns knappen.
Citat:
När jag ska ladda ner iFaith, menar du på telefonen eller på datorn? Och om det är på datorn, ska telefonen vara inkopplad?
Datorn för i helvete och ja, telefonen måste vara inkopplad.
Citera
2012-05-10, 06:59
Medlem
Försökte installera lockdown från Cydia men mobil crasha och reebota försökte sedan att boota om via redsn0w och gå in på Cydia igen för att avinstallera det,men crashar direkt hah! Någon som har ett tips på hur jag ska gå tillväga för att få bort det?
Citera
2012-05-10, 12:05
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ja men med skillnaden att du tar backup på ditt iOS 4.3.2 och att jag skrev att du bör göra backuper innan så du inte förlorar viktiga saker.
Redsn0w är ett helt eget program som du tankar ner från internet. Där finns knappen.
Datorn för i helvete och ja, telefonen måste vara inkopplad.

Haha, sorry. Börjar få grepp om det här nu. Helt nytt område för mig Tack.
Citera
2012-05-10, 13:07
Medlem
Peshmerga8s avatar
Tjena!

Har fått problem med min iPhone 4S 5.0.1 untethered jailbreak. Har fått sjukt kort batteritid, har haft jailbreaken ett par månader och har inte upplevt något problem alls. installerade dock några nya tweaks
och dom är Zephyr, BlurriedNCbackground och så barrel jag har också SBSettings. jag hade infinidock och overflow installerade, jag läste att de kunde dra lite batteri så jag avinstallerade båda två. ser dock ingen skillnad på batteriet.

Jag hade 80% när jag gick och la mig kl 23.00 när jag vakna klockan 07.00 var mobilen helt tömd på batteri hoppas ni här vet hur jag kan lösa det och om tweaksen jag har drar mycket batteri
Citera
2012-05-10, 19:32
Medlem
Sanserts avatar
Citat:
Du kan göra på lite olika sätt. En variant är att du tankar hem dina blobs från Cydia med hjälp av Redsn0w (fetch blobs knappen).

Jag har gjort detta, klickade på "SHSH blobs" i redsn0w, och sedan "Fetch". Jag fick en fil efter jag gjort detta som slutar på filändelsen .plist, är detta korrekt?

Citat:
Därefter laddar du hem och kör iFaith. I iFaith klickar du på Build Signed IPSW with blobs. Välj den SHSH-blob som motsvarar den iOS-version du vill skapa. Resten sköter iFaith åt dig. Du får nu en signerad IPSW-fil som du kan installera med hjälp av iTunes.

När jag väljer .plist filen i iFaith sedan under "Build Signed IPSW with blobs" så står bara iFaith och tuggar, det händer inget. Har du nån aning om var felet kan ligga?

Och ja, jag har SHSH för 5.0.1 som jag tänker installera och jailbreaka, kör för närvarande på 4.3.3.
Citera
2012-05-10, 19:32
Medlem
Försöker skaffa 5.0.1 men när jag försöker ta "Build *signed* IPSW w/Blobs" så går det inte igenom, tips?
Citera
2012-05-10, 21:58
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansert
Jag har gjort detta, klickade på "SHSH blobs" i redsn0w, och sedan "Fetch". Jag fick en fil efter jag gjort detta som slutar på filändelsen .plist, är detta korrekt?

När jag väljer .plist filen i iFaith sedan under "Build Signed IPSW with blobs" så står bara iFaith och tuggar, det händer inget. Har du nån aning om var felet kan ligga?

Och ja, jag har SHSH för 5.0.1 som jag tänker installera och jailbreaka, kör för närvarande på 4.3.3.
Citat:
Ursprungligen postat av BrandtOE
Försöker skaffa 5.0.1 men när jag försöker ta "Build *signed* IPSW w/Blobs" så går det inte igenom, tips?
Testa o hämta blobsen med TinyUmbrella istället.

Untethered jailbreak på gång till iPad 3, iOS 5.1, det går verkligen framåt nu!
Citat:
pod2g: Hey. iPad 3,1 running iOS 5.1 untethered. Next on the list: stabilizing the payload, then trying 5.1.1.
Som synes kommer Pod2G även försöka jailbreaka 5.1.1. Riktigt trevligt må jag säga!
Senast redigerad av RevolverRoffe 2012-05-10 kl. 22:05.
Citera
2012-05-10, 23:29
Medlem
Peshmerga8s avatar
Citat:
Testa o hämta blobsen med TinyUmbrella istället.

Untethered jailbreak på gång till iPad 3, iOS 5.1, det går verkligen framåt nu!
Som synes kommer Pod2G även försöka jailbreaka 5.1.1. Riktigt trevligt må jag säga!

Tjenare skulle det funka att upgradera till 5.1 istället 5.1.1 just nu har jag 5.0.1 och har lite problem som du kan läsa lite längre back i tråden lol
Citera
2012-05-11, 20:51
Medlem
Hur i helvete downgradar man från 5.1.1 till 5.0.1?!?!?!? BLIR GALEN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in