2012-05-09, 12:24
Medlem
Naikons avatar
Tjenare. Har en untethered jailbreaked iPhone 4 med version 4.3.2. Alltså riktigt längesedan jag uppdaterade den.

Måste nu ha iOS 5, och jag undrar hur jag på smidigast sätt går tillväga? Om jag kopplar in iPhonen till iTunes, och uppdaterar till senaste iOS 5, kommer alla mina jailbreakade appar att försvinna? Finns det något sätt att förhindra detta?

Och efter att jag har uppdaterat till iOS 5, kommer jag väl att behöva jailbreaka igen? Vad laddar jag ner då?

Det var min kompis som jailbreakade åt mig, vet bara att han gick in på jailbreakme.com och laddade ner jailbreaket där. Jag har alltså inte en aning om hur man gör nu.

MVH
Citera
2012-05-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Tjenare. Har en untethered jailbreaked iPhone 4 med version 4.3.2. Alltså riktigt längesedan jag uppdaterade den.

Måste nu ha iOS 5, och jag undrar hur jag på smidigast sätt går tillväga? Om jag kopplar in iPhonen till iTunes, och uppdaterar till senaste iOS 5, kommer alla mina jailbreakade appar att försvinna? Finns det något sätt att förhindra detta?

Och efter att jag har uppdaterat till iOS 5, kommer jag väl att behöva jailbreaka igen? Vad laddar jag ner då?

Det var min kompis som jailbreakade åt mig, vet bara att han gick in på jailbreakme.com och laddade ner jailbreaket där. Jag har alltså inte en aning om hur man gör nu.

MVH
Jag sitter på exakt samma fråga. Skulle vart skönt att kunna ha iOS 5.
Citera
2012-05-09, 15:23
Bannlyst
Citat:

MVH
Verkar inte finnas en untethered för 5.1
Citera
2012-05-09, 15:42
Medlem
C20ruless avatar
Citat:

MVH

Finns en untethered JB för iPhone 4/S med IOS 5.0 och 5.0.1 så det du gör väl att du uppdaterar till IOS 5 och kör jailbreak på den.

Annars kan du vänta med det och istället softa tills UN-JB till 5.1 o 5.01 släpps.
Citera
2012-05-09, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20rules
Finns en untethered JB för iPhone 4/S med IOS 5.0 och 5.0.1 så det du gör väl att du uppdaterar till IOS 5 och kör jailbreak på den.

Annars kan du vänta med det och istället softa tills UN-JB till 5.1 o 5.01 släpps.

Fanns det inget sätt att uppdatera till något annat än det iTunes erbjuder då?
Citera
2012-05-09, 16:06
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:

MVH

Citat:
Ursprungligen postat av BrandtOE
Jag sitter på exakt samma fråga. Skulle vart skönt att kunna ha iOS 5.

Citat:
Ursprungligen postat av BrandtOE
Fanns det inget sätt att uppdatera till något annat än det iTunes erbjuder då?
För att kunna uppdatera till något annat än 5.1.1 (som är den senaste iOS-versionen) så måste ni ha SHSH-blobs sparade för den version ni vill uppdatera till.

SHSH-blobsen är unika för er enhet. Har ni tidigare haft jailbreak på er telefon så finns det stor chans att Cydia har sparat era blobs. För att kunna göra detta måste ni ha iPhone 4 eller lägre. Ipad 2 eller iPad 3 eller iPhone 4S går inte att göra detta på.

Kolla med TinyUmbrella om ni har blobs för 5.0.1. Alternativt om ni nu har Cydia på er telefon, gå in i Cydia och kolla första sidan, längst upp ska det stå med grön text vilka SHSH-blobs ni har.
Citera
2012-05-09, 16:12
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
För att kunna uppdatera till något annat än 5.1.1 (som är den senaste iOS-versionen) så måste ni ha SHSH-blobs sparade för den version ni vill uppdatera till.

SHSH-blobsen är unika för er enhet. Har ni tidigare haft jailbreak på er telefon så finns det stor chans att Cydia har sparat era blobs. För att kunna göra detta måste ni ha iPhone 4 eller lägre. Ipad 2 eller iPad 3 eller iPhone 4S går inte att göra detta på.

Kolla med TinyUmbrella om ni har blobs för 5.0.1. Alternativt om ni nu har Cydia på er telefon, gå in i Cydia och kolla första sidan, längst upp ska det stå med grön text vilka SHSH-blobs ni har.

Jag hade SHSH för 4.3.5, 5.0.1, 5.1

Vad är nästa steg? Kommer alla mina jailbreakade appar försvinnar när jag uppdaterar?
Citera
2012-05-09, 16:33
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Jag hade SHSH för 4.3.5, 5.0.1, 5.1
Grattis. Förutsatt att du har en lur som är iphone 4 eller äldre har du inga problem att välja iOS-version.
Citat:
Vad är nästa steg? Kommer alla mina jailbreakade appar försvinnar när jag uppdaterar?
Du kan göra på lite olika sätt. En variant är att du tankar hem dina blobs från Cydia med hjälp av Redsn0w (fetch blobs knappen). Därefter laddar du hem och kör iFaith. I iFaith klickar du på Build Signed IPSW with blobs. Välj den SHSH-blob som motsvarar den iOS-version du vill skapa. Resten sköter iFaith åt dig. Du får nu en signerad IPSW-fil som du kan installera med hjälp av iTunes.

Innan du installerar denna IPSW-filen så ska du ta backup av ditt nuvarande iOS (4.3.2). Detta för att du även ska ha möjlighet att gå till 4.3.2 om du så skulle önska. Du använder därför iFaith till att ta en backup på ditt nuvarande iOS. Denna gången väljer du Dump SHSH-blobs. Spara dessa blobs på ett säkert ställe, gärna flera ställen!

Nu ska du installera 5.0.1 men först så ska du både högerklicka på din enhet och välja att överföra inköp (då förs dina piratappar över till ditt iTunes bibliotek) samt att du ska säkerhetskopiera. Synkronisera gärna också.

I iTunes så klickar du på knappen Återställ samtidigt som du håller inne shifttangenten (windows) eller genom att hålla Option Alt (mac). Du ges då möjlighet att välja din signerade IPSW-fil som du skapade med iFaith.

Ganska enkelt eller hur!

Alla dina piratappar och tweaks försvinner när du återställer luren. Jailbreaken försvinner ju. Du måste alltså jailbreaka igen för att kunna återställa apparna och tweaksen. När du sedan installerat iOS på nytt så jailbreakar du och efter det så överför du din säkerhetskopia och dina piratappar igen (välj med höger musknapp och välj återställ från säkerhetskopia). Går snabbt och enkelt och du får då tillbaka alla dina piratappar, kontakter, sms, inställningar osv!

När det gäller tweaks som du laddat hem i Cydia finns det lite olika lösningar, jag föreslår att du skriver en lista på vilka du hade installerade och sedan tankar manuellt. Enklast så.

När allt är klart så har du alltid valmöjlighet att gå till 4.3.2, 4.3.5, 5.0.1 och 5.1. Två av dessa versioner är i dagsläget jailbreakbara untethered och du kommer således alltid vara garanterad att kunna jailbreaka untethered oavsett om din lur kraschar eller krånglar.

Rent allmänt så kan man göra allt ovan med Redsn0w, utom dumpa blobs för 4.3.2, men iFaith gör saker lite lättare som tex tanka ner rätt IPSW-fil åt användaren.

Meddela sedan hur det har gått!
Senast redigerad av RevolverRoffe 2012-05-09 kl. 17:04.
Citera
2012-05-09, 17:07
Medlem
ReAsOns avatar
Letat och letat men hittar bara tethered JB. Jag har iphone 4, version 5.0. Finns det ett untethered JB och vart hittar jag isf detta?
Citera
2012-05-09, 17:11
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAsOn
Letat och letat men hittar bara tethered JB. Jag har iphone 4, version 5.0. Finns det ett untethered JB och vart hittar jag isf detta?
Finns ej untethered till 5.0.
Citera
2012-05-09, 17:19
Medlem
ReAsOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Finns ej untethered till 5.0.

okej, så då måste jag uppdatera till 5.1 eller?
Citera
2012-05-09, 17:25
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAsOn
okej, så då måste jag uppdatera till 5.1 eller?
Ja, och det finns ingen untethered till 5.1 heller.

Däremot kan du ju kanske installera iOS 5.0.1, se en sida bak i tråden. IOS 5.0.1 går att jailbreaka untethered.
Senast redigerad av RevolverRoffe 2012-05-09 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in