Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-27, 02:44
  #1
Medlem
BrosephGoebbelss avatar
Hej kamrater!

I dagarna köpte jag en Airport Extreme som har fungerat utan problem, bortsett från en grej. Laddar jag ner en torrent på den interna ssd:n kommer jag upp i 11-14 mb/s (trådlöst) där den ligger stadigt. Men ska jag ladda ner en torrent till min externa hdd som är kopplad genom usb till min Airport Extreme så går hastigheten upp till max och sen ner igen. Den tappar kontakten eller pendlar mellan väldig låg hastighet och i vissa korta stunder inom högre.

Det är ingen skillnad mellan klienter, testade Transmisson och Utorrent. Jag försökte också att ändra fram och tillbaka i portinställningarna utan att märka någon skillnad.

Jag skulle behöva lite vägledning. Hur kan jag felsöka ytterligare? Har ni några tips?

Tack

EDIT: Det är möjligt att jag postat den här tråden i fel avdelning eftersom det delvis rör fildelning. Men jag inbillar mig att kärnan till problemet ligger i min Airport Extreme (eller samspelet mellan denna och klienten) då jag inte haft problem med hastigheten innan inköpet av Airporten.
__________________
Senast redigerad av BrosephGoebbels 2012-02-27 kl. 02:50.
Citera
2012-02-27, 14:49
  #2
Medlem
BrosephGoebbelss avatar
Testade med en annan extern hdd men samma problem uppstod. Men när jag hade denna disken kopplad direkt till datorn så låg den stadigt i maxhastighet.

Tycker att AEn borde klara av det rent tekniskt
Citera
2012-03-04, 13:11
  #3
Medlem
timvims avatar
Det är ju inte helt optimalt då torrentklienten hela tiden måste läsa filen på den externa HD:n också. Själva nedladdningen sker ju på din dator, och därför kommer informationen att behöva överföras fram och tillbaka.

Signalen kommer att gå från Internet>AE>Din dator>AE>extern HD>AE>din dator>AE>extern HD, osv.. Särskilt över trådlösa förbindelse kommer detta att gå sjukt långsamt.

Jag rekommenderar att ladda ned till din dator, och ställa in torrentklienten på att automatiskt föra över filen till din nätverksdisk när det är färdigt.

Har du dåligt med utrymme på SSD:n kan man plocka ut DVD-läsaren och sätta in en extra hårddisk om man vill

I värsta fall är det möjligt att det skulle gå bättre om du gjorde som innan fast med trådad förbindelse.
Citera
2012-03-04, 15:09
  #4
Medlem
BrosephGoebbelss avatar
Det var precis vad jag gjorde. Jag laddade ner till datorn och lät sen klienten flytta den färdiga filen till den externa hdd i AEn. Men detta var inte heller en bra lösning då lite tyngre trafik till externa hddn gjorde så AE tappade kontakten med jämna mellanrum. Vilket ledde till att torrentklienten behövde "re-check:a" alla stora filer igen, vilket tog en smärre evighet.

Så nu är jag tillbaka till att ha den externa kopplat direkt till datorn. Summa summarum så var det dumt att inte läsa på ordentligt innan inköpet av AEn. Men hastigheten på AEn är jag mycket nöjd med, då jag gick från 1-3 mb/s (netgear trådlösa) till 12-15 mb/s (AEs trådlösa) vid nerladdning av torrents.
Citera
2012-03-04, 15:21
  #5
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrosephGoebbels
Det var precis vad jag gjorde. Jag laddade ner till datorn och lät sen klienten flytta den färdiga filen till den externa hdd i AEn. Men detta var inte heller en bra lösning då lite tyngre trafik till externa hddn gjorde så AE tappade kontakten med jämna mellanrum. Vilket ledde till att torrentklienten behövde "re-check:a" alla stora filer igen, vilket tog en smärre evighet.

Så nu är jag tillbaka till att ha den externa kopplat direkt till datorn. Summa summarum så var det dumt att inte läsa på ordentligt innan inköpet av AEn. Men hastigheten på AEn är jag mycket nöjd med, då jag gick från 1-3 mb/s (netgear trådlösa) till 12-15 mb/s (AEs trådlösa) vid nerladdning av torrents.

Har du provat att manuellt föra över de färdiga nedladdningarna till den externa HD:n på AE? Funkar fint för mig, å andra sidan har jag inte så mycket annan tung trafik igång samtidigt..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback