Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-26, 16:41
  #1
Medlem
Hej!
Snart kommer vår nya familjemedlem till oss, en bichon havanais. Det jag funderat på är ifall vi kommer behöva något slags vintertäcke till honom när vi ska vara ute under flera timmar.
Havanaiser har ju ändå mycket päls, men eftersom han är så liten känns det som att han kanske kommer frysa ändå.
Jag vill inte klä på honom i onödan och vänja honom vid täcke om det inte kommer behövas.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Vi bor rätt högt upp i Sverige så det brukar vara rätt kallt då och då (men är det jättekallt är man ju ändå inte ute i flera timmar).
Citera
2012-02-26, 16:46
  #2
Medlem
Argrashs avatar
Jag har själv kläder till min men det är mest estetiskt jag vet att hunden inte fryser utan. En regnjacka är däremot bra eftersom min inte gillar att vara ute när det regnar men en sådan har jag inte .
Citera
2012-02-26, 16:49
  #3
Medlem
Jag får kanske investera i en bra regnjacka då istället!
Citera
2012-02-26, 17:11
  #4
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Eller så kollar du bara hur han verkar må och köper ett täcke om han verkar frysa
Citera
2012-02-26, 17:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkaTurka
Hej!
Snart kommer vår nya familjemedlem till oss, en bichon havanais. Det jag funderat på är ifall vi kommer behöva något slags vintertäcke till honom när vi ska vara ute under flera timmar.
Havanaiser har ju ändå mycket päls, men eftersom han är så liten känns det som att han kanske kommer frysa ändå.
Jag vill inte klä på honom i onödan och vänja honom vid täcke om det inte kommer behövas.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Vi bor rätt högt upp i Sverige så det brukar vara rätt kallt då och då (men är det jättekallt är man ju ändå inte ute i flera timmar).

Havanaiser saknar mer eller mindre underull och den jag hade var iaf rätt frusen av sig. Tänk som människohår ungefär, det värmer inte särskilt bra utan blåser rätt igenom. Vill ni vara ute längre stunder så tror jag nog att täcke kommer behövas men det beror ju alldeles på hur kallt det är, hur länge ni är ute, hur mycket ni rör på er. Ni får väl helt enkelt prova och visar det sig att den fryser så köper ni ett täcke.
Citera
2012-02-26, 17:45
  #6
Medlem
lynch4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Jag har själv kläder till min men det är mest estetiskt jag vet att hunden inte fryser utan.

Fy fan för sådana som dig? Att pryda hundar som sina dockor och ge dem fina kläder och smycka ut dem utan syfte, där går det alldeles för långt. Inte sagt att man inte får lov att köpa läckra halsband och så vidare, ett halsband har ju ett syfte. En "finklänning" har det inte.

Till TS: Du kan ju alltid och vänta och se. Fryser hunden så köp en varm tröja eller en regnjacka (täcke). Pälsen kan ju, om den inte är smutsavvisande, bli rätt äcklig på långhårshundar så kan vara lika skönt för din egen del och så slipper hunden duscha efter varje blöt/lerig promenad. Just att de är så små gör att det lätt stänker upp mycket skit om de går i blöt jord, så ett täcke är alltid bra att ha. Sen om du köper det nu när den är valp eller senare avgör du bäst själv . Ett tips är att kolla på andrahandsmarknaden om du ska köpa kläder till en valp eller icke-färdigvuxen unghund.

En annan sak när det är kallt är att hunden kan må bra av sockar på tassarna. Vissa får köldkramp och skuttar runt på tre ben och sådär.
Citera
2012-02-26, 18:43
  #7
Medlem
provocative77s avatar
Vrf inte gå ett steg längre o köpa en hund som klarar av vårt klimat?
Citera
2012-02-26, 19:59
  #8
Medlem
Skavengers avatar
Lite knepigt med hundar som inte fixar den stundtals vansinniga kylan vi har här uppe i norr men det får man arbeta sig runt När det blir superkallt använder vi en hundjacka till vår hund som är korthårig och har ganska lätt för att frysa. Han hatar den där jävla jackan men om man vill ta en promenad längre än 10 minuter i -20 har man inte så mycket annat att välja på.

Havanais verkar ha ganska "stripig" och tunn päls, så det kan vara värt att tänka på att den kanske fryser lättare. Själv skulle jag nog vänta tills den börjar visa tecken på att den inte trivs ute, kolla efter köldkramp, när den trippar fram på tre ben, den vill vända och gå hem, eller om den huttrar när ni står stilla en stund. Lycka till!
Citera
2012-02-26, 21:31
  #9
Medlem
Roxanas avatar
En overall kan vara ett smart sätt att slippa snökockor i pälsen och är även praktiskt på små hundar när det är lerigt/slask ute.Dvärghundar kommer ju närmare marken...Ett reflextäcke kan också vara en smart investering.


Hurtta är ett märke som är bra på både täcken och overaller.
Citera
2012-02-26, 21:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkaTurka
Hej!
Snart kommer vår nya familjemedlem till oss, en bichon havanais. Det jag funderat på är ifall vi kommer behöva något slags vintertäcke till honom när vi ska vara ute under flera timmar.
Havanaiser har ju ändå mycket päls, men eftersom han är så liten känns det som att han kanske kommer frysa ändå.
Jag vill inte klä på honom i onödan och vänja honom vid täcke om det inte kommer behövas.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Vi bor rätt högt upp i Sverige så det brukar vara rätt kallt då och då (men är det jättekallt är man ju ändå inte ute i flera timmar).


Havanaiser saknar underull, så att de har mycket päls spelar ingen större roll, den kommer mest troligt frysa när det kallt ute om den inte är en sån som kan hålla igång ordentligt själv. Det sistnämnda verkar dock väldigt sällsynt.

Och för att knyta an till din rubrik så spelar storleken på hunden mindre roll när det kommer till kläder, det är pälstypen som avgör om hunden kommer behöva kläs på eller inte. Få hundar med riktig underull behöver täckas just pga kyla, man kan givetvis behöva täcka dem efter hårt arbete för långsammare nedkylning av musklerna, men täcke för att de fryser behövs sällan. En långhårig hund behöver inte alltid ha bra underull.. Samtidigt som en rottis klarar sig fint för det mesta även om det är rätt kallt ute.

(Inte till dig TS, men någon annan nämnde kläder av estetiska skäl..) Att klä på en hund av enbart estetiska skäl får mig att må lite illa inombords. Varför i hela friden ska en hund behöva ha på sig en sticketröja för att det är "fint"?
Citera
2012-02-26, 23:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkaTurka
Hej!
Snart kommer vår nya familjemedlem till oss, en bichon havanais. Det jag funderat på är ifall vi kommer behöva något slags vintertäcke till honom när vi ska vara ute under flera timmar.
Havanaiser har ju ändå mycket päls, men eftersom han är så liten känns det som att han kanske kommer frysa ändå.
Jag vill inte klä på honom i onödan och vänja honom vid täcke om det inte kommer behövas.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Vi bor rätt högt upp i Sverige så det brukar vara rätt kallt då och då (men är det jättekallt är man ju ändå inte ute i flera timmar).


Som någon sa så fryser hundar utan underull ganska bra om dom inte är van alls...

Men börja att gå utan. Märker du att hunden fryser rumpan av sig varje promenad så visst köp något värmande.
Men var REALISTISK! Många klär på sina hundar alldeles i "onödan", dvs långt innan den egentligen fryser ska de på en massa lager för dom tycker det är kallt. Det är riktigt dumt för då gör hunden precis som oss, vänjer sig och sedan tokfryser om graderna går ner lite under minus. Det är bara att göra hunden en otjänst.
Precis som oss så vänjer sig hundarna vid kyla.
Citera
2012-02-27, 16:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PunkSlyna
Som någon sa så fryser hundar utan underull ganska bra om dom inte är van alls...

Men börja att gå utan. Märker du att hunden fryser rumpan av sig varje promenad så visst köp något värmande.
Men var REALISTISK! Många klär på sina hundar alldeles i "onödan", dvs långt innan den egentligen fryser ska de på en massa lager för dom tycker det är kallt. Det är riktigt dumt för då gör hunden precis som oss, vänjer sig och sedan tokfryser om graderna går ner lite under minus. Det är bara att göra hunden en otjänst.
Precis som oss så vänjer sig hundarna vid kyla.


Det var precis det jag tänkte också. Jag vill inte klema bort hunden redan från början och göra så att han kanske inte alls kommer kunna vara ute så fort det blir vinter.
Jag är en av dom som verkligen inte tycker om att klä på hunden en massa kläder i onödan bara för att det skulle vara gulligt på något sätt, utan skulle i det längsta försöka att inte klä på honom någonting alls. Men det är bara när man är ute hela dagen under vintern som jag är rädd att han kanske börjar frysa.
Men jag får göra som ni säger och vänta och se om han visar några tecken på att vara frusen av sig och köpa ett täcke då istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback