Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-25, 14:18
  #889
Medlem
vrooms avatar
Tack.
Starnet är kul när man råkar ut för fel i bilderna. Enkelt att trolla bort stjärnor och få ut något annat av det. Får lära mig mer om att förbereda bilderna så att stjärnor inte pajar det framöver. Riktigt bra filter kostar flera tusen kronor styck, och med vårt väder kan jag inte försvara det tyvärr.
Jag fick äntligen till det så att guidningen lirar med min gamla NEQ sexa som jag också gjorde en ny inställning på. Efter 2-3 timmar lagt så blev det en otrolig skillnad.

Det blev ett litet hål i slöjmolnen igår kväll och jag lekte runt lite med bara 7 bilder på Pacman.
4 HA och 3 OIII på 10 minuter vardera. Hade jag gjort 10 minuters exponeringar innan så hade det sett för jävligt ut, men nu håller sig stjärnorna runda och fina, men det syns tydligt vad de mindre bra filterna gör för skada.

Kör alltihop via remote desktop, så det är kul att sitta i soffan med en whisky och leka när chansen ges.
https://imgur.com/CQDyw8G
Citera
2020-09-26, 00:27
  #890
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Jävlar vad fräcka bilder!
Kanske går lite off topic men tar ni dessa bilder med vanliga kameror som har speciella filter på sig eller hur går ni tillväga?
Dum fråga kanske men blev lite nyfiken på att själv testa detta, behöver dock utrustningen för det.
Citera
2020-09-27, 21:26
  #891
Medlem
vrooms avatar
Jag började med en begagnad Canon DLSR. En 650 har jag för mig. Problemet med en vanlig kamera är att sensorn blir varm av att hela tiden ligga och mata exponeringar på flera minuter, och då kommer bruset och ställer till det.

Efter några år köpte jag det dyraste av alltihop. En ASI 1600MMC. Det är en monokamera med aktiv kylning. Jag kör en session på bubbel nebulosan med kameran satt på -20 just nu.
Eftersom kameran är svartvit så kör man med ett filterhjul med olika filter i. L (luminans) och R,G,B
Sedan har jag 3 gas filter. HA (Hydrogen) OIII (Oxygen) och SII (Sulphur) Dessa kallas för smalbands filter och fångar bara vissa våglängder. Bubbel nebulosan kör jag HA och OIII på just nu.
Dessa blandar man när man stackat och processar bilderna efteråt och då kommer färgerna fram. Till all detta har man olika kalibreringsfiler såsom, Darks, Bias och Flats vilket tar bort brus och dammfläckar och annat man oftast har någonstans

I början är det bäst att köra enkelt. en vanlig kamera och ett skapligt motordrivet teleskop räcker långt. Sedan får man ta kliven efterhand man lär sig. Nästan allt jag har förutom kameran och filterhjulet har jag köpt begagnat. Kan bli hur dyrt som helst och det gåt inte att försvara med vårt skitväder
https://imgur.com/a/dH5NRfh
__________________
Senast redigerad av vroom 2020-09-27 kl. 21:46.
Citera
2020-11-04, 20:26
  #892
Medlem
Teaterkungens avatar
Jag vill gärna ha mer detaljer om hur man fotograferar djuprymdsobjekt (DSO). Vi pratar här de enklare objekten, som ljusa galaxer och nebulosor.

Jag tittar på Astroswedens hemsida och ser ett antal relativt billiga teleskoppaket, där teleskop, montering och motordrivning ingår. Priset ligger på 3000-7000 kr beroende på om man vill ha GoTo eller inte. Dock är alla monteringar av typen EQ2 eller EQ3, och vad jag förstått är de lite för hackiga för att ta långa exponeringar. Kan någon här bekräfta?

I så fall; var skaffar man sig en hyfsat billig EQ5-montering eller dylikt med motordrivning för billigast möjliga peng? Jag hade tänkt fotografera med en DSLR med APS-C-sensor, där jag monterar på kameran så att objektivfästet sätts i okularet.

Tips tas mycket tacksamt emot.

Jag har hittills "bara" experimenterat med vidvinkelfotografering, där jag låtit kameran rotera med stjärnhimlen med en förhållandevis simpel utrustning, som trots detta givit trevliga resultat. Jag håller för närvarande på att lära mig stacking. Objektivet jag använder mig av är relativt ljusstarkt (f/2.8) och låter mig fotografera med 75 mm brännvidd. Det räcker för att ana stjärnor av 12:e magnituden, och jag har lyckats fånga M101 och M51 på bild.
__________________
Senast redigerad av Teaterkungen 2020-11-04 kl. 20:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback