Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-02, 21:32
  #277
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Nationalsången ska skrotas

Min vän som är väldigt politiskt lagd hittade den här debattartikeln på AB idag, Jag blev på ren svenska jävligt förbannad. Jag vet att det är en debatt artikel och AB säger att det är en sån och att det inte tycker det men jag kan nästan svära på min gammel-mormors grav att de tycker det.

För er som inte vill ta mina ord för det här är artikeln:
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/W...nationalsangen

Först och främst vill jag sätta en fråga som river hennes argument: Vad är en nationalsång och varför har man dem.

En nationalsång är enligt wikipedia (Skriften är jävligt kort så jag lägger in hela texten, om ni vill läsa själva så här:https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationals%C3%A5ng) (Och jag vet även att wikipedia inte är en allsmäktig gud som kan allt men rulla med det)

"Nationalsång, även kallad nationalhymn och förr även folksång, är en högtidlig sång och en typ av patriotisk musik vars uppkomst och blomstring hänger samman med nationalstatens och den romantiska nationalismens födelse.

Nationalsången kan ses som en nationalsymbol. Nationalsången är en enande symbol och ibland en hyllning till det egna landet. Inlärning av sången var förr ofta obligatorisk i skolan, och framförs ofta vid tillfällen såsom studentexamen, nationaldagen, och sportevenemang. Ibland, om sången är lång, sjungs bara några av verserna. Så är fallet med Finlands nationalsång. Sveriges nationalsång har två officiella (original) verser (Richard Dybeck år 1844) och två extra (Louise Ahlén år 1910). De två senare anses inte tillhöra utan får ses som kuriosa.

Vissa stater har sina nationalsånger på mer än ett officiellt språk, bland annat Belgien, Finland, Irland, Kanada, Schweiz och Sydafrika. Ryssland har för närvarande (2008) två officiellt godkända texter, den äldre från tiden som Sovjetunionen, och den yngre från tiden efter 1992. Många nationalsånger tillkom under 1800- och 1900-talet, dels som en följd av nationalromantiska strömningar och dels som en följd av tillkomsten av nya stater. "

Finns det något i den där texten som säger "Alla även folk från &/%%¤&((¤&¤)"/%&(¤)istan ska få vara med". Och kolla bara på hennes förslag på ny andra vers

"Du bär våra minnen, vår framtid, vårt nu,
var än vi har rötter här på jorden.
Ja, Sverige, du sköna, vårt fosterland är du
och jag vill leva, jag vill bo i Norden.
Ja, jag vill leva, jag vill bo i Norden."

Här kommer ett annat citat som alla Sveriges forna Konungar vänder sig i graven för:

"De första raderna inkluderar även de människor som inte är födda i Sverige, men som nu bor i och bärs av landet. En nationalsångs syfte måste väl ändå vara att skapa samhörighetskänsla?"

och här:

"Fosterland är ett laddat ord. Men det skulle kunna tolkas dubbelt. Dels som landet som födde mig, men också som landet som tog emot mig som en fosterförälder. Tolkat så finns det en anknytning både för den sverigefödda och den utlandsfödda."

en till för dräpandet av Sveriges historias skull:

"Leva och bo i stället för leva och dö. Människor är inte längre så stationära. Även svenskar arbetar och bosätter sig utomlands. Till och med för gott.
Den här formuleringen är mindre statisk, vilket passar bra i våra dagar när människor flyttar runt i världen frivilligt och ofrivilligt.
Mot bakgrund av allt detta tycker jag att det är hög tid att skriva om Sveriges nationalsång!"

Jag är jävligt förbannad så nu får ni andra säga vad ni tycker om det här inlägget.

(Skriv gärna ett långt svar, jag läser hela tråden)
Citera
2017-06-02, 21:33
  #278
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Jag märkte just nu att titeln är nog mer clickbait än vad jag tänkte.
Citera
2017-06-02, 21:34
  #279
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Jag kom just på att titel är väldigt clickbait. det var inte riktigt det jag hade i åtanke när jag skrev den. ber om ursäkt för detta.
Citera
2017-06-02, 21:35
  #280
Medlem
Som-Gjutens avatar
Det måste vara ett sent "April-skämt" allvarligt talat...
Då kan vi lika gärna byta namn på Gustav Vasa till tex Kunta Kinte...
Citera
2017-06-02, 21:38
  #281
Moderator
Strix m/94s avatar
Snarlika ämnen sammanfogade.

Strix/Mod
Citera
2017-06-02, 21:38
  #282
Avstängd
smakenutavbajss avatar
Det gör inget Sverige finns inte längre och behöver därför ingen nationalsång.

Du kanske kan börja samla namnunderskrifter?
Citera
2017-06-04, 21:15
  #283
Medlem
freeriderXIIs avatar
Kanske att ABBA:s arrival kan vara något?

Mäktigt!

Hade stycket ej varit av ABBA utan skrivits anonymt eller varit en äldre folksång hade den haft större chans.

Kanske dock att det vackra stycket är lite för repetitivt. Hade behövt en ny sektion med ny melodi.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2017-06-04 kl. 21:58.
Citera
2017-07-21, 06:26
  #284
Medlem
Pungsvings avatar
Bollibompasången passar svenskens utbrända hjärna. Spela varje heltimme i radion.
Citera
2017-07-21, 06:45
  #285
Medlem
Max3xs avatar
En elegi, är vad vi behöver!
Citera
2017-09-24, 19:06
  #286
Medlem
freeriderXIIs avatar
Men vem i Sverige är kompetent nog idag för att skriva en bättre nationalsång rent melodiskt än den vi har?


Om man bortser från Sabaton och Benny Andersson som jag redan nämnt.
Citera
2017-10-10, 21:12
  #287
Medlem
ExtremParanoias avatar
Efter den vita revolutionen kan vi fila på en ny stolt nationalsång.
Citera
2018-01-15, 18:25
  #288
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här firar Putin nyåret 2017/2018 i Moskva med ryska nationalsången . Pampigt och högtidligt. Där ligger vi i lä.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback