2012-02-26, 10:14
Medlem
Har kollat lite i trådar gällande detta ämne, men inte funnit nåt svar på min fråga. Vi har massor kalkavlagringar i vårt enormt fina badrum med stora svarta kakelplattor, dock inte fullt så fint just nu när plattorna i duschen är vitflammiga och har vita ränder av vad jag förmodar är just kalkavlagringar. Vi hade massa avlagringar i toalettstolen också, och där fungerade kalkosan ypperligt - allt försvann. Tyvärr hjälpte det föga på plattorna. Lät kalkosan vara på i tjugo minuter - alltså längre än vad anvisningarna sade. Min fråga är därför hur länge jag kan låta kalkosan sitta kvar utan att riskera att förstöra kakelplattorna på nåt vis? Tänkte om medlet på nåt sätt kunde dra ur pigmentet ur plattorna om det får sitta för länge? Jag är novis på området så tips mottages tacksamt!
Citera
2012-02-26, 10:22
Medlem
Bongomans avatar
Glaserade kakelplattor är relativt syrafasta. Fogen är det lite sämre med. Jag brukar använda saltsyra mot envist kalk. Du har här kalk och tvål blandat vilket gör kalket inbäddat i tvålet och då kommer Kalkosan inte åt det. Starkare medel blandat med något som löser tvål så blir det lättare. Räkna med att du måste skrubba.
Citera
2012-02-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Glaserade kakelplattor är relativt syrafasta. Fogen är det lite sämre med. Jag brukar använda saltsyra mot envist kalk. Du har här kalk och tvål blandat vilket gör kalket inbäddat i tvålet och då kommer Kalkosan inte åt det. Starkare medel blandat med något som löser tvål så blir det lättare. Räkna med att du måste skrubba.

Hmm okej... skulle ättiksyra fungera lika bra tror du? Och hur länge kan man ha det på i så fall?
Citera
2012-02-26, 10:36
Medlem
Bongomans avatar
Ättiksyra hör till en av de svagare syrorna. Den kan du nästan dricka. Jag antar att du inte köpt den direkt från fabriken i 98%?

Inget hemmapjosk duger för dig. Leta upp en proffsbutik imorgon och be om råd.
Citera
2012-02-26, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ättiksyra hör till en av de svagare syrorna. Den kan du nästan dricka. Jag antar att du inte köpt den direkt från fabriken i 98%?

Inget hemmapjosk duger för dig. Leta upp en proffsbutik imorgon och be om råd.

Tack för dina synpunkter. Det är nog lika bäst att jag rådfrågar någon som du säger
Citera
2012-02-26, 12:31
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novaliten
Tack för dina synpunkter. Det är nog lika bäst att jag rådfrågar någon som du säger

Jag har visserligen varit proffs på just det området men jag vet också att vissa av sakerna vi använde kunde fräta bort hela handen om man inte var försiktig. Chefen förfärades ibland av mina häxbrygder men satan vad det blev rent.

Tänk dig ett omklädningsrum där oljiga gubbar duschat i 15 år och vattnet var det kalkigaste i hela Sverige. Jag fixade det och det blev som nytt. Men jag hade tunga maskiner och hela arsenalen av koncentrerade syror tillhanda. Jag kunde hämta en dunk saltsyra 30% när jag ville.
Citera
2012-02-26, 17:18
Medlem
woofers avatar
Kan ju vara på sin plats att varna för att leka hobbykemist och blanda rengöringsmedel med varandra på måfå utan kunskap om vilka kemiska reaktioner som kan uppstå. Vissa rengöringsmedel kan om det blandas med varandra eller andra kemikalier utveckla tillexempel klorgas, det är något du inte vill dra ner i lungorna!!
Citera
2012-03-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Kan ju vara på sin plats att varna för att leka hobbykemist och blanda rengöringsmedel med varandra på måfå utan kunskap om vilka kemiska reaktioner som kan uppstå. Vissa rengöringsmedel kan om det blandas med varandra eller andra kemikalier utveckla tillexempel klorgas, det är något du inte vill dra ner i lungorna!!

Väldigt sant. Jag tänker inte ge mig på nåt som jag inte har kunskap om.
Lyckades faktiskt få bort skiten med galltvål till slut, så inga starka kemikalier krävdes.
Tack ändock för alla tips samtliga i tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in