• 1
  • 2
2012-02-26, 01:21
Medlem
Jag jobbar sedan ett drygt halvår på en ny arbetsplats och där får vi bonus varje juli, vanligen mellan 100k - 200k beroende på hur man presterat (intjänade pengar åt företaget, kundnöjdhet, hur många sociala/marknadsföringsevent man deltagit i mm räknas in i en hemlig formel).

Har aldrig åtnjutit s.k bonus tidigare men nu börjar jag se fram emot juli och funderar på vad man bör hitta på för pengarna. Att spara dem på ett konto eller köpa aktier känns lite tråkigt. Jag tycker att en bonus borde vara en extra krydda, pengar som man unnar sig något extra för som belöning för ens hårda arbete. Så jag funderar på att helt enkelt köpa en fet klocka för i princip hela bonusen eller ett rejält smycke från Tiffanys till tjejen om vi fortfarande är tillsammans då. Eller köra en överdådig partyhelg i Hongkong eller på Rivieran.

Har vi några förslag eller erfarenheter? Kanske borde man spara skiten ändå?
Citera
2012-02-26, 01:51
Medlem
Denna klocka hade jag köpt dirr...
http://www.uret.se/breitling-chronom...6f293bde2742ef
Citera
2012-02-26, 01:59
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Så jag funderar på att helt enkelt köpa en fet klocka för i princip hela bonusen eller ett rejält smycke från Tiffanys till tjejen om vi fortfarande är tillsammans då.

Du kanske inte ska kasta bort 200TKR på tjejen när du inte ens är säker på om ni kommer hålla ihop till jul..

Vidare kan ju bonus vara "en extra krydda" utan att du spenderar pengarna på något som egentligen (nu vet jag i och för sig inte hur din ekonomi ser ut i övrigt) är för dyrt för dig.
Citera
2012-02-26, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlento
Denna klocka hade jag köpt dirr...
http://www.uret.se/breitling-chronom...6f293bde2742ef

Exakt, ser klassig ut. Men vet inte om jag skulle kunna bära upp den som trettioåring. Men en Rolex Daytona kanske eller en Vacheron Constantin Overseas. Är väldigt sugen.
Citera
2012-02-26, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Du kanske inte ska kasta bort 200TKR på tjejen när du inte ens är säker på om ni kommer hålla ihop till jul..

Vidare kan ju bonus vara "en extra krydda" utan att du spenderar pengarna på något som egentligen (nu vet jag i och för sig inte hur din ekonomi ser ut i övrigt) är för dyrt för dig.

Håller med om att det borde vara en seriös relation om man ska köpa glitter för de summorna, men jag gillar tanken att överraska med ett fett diamanthalsband eller liknande. Men då bör nog tjejen se ut som en Victoria Secrettjej iofs.

Vad för krydda menar du i så fall? Jag skulle klara mig bra utan bonusen så jag tänkte att jag borde unna mig något utöver det vanliga varje år när jag får den, åtminstone så länge som jag är i princip singel och kan leva playboyliv. Om jag sparar den i tio år iofs borde det ju kunna användas till en Porsche GT3, dvs en riktig leksak, men vid det laget lär man ju sitta fast med en familj och pengarna går väl då till en ny kitchen island och vattenfalls dusch .
Citera
2012-02-26, 17:30
Medlem
Citat:
Jag jobbar sedan ett drygt halvår på en ny arbetsplats och där får vi bonus varje juli, vanligen mellan 100k - 200k beroende på hur man presterat (intjänade pengar åt företaget, kundnöjdhet, hur många sociala/marknadsföringsevent man deltagit i mm räknas in i en hemlig formel).

Har aldrig åtnjutit s.k bonus tidigare men nu börjar jag se fram emot juli och funderar på vad man bör hitta på för pengarna. Att spara dem på ett konto eller köpa aktier känns lite tråkigt. Jag tycker att en bonus borde vara en extra krydda, pengar som man unnar sig något extra för som belöning för ens hårda arbete. Så jag funderar på att helt enkelt köpa en fet klocka för i princip hela bonusen eller ett rejält smycke från Tiffanys till tjejen om vi fortfarande är tillsammans då. Eller köra en överdådig partyhelg i Hongkong eller på Rivieran.

Har vi några förslag eller erfarenheter? Kanske borde man spara skiten ändå?

vad jobbar du med specifikt?
Citera
2012-04-25, 01:19
Medlem
Mytoman på heltid?
Citera
2012-04-25, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nahojnossnevs
Mytoman på heltid?
Ja precis, tjänar man enligt TS 100k per månad så lär inte bonus på 100-200k vara något som man ligger och är sömnlös över under nätterna.

Om det nu skulle vara sanning så tycker jag naturligtvis att han ska bränna hela bonusen på klocka och smycken till sin tjej dejt/tjej som jobbar på hooters.
Citera
2012-04-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Ja precis, tjänar man enligt TS 100k per månad så lär inte bonus på 100-200k vara något som man ligger och är sömnlös över under nätterna.

Om det nu skulle vara sanning så tycker jag naturligtvis att han ska bränna hela bonusen på klocka och smycken till sin tjej dejt/tjej som jobbar på hooters.

Haha, stalkervarning där! För övrigt ligger jag inte direkt sömnlös över bonusen, funderar mer på om den inte borde spenderas på något galet utöver det vanliga eller om den ska gå till sparkontot.
Senast redigerad av gondolinklyka 2012-04-26 kl. 00:26.
Citera
2012-04-27, 18:45
Medlem
Citat:
Haha, stalkervarning där! För övrigt ligger jag inte direkt sömnlös över bonusen, funderar mer på om den inte borde spenderas på något galet utöver det vanliga eller om den ska gå till sparkontot.

Ge bort det till någon på flashback. Starta en tråd där alla troll får motivera varför just de ska få pengarna.
Citera
2012-04-27, 22:44
Medlem
Citat:

Beror ju helt på din ekonomi i övrigt, inkomst säger ingenting om förmögenhet. Spara är alltid att föredra enligt min mening
Citera
2012-07-26, 18:02
Medlem
Det blev 24 000 dollar (kanske typ 16 000 efter skatt), kommer den 3e augusti . Tycker att jag gjort mig förtjänt av en begagnad Daytona i vitt guld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in