• 1
  • 2
2012-02-25, 21:24
Bannlyst
Hejsan, ska nu köpa en ny bil till sommaren, finns 2 st olika bilmärken och modeller som är intressenta

Dodge Ram 1500 årmodell 02 eller uppåt

Chevrolet Silverado 01 och framåt

Kommer sätta en gräns på 130.000

Har redan varit inne på banken ett antal gånger innan och blivit nekad till att ta billån med bilen som säkerhet, dels för att de inte tillåter bilen som säkerhet (Swedbank) men även för att jag inte haft något ordentligt sparande. Har varit fast anställd i ca 2 år nu. Tjänar 20.000 i månaden.
Har en del pengar undanlagt utöver detta men inte på banken för tillfället.

Nu har jag sparat i ett par månader, köper lite fonder på autogiro (1.000) och lägger undan ca 4-5.000 i månaden. Gjort så i ca 3 månader, kommer vänta några månader till innan jag ansöker igen då jag har ett bra antal med kreditupplysningar på mig nu. Har dock inte en enda betalningsanmärkning. Bor i hyresrätt.
Har INGA lån som det ser ut i dagsläget.

Så min fråga är nu:
Hur fan ska jag gå tillväga för att få ett lån? Mina föräldrar går aldrig med på att gå i borgen för mig om jag ska ta ett lån till att köpa en bil utav den här typen. Är det smidigare att få en bil på avbetalning via en bilfirma? eller ska jag ta ett blancolån om det är lättare att få ett sådant beviljat?
Citera
2012-02-25, 21:36
Medlem
Att glida runt i en Dodge Ram är en lyx, inte en mänsklig rättighet. Vill du ha denna lyx, får du förtjäna den och spara ihop till den. Alltså jag vill inte vara en glädjedödare, men du måste förstå att folk/banker inte lånar ut pengar till en sån sak.

Tjänar du 20 netto eller brutto? Oavsett vilket, borde du kunnat spara mer då du varit fast anställd i 2 år.
Citera
2012-02-25, 21:49
Bannlyst
Spelar absolut ingen roll alls om det är en V70 eller en Dodge Ram jag belånar, har redan en Chevrolet Silverado 2500 HD 05:a men det är rasad motor i den. Tjänar 20k efter skatt, har inte kunnat lägga undan något då jag lagt allt på Chevan fram tills nu
Citera
2012-02-25, 21:55
Medlem
Fromlandss avatar
Ja. Det är lättare att köpa på avbetalning.
Varför? Bilhandlarna vill sälja bilar och tjäna pengar.
Dom gör kreitupplysning och ger ok om du inte har problem med anm/fogden.
Banker är besvärliga..
Citera
2012-02-25, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Ja. Det är lättare att köpa på avbetalning.
Varför? Bilhandlarna vill sälja bilar och tjäna pengar.
Dom gör kreitupplysning och ger ok om du inte har problem med anm/fogden.
Banker är besvärliga..

Ah tack för ett rakt och vettigt svar! Verkar som om det blir en Cheva igen då, finns knappt några bilhandlare som tar in Dodge Ram i de prisklasserna jag är ute efter...
Citera
2012-02-25, 22:10
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Ah tack för ett rakt och vettigt svar! Verkar som om det blir en Cheva igen då, finns knappt några bilhandlare som tar in Dodge Ram i de prisklasserna jag är ute efter...
Ovanligt bilköp men Lycka till!
Citera
2012-02-27, 10:51
Medlem
Bensos avatar
Citat:

fyi. så har Dodge dragit sig tillbaka ifrån Europeiska marknaden
Citera
2012-02-27, 11:11
Medlem
Citat:
Spelar absolut ingen roll alls om det är en V70 eller en Dodge Ram jag belånar, har redan en Chevrolet Silverado 2500 HD 05:a men det är rasad motor i den. Tjänar 20k efter skatt, har inte kunnat lägga undan något då jag lagt allt på Chevan fram tills nu

Du måste ju fatta att det inte går att ha någon högre belåningsgrad på en bil pga värdeminskningen och andrahandsvärdet, så du måste ju erbjuda banken säkerhet på något annat sätt med inkomsten eller sparande.
Citera
2012-02-27, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benso
fyi. så har Dodge dragit sig tillbaka ifrån Europeiska marknaden
lustigt då att det finns massvis med 2012r på blocket då? Företagsannonser.
är inte ute efter en ny ändå.
Citera
2012-02-27, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Du måste ju fatta att det inte går att ha någon högre belåningsgrad på en bil pga värdeminskningen och andrahandsvärdet, så du måste ju erbjuda banken säkerhet på något annat sätt med inkomsten eller sparande.
Ja? jag har fast inkomst sedan 2år
Citera
2012-02-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ja? jag har fast inkomst sedan 2år

Ja, men en fast inkomst är ju inte mycket till säkerhet om man vanligtvis bränner alltihop varenda månad.
Citera
2012-02-27, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, men en fast inkomst är ju inte mycket till säkerhet om man vanligtvis bränner alltihop varenda månad.

Goddag yxskaft...

Varför tror du jag börjat lägga undan pengar? läser du mitt tidigare inlägg förklarar jag varför jag inte kunnat spara innan, det är för att jag lagt pengarna på min gamla pickup, men nu har motorn rasat på den (diesel) kostar mer att plocka hem en ny motor från staterna och sätta i än vad hela bilen är värld, så köper en ny istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in