Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-26, 13:39
  #49
Medlem
de är inte odödliga som det tror.
Citera
2012-02-26, 14:37
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Verkar som han kom in lite för snabbt och skulle göra en vänster sväng men bilen gled ner? Olycka i mina ögon, körde säkert i ca 240 km timmen. Det är ju trotts allt en flygbana och inte någon allmän väg.

Väldigt tragiskt men shit happens.

Du tror inte så mycket på personligt ansvar va? Klart som fan det inte var avsiktligt, men så grav vårdslöshet KAN man inte ursäkta...
Hur skulle den här händelsen INTE vara förarens fel? Det fanns tusen sätt att inte hamna i den situationen och han valde ett som på alla vis var katastrofalt (och förutsägbart) fel.
Kom igen, du kan verkligen inte på allvar mena att han inte har ansvar? Well, en amerikansk domstol lär knappast vara lika överseende som du.
Citera
2012-02-26, 15:52
  #51
Medlem
Para-medics avatar
Bara för att man kan och eventuellt till och med får köra så snabbt på en inhägnad flygplats innebär inte det att fysikens lagar sätts ur spel och bilen blir mer hanterlig i de farterna än på allmänna vägar.

Tydligen förstod inte föraren det dock. Möjligen gör han det nu dock. Möjligen..
Citera
2012-02-26, 17:20
  #52
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Ja detta är väl så onödigt ett dödsfall som det kan bli. Leka racing och sen krascha ner i en flod.

Även om den döde satte sig frivilligt i bilen vad förr sorts straff tror ni norrmannen kommer få? USA är ju ändå väldigt hårda på "vehicular manslaughter".

Dumhet dödar tyvärr igen.

Jag fattar ju inte, dom körde på inhängt område. Dom bröt inte mot någon lag. Alla hoppa i bilen frivilligt. Vad då kör man en racing bil tex. f1 och krashar o dödar någon ska man hållas ansvarig? Det är ju inhängt område och alla vet vad som kommer ske, dvs att förraren tänker köra snabbt.

Jag tycker förraren ska vara HELT fri från ansvar, om inte passagerarna bad honom stanna och få kliva ut och han vägradde. Då är föraren ansvarig men som sagt, jag tycker han har blivit tillräkligt straffad.
Citera
2012-02-26, 17:38
  #53
Medlem
Para-medics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Jag fattar ju inte, dom körde på inhängt område. Dom bröt inte mot någon lag. Alla hoppa i bilen frivilligt. Vad då kör man en racing bil tex. f1 och krashar o dödar någon ska man hållas ansvarig? Det är ju inhängt område och alla vet vad som kommer ske, dvs att förraren tänker köra snabbt.

Jag tycker förraren ska vara HELT fri från ansvar, om inte passagerarna bad honom stanna och få kliva ut och han vägradde. Då är föraren ansvarig men som sagt, jag tycker han har blivit tillräkligt straffad.
Man kan tycka vad man vill om det mesta..

Kan du amerikansk lag? Du vet att det är den som gäller i Usa - inte svensk lag..?
Citera
2012-02-26, 18:30
  #54
Avstängd
Siccatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Para-medic
Man kan tycka vad man vill om det mesta..

Kan du amerikansk lag? Du vet att det är den som gäller i Usa - inte svensk lag..?

Vad har svensk lag med det hela att göra? Blir han dömd så blir han dömd för handling, inte av moraliskt tankesätt.

Oavsett så förtjänar han att bli dömd då han varit delaktig i någon annans bortgång (ber om ursäkt då vi bara kan befara det värsta) och skall således även dömmas för det.

För övrigt var killen en av de snällaste människorna jag visste om. Jag var inte nära vän eller ens vän, men var bekant (klasskamrat) i yngre dagar och förmodar att hans sentimentala förmåga att stå andra i centrum fortfarande stog honom högt i klass.
Citera
2012-02-26, 18:58
  #55
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Jag fattar ju inte, dom körde på inhängt område. Dom bröt inte mot någon lag. Alla hoppa i bilen frivilligt. Vad då kör man en racing bil tex. f1 och krashar o dödar någon ska man hållas ansvarig? Det är ju inhängt område och alla vet vad som kommer ske, dvs att förraren tänker köra snabbt.

Jag tycker förraren ska vara HELT fri från ansvar, om inte passagerarna bad honom stanna och få kliva ut och han vägradde. Då är föraren ansvarig men som sagt, jag tycker han har blivit tillräkligt straffad.

Jag tippar att det till största delen kommer att bero på de överlevande passagerarnas vittnesmål, såvida inte åklagaren lyckas hitta någon lag han kan vrida till.
Citera
2012-02-26, 19:03
  #56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Jag fattar ju inte, dom körde på inhängt område. Dom bröt inte mot någon lag. Alla hoppa i bilen frivilligt. Vad då kör man en racing bil tex. f1 och krashar o dödar någon ska man hållas ansvarig? Det är ju inhängt område och alla vet vad som kommer ske, dvs att förraren tänker köra snabbt.

Jag tycker förraren ska vara HELT fri från ansvar, om inte passagerarna bad honom stanna och få kliva ut och han vägradde. Då är föraren ansvarig men som sagt, jag tycker han har blivit tillräkligt straffad.
Det lär ju till väldigt stor del bero på om det bedöms bero på oaktsamhet eller inte. Dessutom är förmodligen arrangörerna av ett F1-lopp inte helt utan ansvar när det ska utredas hur den eventuella olyckan gick till.
Citera
2012-02-26, 21:58
  #57
Medlem
Para-medics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Vad har svensk lag med det hela att göra? Blir han dömd så blir han dömd för handling, inte av moraliskt tankesätt.
Ingenting - det var just poängen.. Han jag citerade verkar inte känna till att svensk lag inte gäller i USA..
Citera
2012-02-27, 10:34
  #58
Medlem
De behöver inte ens brutit mot någon amerikansk lag - dt räcker att de brutit mot Tracy flygplats´bestämmelser.
Citera
2012-02-27, 15:12
  #59
Medlem
hoodrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Vad har svensk lag med det hela att göra? Blir han dömd så blir han dömd för handling, inte av moraliskt tankesätt.

Moraliska tankesätt präglar dock lagen. Även i USA.

Blir han dömd för vållande till annans död så beror det såklart inte på att han ville döda sin vän (då hade det varit mord eller dråp) utan för att han varit oaktsam (kört som en dåre) vilket i sin tur gjorde att hans vän dog. Det spelar ingen roll om vännen inte blev intvingad i bilen då man självklart inte förutsätter att en förare ska köra ihjäl en när man sätter sig i en bil. Däremot ska det bevisas att föraren verkligen varit oaktsam också och att olyckan inte berodde på någonting annat, tex något tekniskt fel på bilen för isåfall går han såklart helt fri ifrån ansvar. Annars aktualiseras vållande till annans död i såväl svensk som amerikansk lag men det är dock självklart amerikansk lag som gäller i USA.
Citera
2012-02-27, 20:15
  #60
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javlar
...
Hoppas det besvarar några frågor och att det inte behövs gissas och hittas på så mycket annat kring just detta iaf. Jävligt dumt av dom att göra vad dom gjorde men otroligt mycket mer tragiskt att det slutade på det här sättet.
Tack för att du tog dig tid att räta ut några frågetecken.

Har du fortfarande kontakt med Eric? Är det möjligt att, framöver någon gång, fråga honom om hans version av olyckan? All information som kan förhindra andra att hamna i samma situation är av värde.

Det är djupt tragiskt det hela.
__________________
Senast redigerad av Softis... 2012-02-27 kl. 20:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback