Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2016-03-25, 09:16
  #97
Medlem
Sotckholm förorter är lungt du kan åka var fan du vill mitt i natten och du ser knappt en människa ute. Göteborgs förorter är mycket värre kan jag lova
Citera
2016-03-27, 17:34
  #98
Medlem
sonicyouthzs avatar
Jag borde vara halalslaktad för länge sedan enligt de flesta varningar här.
Citera
2017-01-26, 21:21
  #99
Medlem
Finns det nån uppdaterad lista på förorter man ska undvika?

Ska i slutet av året köpa bostadsrätt uppe i Stockholm med min blivande sambo. Vore bra att få lite tips
Citera
2017-01-27, 20:49
  #100
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMinority
Finns det nån uppdaterad lista på förorter man ska undvika?

Ska i slutet av året köpa bostadsrätt uppe i Stockholm med min blivande sambo. Vore bra att få lite tips

Med tanke på den akuta bostadsbristen och att priserna är därefter får man nog inte vara alltför kräsen. Beroende på hur mycket pengar man har skulle jag bara direkt avråda från områden som finns uppsatta på polisens lista över utsatta områden och områden i direkt anslutning till dessa. Värst är Södra Järvafältet och Norra Botkyrka. Har man råd undviker man även områden som ligger på samma tunnelbanelinjer som dessa ghetton.

Mest problemfria områden är Nordöstra Stockholm (Danderyd, Täby, Vallentuna), östra delen (Nacka och Värmdö) samt Lidingö. Sen är förstås centrala Stockholm fritt från slum, men kostar därefter.
Citera
2017-05-08, 23:21
  #101
Medlem
Jag har bott i Bagarmossen, Hagalund, Blackeberg och Vällingby (vilka tidigare nämnts som no-no-orter) och inte varit med om någonting som ens kan liknas vid en hotfull situation, så till något av de områdena kan du flytta med lugnet i behåll. Att sedan arkitekturen i Hagalund lämnar en del att önska är en annan diskussion...
__________________
Senast redigerad av Placeforparks 2017-05-08 kl. 23:24.
Citera
2017-10-09, 18:34
  #102
Medlem
Vad säger ni om Hjulsta och Akalla? Främst hyresrätt tänkte jag men även brf. Går det att bo där som svensk? Jag har inget problem med invandrare men slipper helst gäng och sådär. Kommer inte ha bil och förmodligen tvättmaskin i lägenheten och inte vara ute sena kvällar och nätter så ofta. Vilket område av dessa är bäst respektive sämst? Jag är beredd på något i den stilen med tanke på bostadsmarknaden idag. Har aldrig varit där men däremot i Rinkeby en gång och Kista flera gånger.
Citera
2017-10-17, 19:38
  #103
Medlem
outoforders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeHarrison
Vad säger ni om Hjulsta och Akalla? Främst hyresrätt tänkte jag men även brf. Går det att bo där som svensk? Jag har inget problem med invandrare men slipper helst gäng och sådär. Kommer inte ha bil och förmodligen tvättmaskin i lägenheten och inte vara ute sena kvällar och nätter så ofta. Vilket område av dessa är bäst respektive sämst? Jag är beredd på något i den stilen med tanke på bostadsmarknaden idag. Har aldrig varit där men däremot i Rinkeby en gång och Kista flera gånger.

Svårt att få hyresrätt i Akalla då det nästan uteslutande är bostadsrätt . Många av hyreslägenheterna som var det som fanns kvar av hyresrätter på sibeliusvägen (höghusen som bilder en rak linje längs akalla) är också bostadsrätter nu.

Hjulsta är tvärtom dvs. mest hyresrätter och sitter ihop med tensta trots egen tunnelbanestation . Alla jag känt som kommer från hjulsta säger att dom är från tensta för hjulsta är inte ett område på samma sätt som tensta .

Själv skulle jag subjektivt sett välja att bo i hjulsta om jag blivit tvingad till det men det handlar om att jag känner ganska mycket folk där . Men hjulsta är rätt dött . Akalla är det länge sedan jag hängde i men bott både i hallonbergen och i husby när jag var yngre . Och akalla är också är rätt dött .

Ungdomar som hänger runt tunnelbanan och spelar allan finns såklart och skulle säga att det är ganska likvärdigt . Men det är inte som rinkeby eller kista då dessa områden har riktiga centrum dit folk dras till mer .

Men som svensk kan man bo i vilket område som helst bara du inte är kriminell,söker bråk eller flashar med dyra saker inför centrum kids . Lättare att hamna i random bråk på norrmalm eller vid medis . Men det händer skit ibland absolut .

Skulle personligen inte vilja bo i varken akalla eller hjulsta längre då det är deprimerande och blåa linjen har "riktig" tunnelbana (det vill säga tunnlar typ hela vägen) samt att man måste byta vid fridhemsplan eller t-centralen om man ska vidare .
Citera
2017-10-22, 15:03
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvetintebre
Du kan bo här men risk finns att du hamnar i trubbel det kan jag garantera dig.

Alby,Fittja,Norsborg/Hallunda,Rinkeby,Tensta,Vårby,Vårberg,Skärholmen,
Jordbro,Hässelby,Farsta,Rågsved,Högdalen.
Finns ett par till skumma områden.

Vill du bo i Rödalinjen så flytta typ till mälarhöjden,Örnsberg.
Vill du bo i Blålinjen,Näckrossen,Vreten.
Vill du bo i Grönalinjen,Svedmyra,Gubbängen.

Dessa områden jag nämnt kan det även komma folk från dem dåliga ställen och ställa till problem för dig.
Som att råna dig eller misshandla.

Hallunda har bara bostadsrätter, men det går att hyra i andra hand.

Akta dig för Boytkyrkabyggen som ofta har lediga lägenheter.
Citera
2018-06-24, 20:25
  #105
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Nej, det finns inga stadsdelar i Stockholm eller omgivande kommuner som är farliga att bo i bara för att man är svensk. Det finns många invandrartäta förorter med stora sociala problem, men det är absolut inte farligt att bo eller vistas där, inte ens i de mest beryktade områdena. Däremot är det inga jättebra ställen för barn att växa upp på, om det skulle vara eller bli aktuellt.

Nu får du i och för sig vara glad om du hittar bostad överhuvudtaget med tanke på det korta varslet, men finns det någon form av valmöjlighet skulle jag rekommendera t-banan framför pendeltåget, åtminstone om du har något intresse av att vara ute sent på kvällarna. Prio 2 är så tidsmässigt nära stan som möjligt, jag skulle alla gånger välja t.ex. Husby (en illa beryktad förort) framför röda linjen söder om Vårberg - mest för tidsåtgångens skull, det är inte kul att sitta på tuben fram och tillbaka till Norsborg varje dag.

Sex år senare: Rinkeby, Tensta, Hjulsta och Rissne är no-go till och med för ordningsvakter utan Polisskydd....

https://www.svd.se/fyra-stationer-i-...ordningsvakter
Citera
2018-06-24, 20:44
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Sex år senare: Rinkeby, Tensta, Hjulsta och Rissne är no-go till och med för ordningsvakter utan Polisskydd....

https://www.svd.se/fyra-stationer-i-...ordningsvakter

När du lägger till och med får det en helt annan mening. Det syftar på att dom just är ordningsvakter.
Citera
2018-06-24, 21:46
  #107
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
När du lägger till och med får det en helt annan mening. Det syftar på att dom just är ordningsvakter.

Du framhåller att det ska vara någon slags syftningsfel i kommentaren? Hursomhelst menar jag att klimatet har hårdnat betydligt i Stor-Stockholm under de sex år som passerat sedan inlägget jag kommenterade från 2012.
No-go-zoner för ordningsvakter betyder att frånvaron av dessa ger osäkerhet för resenärer på nämnda stationer och närområden, överens?
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback