Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-31, 16:43
  #25
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Apropå Km d'Amore ifrågasätter jag prioriteringarna hos herrar Borell och Abizzo. Man fixar alltså en videoinspelning snudd på varje gång, men har ännu inte lyckats sätta ljudet? Ibland är det för bedrövligt dåligt. Det känns som att Wilbacher var mer mån om det på sin tid.

Tur att man slipper bilar som kör förbi och porslinsklirret nu för tiden i alla fall.

Det är ju så för att Borell vill ha det så.

Det ger för honom en starkare känsla av att det är underground och speciellt då. Helst ska man inte höra vad dom snackar om överhuvudtaget. Då myser Borell lite så där lagom pretentiöst.

Samtidigt som han givetvis slänger iväg tweets om programmet:

"Talk the talk - walk the walk"

"Kilometrarna är många, kärleken är stor"

"Km d'Amore - Be there or be square"

"Praterienas prateri, frizzante!!!"

Otroligt viktigt att det benäms som ett "Prateri" också och inte som en podcast. Det är ett alldeles för universiellt och vedertaget uttryck.

Det är ju bara att kolla Euro Talk hur det stundtals är så jävla pretentiöst att man vill spy. Åslund och Fjäll sitter ju ibland bara o skakar på huvudet och skrattar åt gubben med en tonårings mentalitet.

"Vi tar TIIIID på tiden", utropar Borell och myser och känner sig speciell. Efter att man tagit tid på tiden så ska det slängas in lite Dock Sud också. Viktigt med argentinsk division 4-fotboll.

Men det sagt så skall det sägas att jag uppskattar Borells prateri och Euro Talk. Har egentligen ingenting emot Borell heller förutom just hans ivrighet att sticka ut från mängden och vara speciell. Hur kan det vara så jävla viktigt för en vuxen man?
Citera
2015-02-04, 00:06
  #26
Medlem
MilanPerras avatar
Kollade igenom denna gamla tråd. Har listan ändrats något?

Lundh tycker jag är riktigt bra. Vågar, till skillnad från många andra, att ställa tuffa frågor. Väljer ut relevanta gäster och har ofta något att tillföra med podcasten. 4/5

Soran Ismails landslagspodd rekommenderar jag inte till någon trots att jag lyssnat mig igenom några avsnitt. Det blir aldrig något ordentligt flyt. 2/5

Calciomania håller fortfarande trots progtamledarbytet. En mycket stark 4/5. Snudd på 5 här.

Följde tidigare Superpodden som tyvärr lade ner. De behandlade Superettan på ett ambitiöst sätt. 3/5.

Fossa Delgi Alci. Blandar och ger enligt mig. 3/5. Behandlar Milan.

Annars lyssnar jag inte på så mycket mer i fotbollsväg. Vad har ni att tipsa om? Gärna något engelskt talande.
Citera
2015-02-25, 09:12
  #27
Medlem
Football Weekly (the Guardian) är ju podcasternas podcast #1. Finns det någon skönare röst än Barry Glendennings?

I övrigt har jag tröttnat på de flesta fotbollsrelaterade. Jag brukar lyssna på Offsides podcast, den tar upp annorlunda infallsvinklar och är välgjord. Klart bästa svenska podden!

The reserves, som tar upp brittisk fotboll, har kunniga upphovsmän och det är en bra podd men det blir lite tjatigt i längden. Specialavsnitten som ägnas åt ett specifikt ämne är ofta kanon men avsnitt där de snackar och analyserar veckans matcher orkar man inte med. Speciellt inte om man som jag drar ner ett par avsnitt i rad och lyssnar när man har tid. Hur kul är det att lyssna på några som diskuterar matcher som spelades för två veckor sen?
__________________
Senast redigerad av Helmet 2015-02-25 kl. 09:14.
Citera
2015-06-01, 22:54
  #28
Medlem
Zells avatar
ViLirare - 3/5
Ett par avsnitt är riktigt starka. Mest beroende av att Nicklas Holmgren är intervjuaren. Betydligt sämre med Sladjan. Är det en intressant gäst så är det oftast bra dock.

Holmgren möter - 4/5
Bra pod från Nicklas Holmgren. Bra intervjuare och avsnitten blir ofta personliga och långa. Samtalar med människor som har ett förflutet på ett eller annat vis inom sportvärlden. Mindre intressanta gäster blir ofta intressanta att lyssna på ändå. Det tycker jag är ett starkt betyg.

@Wenstrom - 3/5
Kortare variant av "Holmgren möter". Ola Wenström som håller i spakarna. Inte riktigt lika vass som "Holmgren möter", det blir inte lika djupa intervjuer. Mer ytliga. Funkar dock helt okej.

Annars har många redan nämnt några favoriter:

EuroTalk
Lundh
Offside
Pådden med Olsson och Ekwall
The Reserves

Duger i krig:
Kick n Rush
Sportbladets PL-pod/Silly Season podden.
__________________
Senast redigerad av Zell 2015-06-01 kl. 23:00.
Citera
2015-08-11, 13:23
  #29
Medlem
snillet_1s avatar
Sportbladets podcast om silly season sjunker verkligen ofattbart mycket i kvalité varje gång de rör sig utanför England. Den enda som ens verkar bemöda sig om att ha lite koll är Kristopher Karlsson men han verkar vara reserv till resten av anglofilerna. Stabil insats under sommaren från honom och även ett bra initiativ med Siavoush som ju har stenkoll på Serie A.

Expressen har mycket bättre bredd på sin fotbollsbevakning tycker jag.

Apropå anglofili ser jag inte vad folk gillar med The Reserves, lyssnade några avsnitt för en tid sedan och tyckte det var tokuselt. Kick and Rush gillar jag däremot, Broström är vettig och Bachner ett bra tillskott här på sistone. Störde mig en del på programledaren Mattsson(?) i början men han har faktiskt en jävligt skön humor.
__________________
Senast redigerad av snillet_1 2015-08-11 kl. 13:28.
Citera
2015-08-13, 20:35
  #30
Medlem
SiewertOholms avatar
För Arsenalare är det ju såklart Arsecast och Arsecast Extra som gäller!
Citera
2015-08-20, 03:10
  #31
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiewertOholm
För Arsenalare är det ju såklart Arsecast och Arsecast Extra som gäller!

Instämmer helt i det! Den är väldigt brittisk i sin humor och det är nästan lite synd att det bara begränsar sig till Arsenal för det är en av de bättre poddarna som finns. Hade det varit PL överlag så hade man fått en större publik, vilket den förtjänar.

De bästa är förstås på måndagarna ihop med James - som känns lite som en yngre James May. Jag gillar det lite tramsiga segmentet där folk får skicka in kniviga och dumma frågor: nu senast om man skulle föredra att bli den irriterande Harry Kane för ett år - vilket ansågs synonymt med att ligga i koma då Kane troligtvis inte är självmedveten utan mer liknar något på insektsstadiet - eller tillbringa en veckas tortyr i händerna på den uppenbara sadisten och Chelseaspelaren Ramires.
Citera
2015-09-06, 13:38
  #32
Medlem
Vad har Laul och Månsson för planering med sin 51 %- podden? Har dom bestämt sig för att bara köra varannan vecka nu. Tidigare försökte dom iaf alltid köra tisdagar nu kan det bli närsomhelst om det ens blir någon. Är nån av herrarna borta en vecka ställer dom in. Finns väl flertalet reportrar på AB med minst lika bra koll på AS som kan hoppa in. Se och lär av PL- och Sillypodden!
Citera
2015-09-25, 15:16
  #33
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helmet
Football Weekly (the Guardian) är ju podcasternas podcast #1. Finns det någon skönare röst än Barry Glendennings?

I övrigt har jag tröttnat på de flesta fotbollsrelaterade. Jag brukar lyssna på Offsides podcast, den tar upp annorlunda infallsvinklar och är välgjord. Klart bästa svenska podden!

The reserves, som tar upp brittisk fotboll, har kunniga upphovsmän och det är en bra podd men det blir lite tjatigt i längden. Specialavsnitten som ägnas åt ett specifikt ämne är ofta kanon men avsnitt där de snackar och analyserar veckans matcher orkar man inte med. Speciellt inte om man som jag drar ner ett par avsnitt i rad och lyssnar när man har tid. Hur kul är det att lyssna på några som diskuterar matcher som spelades för två veckor sen?

Tackar för Football Weekly-tipset. Har lyssnat i någon månad och den är verkligen helt fantastiskt bra. Riktigt skarpa deltagare. Det enda minuset jag kan se är att den får mig att förstå hur usel exempelvis Sportbladets PL-podd är. En podcast jag gillade förut men nu knappt tar mig igenom.
Citera
2016-02-26, 00:37
  #34
Medlem
snillet_1s avatar
Fortsätter i tidigare användares anda:

Offsides podcast 4/5

Fortsatt hög nivå och god blandning mellan humor & allvar, även om jag numera upplever det som att ett redovisande av lästa artiklar har blivit allt mer framträdande.

Sportbladets Premier League Podcast 3/5

Det är mest mediokert, nivån höjs när Niva deltar.

Kick and Rush 3/5

Bachner gör det bra, Mattsson bidrar med god humor men övriga deltagare är rätt mediokra. Weinemo(?) kan ju inte tala normalt.

Euro Talk 4/5

Trots en del extremt irriterande drag (gymnasiala pretentioner, "fikonspråk") så är fortfarande nivån bland den högsta i Sverige i sina bästa stunder. Åslund borde skaffa en egen podcast med någon han synkar med.

Podd Pa Dembo 3/5

Jag tycker om Månsson men Lövholms fotbollskunskaper (ffa inom trivia och fotbollshistoria) är ibland chockerande dåliga. Trots det ett trivsamt snack kring svensk fotboll varje vecka.

Lundhs podcast - 3/5

Tidigare 4/5. Upplever att Lundh släppt det konfrontativa mer, och har lite tråkigare gäster. Aktiva fotbollsspelare är planetens tråkigaste människor och nej, jag är ledsen, men jag bryr mig inte om kvinnliga fotbollsspelare.

Corvino - 2/5

Kunskapen är hög men det urartar i ett namedroppande av kostymnissar som borde vara olagligt. Går inte att lyssna på längre än i korta stunder.

Lite andra sportpodcasts:

Holmgren möter - 3/5

Av sin natur beroende av vem gästen är. Holmgren är lite störig men ofta blir det härliga samtal. Dock gäster jag ofta finner ointressanta. Med rätt gäst - briljant. Perlskog senast var en fröjd.

Nyström - 2/5

Rövslickarnas rövslickare. Lundh framstår som en skjutjärnsjournalist i jämförelse, som sitter i ett korsförhör.

NHL-timmen - 4/5

Bra kemi mellan Linus och Uffe, inte särskilt förtjust i Lindquist dock. Ställer mig också frågande till hur bra koll man egentligen kan ha på en trettiolagsliga i hockey. Bra snack trots det.

NHL-podden - 2/5

Bjurman har någon Biltema-mikrofon och Ekeliw fnissar som en nervös tonåring varannan minut. Dock inte uruselt.
__________________
Senast redigerad av snillet_1 2016-02-26 kl. 00:43.
Citera
2016-12-17, 09:51
  #35
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag förstår inte varför så många gillar Offside. Den spretig och navelskådande. Och de ger ut många pk-vänster-typiska fega smånyp åt de personer som pk-manualen pekat ut som veckans offer. Som senast när man avfärdade Heberleins tänkvärda diskussioner om avsikt och konsekvens i moraliska överväganden med 1) ett ifrågasättande av hennes psykiska hälsa, 2) en brunsmetning och 3) en egen floskel som upphöjs till en självklarhet.

De må se sig som intellektuella, men de är inte intellektuellt hederliga eller modiga, utan springer helt med den övriga journalistflocken, trots att man gör en nisch-produkt.
Citera
2016-12-18, 10:29
  #36
Medlem
simonvps avatar
Letat efter en sån här tråd länge!!

Offsides podcast 4/5: Orrenius får 5/5 enligt mig. Älskar hans humor och han verkar vara en genomsympatisk människa, om än med lite geekig utstrålning. Dras ner lite av att Bengtsson inte är lika rolig och bra som Orrenius. Mysigt att lyssna på.

Sportbladets PL-podd: 2,5/5: På tok för beroende av att Niva är med, och på sistone har det knappt varit bra ens när han varit med. Behövs bättre programledare och övriga deltagare för att kvalitén ska höjas. Känns som att random insatt PL-tittare kan göra lika bra ifrån sig som Syk, Brenning, Jönsson och nya programledaren ("Lord Bendtner, Balo är kung, Vad fan är grejen med Newcastle" etc.)

Trea på bollen:4/5: Niklas Jarelinds och den mindre kända Christoffer "Stoffe" Erikssons pod. Fokuserar inte jättemycket på det som händer på själva planen, utan mer på det utanför. Gästerna har på sistone varit supportrar som jobbar aktivt inom vissa klubbar. Ett litet "flashback-aber" är dock att "Stoffe" är rätt mycket "pk-maffia" och man är snudd på nitiska med att ha kvinnliga gäster och att behandla tjejfotboll med samma respekt som herrfotboll (vilket är helt rätt enligt mig).

Det är väl de jag lyssnar på regelbundet, men har också lyssnat på andra poddar som nämnts här.

Holmgren möter tror jag är för gästberoende för att kvalitén på avsnitten ska bli bra. Holmgren känns inte jätteskarp eller särskilt djup i ärlighetens namn. Gränsar också till att bli grabbig/gubbig ibland. Dock har han en väldigt skön röst och han har en hel del pondus såklart.

Bajenpodden är ju lite för smal då den bara riktar sig till bajare. Bajenandan är dock högst närvarande i alla avsnitt och det är bra kemi mellan medlemmarna. Dras dock ner av dålig mickning då den enda som hörs bra är Johnny "Ultrish", som redan i grunden har en rätt hög röst. Blir helt absurt när man drar upp ljudet för att höra vad övriga medlemmar säger när sedan Ultrish kommer in och drar årtusendets högsta garv som nästan spräcker ens trumhinnor

Calciomania/tutto balutto gillar/gillade jag ju egentligen. Gusten är väldigt mångsidig och har ett grymt språk, även Wilbacher kan som bekant extremt mycket Serie A. Tyvärr gränsade åtminstone Calciomania till att bli VÄL grabbig ibland, även fast jag förstår att man vill skifta snacket också så att det inte bara handlar om fotboll. Men personligen är jag exempelvis inte intresserad av att höra hur välhängda spelarna i Torino är, och jag är i allmänhet inte heller intresserad av att lyssna på packade människor prata (om jag inte är packad själv såklart ). Men jag förstår också att majoriteten av lyssnarna tycker exakt raka motsatsen till vad jag tycker och att det är just sånna inslag som gör programmet bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback