Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-02, 18:34
  #1
Medlem
Porsennas avatar
Hej!

En bekant erbjuder mig att köpa hans gamla 8:bitars för några hundringar. Nu undrar jag hur fräscha spelen är efter många års "lagring"?

Mvh från Porsenna
Citera
2005-02-02, 19:07
  #2
Medlem
Gakidous avatar
Det brukar inte vara speciellt mycket problem med själva spelen. Ibland kan en rengöring krävas för att de ska fungera, men det är ytterst sällsynt (åtminstone enligt mina erfarenheter). Connectorn i NES:et kan dock behöva bytas ut. Ofta är det där problemet ligger om det är svårt att få igång spelen.

Annars brukar den gamla "blåsbehandligen" (blåsa eller andas in i cartridgen) fungera rätt så bra också.
Citera
2005-02-02, 19:08
  #3
Medlem
Beror väl på hur väl använda de är och hur de förvarats. Enklaste är väl att inspektera själv. Det som gör att att kassetterna kan bli dåliga är att kontakterna rostar, rengöring med alkohol kan hjälpa, det finns även nya kontakter att köpa.

"Annars brukar den gamla "blåsbehandligen" (blåsa eller andas in i cartridgen) fungera rätt så bra också." Gör att det blir fukt på kontakerna, även om det kan hjälpa tillfälligt, så hjälper det till att oxidera kontakerna.
Citera
2005-02-03, 03:39
  #4
Medlem
Gakidous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWAM
Gör att det blir fukt på kontakerna, även om det kan hjälpa tillfälligt, så hjälper det till att oxidera kontakerna.
Oj då, tänka sig. Man lär sig något nytt varje dag.
Citera
2005-02-03, 15:36
  #5
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Hej!

En bekant erbjuder mig att köpa hans gamla 8:bitars för några hundringar. Nu undrar jag hur fräscha spelen är efter många års "lagring"?

Mvh från Porsenna

Oftas brukar en enkel rengöring med "elektronikrengöring" och tops fungera utmärkt, det är sällan som spelen är helt paj, vad är det för spel du ska få köpa?
Citera
2005-02-04, 23:22
  #6
Moderator
impieteers avatar
Batterierna i batteribackupspelen lär väl vara slut vid det här laget också, kanske tål att tänkas på.
Citera
2005-02-04, 23:30
  #7
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Batterierna i batteribackupspelen lär väl vara slut vid det här laget också, kanske tål att tänkas på.

Mitt Legend Of Zelda fungerade då alldeles utmärkt häromåret, vid en ålder av ca femton år. Ska undersöka saken närmare bara jag kommer ihåg i vilken dammhög jag glömt spelet.
Citera
2005-02-05, 00:50
  #8
Medlem
Har aldrig upplevt några större problem än att behöva blåsa vid något tillfälle.
Citera
2005-02-07, 19:20
  #9
Medlem
baker1s avatar
För omvårdnad av dina spel behövs

För nybörjaren:


Tops

Kontaktspray eller vanlig rengöringssprit

Trasa/Hushållspapper

Fönsterputs

För experten:


Lödkolv

Lödtenn

Gamebit

Lithiumbatteri

Försiktighet och en stadig hand



Vem sa att rengöring var tråkigt?

Sällan har jag tyckt om att städa, men när det kommer till att pyssla om mina älsklingsspel kan jag putsa i evighet. Man kan börja med att lätt rengöra hela kassetten med en trasa eller hushållspapper och till detta används fönsterputs. När den allmänna rengöringen är färdig går man på de grövre bitarna. I veck och skarvar samlas det otroligt mycket smuts, speciellt på de amerikanska Snes-kassetterna. För att bli av med detta doppas en tops i fönsterputs och sedan är det bara att gnugga (se bild 3). Om din kassett var lindrigt smutsig borde den vid det här laget vara fin, men om fallet är värre blir det att ta till rengöringsspriten. Denna löser fula fläckar som dykt upp vid till exempel borttagandet av en prislapp och dylikt. Vid det här laget borde det estetiska vara fullbordat.

Då är det dags att gå på det viktiga, nämligen rengöringen av kontaktblecken. Som vid rengöringen av connectorn i Nintendot, som gicks igenom i förra artikeln, är det här kontaktspray som gäller. Rengöringssprit fungerar lika bra, men sägs vid kontinuerlig användning vara skadligt för blecken. Dock rengörs inte spelen speciellt ofta och därför är det förmodligen ingen fara att använda det enstaka gånger. Personligen har jag alltid använt rengöringssprit för blecken och jag har aldrig råkat ut för något, tvärtom har det fungerat mycket tillfredsställande. Om ni är väldigt osäkra råder jag er att köpa kontaktsprayen som både löser upp smuts och lägger en skyddande hinna över blecken. Doppa topsen i vilken vätska ni nu valt och börja skrubba rent kontaktblecken (se bild 2). För att komma åt bättre kan det vara rekommenderat att öppna spelen först. Med denna metod kan man få igång spel som innan aldrig startat. Jag har själv erfarenhet av begagnade spel som varit så fulla av ärg att de inte startat, men efter en duvning med rengöringsspriten har de varit som nya igen.


Att byta ut batteriet

Att det inte längre går att spara i favoritspelet är något som många kommer att uppleva inom en snar framtid. SNES-spelen såldes ju för över tio år sedan och batterierna börjar så småningom att ta slut. När detta hänt kan man inget annat göra än att köpa ett nytt spel eller byta batteri. Men att köpa ett nytt spel resulterar ju inte alltid i att batteriet är intakt. Nedan går jag igenom hur man byter batteriet själv.

När man fått upp kassetten, med hjälp av en gamebit, är det bara att ta fram lödkolven. Börja med att löda på de små metallbitarna (se bild 4)som sitter under batteriet för att lossa dessa. Med en platt skruvmejsel pressar man lätt bort metallblecken från batteriet (se bild 5)och kastar det senare i närmaste batteriåtervinning. Blecken sparas som fästannordning till det nya batteriet som till exempel kan köpas på Kjell & Company. Typen är den som används till klockor och det är ett tre volts lithiumbatteri. När man väl fått tag i det nya batteriet behöver man oftast skrapa lite där man skall löda, detta för att batteriets blanka yta inte fäster i lödtennet. När detta är gjort gäller det att trixa både batteriet och metallblecken på rätt plats igen, samtidigt som man löder fast alltihop. Detta är ett kritiskt moment och allt för ofta händer det att det blir för varmt i en skarv och batterisyran pyser ut och man får hämta ett nytt. Men om man lyckats har man fått sig en rejäl belöning i och med att man kan spela sina älsklingsspel i minst tio år framöver. Om man är orolig för den statiska elektriciteten kan det vara en god ide att jorda sig först.

Obs! Var försiktig med att inte droppa lödtenn på övriga delar av kortet! Tänk också på att all eventuell data som finns sparat i spelet kommer att gå förlorat så fort batteriet avlägsnas.
Citera
2005-02-07, 19:42
  #10
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baker1
För omvårdnad av dina spel behövs
...

En källhänvisning kanske skulle varit på sin plats? Fast du kanske är författaren?

http://www.gamingeye.com/ovrigt/retr...edd3a356afe2e6
Citera
2005-02-07, 22:21
  #11
Medlem
baker1s avatar
Ok! Hittade den på http://www.gamingeye.com/ovrigt/retr...lar/index.eye?
Artikeln heter Artikel: Återuppliva retroeran - Del 2: Spelen
Citera
2005-02-08, 00:22
  #12
Medlem
extatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Mitt Legend Of Zelda fungerade då alldeles utmärkt häromåret, vid en ålder av ca femton år. Ska undersöka saken närmare bara jag kommer ihåg i vilken dammhög jag glömt spelet.


Var givetvis tvungen att dra fram klassikern Zelda och kan bekräfta att alla mina sparade grabbar var kvar, precis som jag lämnade dem för en herrans massa år sedan.. . (att de var exakt som då tror jag iaf, måste väl erkänna att jag inte kommer ihåg dem... )
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback