Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-24, 16:15
  #1
Medlem
Hej, Jag tänkte som sagt köpa ny macbook pro 15" men jag kan inte bestämma vilken hårddisk jag skall köpa.

Den övriga mjukvaran är:

2,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
4 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM (fyller på själv efter köp)
15-tums högupplöst antireflex widescreenskärm

Eftersom Apple vet hur man tar betalt så står det mellan en:
750 GB seriell ATA-hårddisk (7200 varv/min) [+ 455,00 kr]
eller en:
128 GB SSD-hårddisk [+ 910,00 kr]

Det jag ska använda datorn till är skolarbete, surf, film, musik, photoshop och kanske det mest krävande ArcGIS 10. (man konstruerar kartor och 3D modeller) jag tror det är ett rätt så krävande program men jag vet inte.

Den uppfattningen jag har fått är att SSD är en bättre hårdisk men att utrymmet är begränsat.

Alternativt att man på egen hand köper och byter ut originalhårddisken mot en större SSD-hårddisk men det har jag aldrig gjort förut.

tack på förhand!
Citera
2012-02-24, 16:25
  #2
Medlem
Ace007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unda-extremo
Hej, Jag tänkte som sagt köpa ny macbook pro 15" men jag kan inte bestämma vilken hårddisk jag skall köpa.

Den övriga mjukvaran är:

2,4 GHz Quad-Core Intel Core i7
4 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM (fyller på själv efter köp)
15-tums högupplöst antireflex widescreenskärm

Eftersom Apple vet hur man tar betalt så står det mellan en:
750 GB seriell ATA-hårddisk (7200 varv/min) [+ 455,00 kr]
eller en:
128 GB SSD-hårddisk [+ 910,00 kr]

Det jag ska använda datorn till är skolarbete, surf, film, musik, photoshop och kanske det mest krävande ArcGIS 10. (man konstruerar kartor och 3D modeller) jag tror det är ett rätt så krävande program men jag vet inte.

Den uppfattningen jag har fått är att SSD är en bättre hårdisk men att utrymmet är begränsat.

Alternativt att man på egen hand köper och byter ut originalhårddisken mot en större SSD-hårddisk men det har jag aldrig gjort förut.

tack på förhand!


beror helt o hållet hur mycket lagring du behöver. Självklart är utrymet begränsat om du jämför 128BG mot 750GB
Jag hade gått på ssd disknen utan att tveka, så hade jag haft en extern disk som lagringsdisk om jag hade haft de behovet.
Visst kan du köpa en större ssd disk, men har du kollat vad en sådan kostar? om inte gör det...du kommer inte att tro dina ögon hur dyrt det är.
Men mitt råd är ta ssd disken! din daotor kommer att vara som en oljad blixt med en ssd disk

Lycka till
Citera
2012-02-24, 17:57
  #3
Medlem
Robinson-Merals avatar
Håller med förgående talare. Köp SSD:n. Den räcker till det mest nödvändiga och lite till. Ska du lagra en massa foton och filmer köper du en extern.

SSD är strömsnålare, snabbare och säkrare (ju färre rörliga delar desto bättre).
Citera
2012-02-25, 14:44
  #4
Medlem
Annars plockar du ut cd-läsaren och lägger dit en ssd. Finns guider på internet.
Edit: om du väntar en månad eller två så ryktas det om att en ny MacBook pro kommer att släppas.
Citera
2012-02-25, 16:01
  #5
Medlem
Skulle säga som föregående. Det blir nog enklare att ta en SSD direkt och sedan bara använda dig av en Extern HDD. Blir ju mindre meckigt också.

Tänk bara på att ändra format på din Externa hårddisk innan du försöker använda den på Macen. (Ifall du använt Windows innan då) FAT32 har jag för mig är det formatet du vill ha för både Mac och Windows, dock begränsas filerna till max 4GB.
Citera
2012-02-25, 17:04
  #6
Medlem
Phazarans avatar
Märker man skillnad, när man tex. använder Photoshop, mellan en SSD och en vanlig HDD?
Citera
2012-02-25, 17:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phazaran
Märker man skillnad, när man tex. använder Photoshop, mellan en SSD och en vanlig HDD?
Allting går ju mycket fortare. Vet inte riktigt hur mycket man gör Photoshop som kan snabbas upp. Men ifall man redigerar film så BÖR man ha en SSD (om inte måste).
Så du kan ju tänka nästa gång du använder Photoshop (eller något annat) ifall det går sjukt långsamt och du bara väntar så hade det gått mycket (beroende på SSD, varierar ju en del på storlek och pris. Ger ju bättre/sämre skriv-/läshastigheter) ifall du då hade haft en SSD.
Citera
2012-02-26, 00:00
  #8
Medlem
Ta SSD:n, sen om du känner behov för större utrymme så skaffar du dig en extern hårddisk som du använder för lagring av filmer etc.
Citera
2012-02-26, 11:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ocr123
Annars plockar du ut cd-läsaren och lägger dit en ssd. Finns guider på internet.
Edit: om du väntar en månad eller två så ryktas det om att en ny MacBook pro kommer att släppas.

var har du hört att det bara är 1 eller 2 månader kvar? jag hörde att den skulle komma i slutet på sommaren??

oavsett så blir det ssd 128 att börja med. sen får jag se
Citera
2012-02-26, 14:13
  #10
Medlem
Joomlas avatar
Jag tycker du kör på hårddisken. Iallafall jag hade valt 750GB utrymme över 128GB. Sen kan du ju själv byta hårddisken mot en SSD när priserna sjunkit lite vidare, vid det laget när datorn kanske börjat bli lite tröttare.
Citera
2012-02-26, 17:52
  #11
Medlem
omaxs avatar
Min MBP hade en 320Gb vanlig hårddisk. Jag köpte en SSD på 256Gb och satte den gamla hårddisken i en Optibay, dvs där CD-läsaren låg. Har nu dubbla hårddiskar, till ett riktigt billigare pris än vad Apple vill ha för sin SSD.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback