Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-24, 14:32
  #1
Medlem
Tjena! Har problem med mitt grafikkort då jag i Catalyst Control Center i AMD Overdrive ser GPU-klockan hoppa, vad som verkar vara helt random mellan 400Mhz, 500Mhz och 850Mhz.

Har ett HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593084

Jag vill alltid ha GPU-klockan på 850Mhz som den endast verkar uppnå när jag spelar mer krävande spel. Håller just nu på att bruteforca en hash-kod med "ighashgpu", och trots att aktiviteten för grafikkortet då ligger på 100% hela tiden ligger ändå GPU-klockan på 400Mhz, om dom nu ska ha någon slags kontroll som klockar ner kortet när inte krävande 3Dspel är igång, känns det som dom borde sätta denna kontroll på aktiviteten istället.

Finns det något man kan göra för att tvinga den att ligga på sitt standardvärde på 850Mhz hela tiden?

Har försökt googla några timmar nu men vet inte riktigt vad jag ska använda för sökord..

Mycket tacksam för svar! Regards, Gustav.
Citera
2012-02-24, 14:57
  #2
Medlem
Du skulle kunna ändra manuellt i xml filen som styr detta, alternativt installera ett tredjepartsprogram.

i windows 7 finns xml filen här: %userprofile%/Local/ATI/ACE/profiles.xml
det du vill ändra på är i följande stycke.:

Kod:
name="CoreClockTarget_0">
          <Property name="Want_0" value="40000" />
          <Property name="Want_1" value="60000" />
          <Property name="Want_2" value="87500" /


edit: usch postar för fort och dubbellkollar inte sökvägen...
__________________
Senast redigerad av zondar 2012-02-24 kl. 15:07. Anledning: felstavningar + sökväg fel
Citera
2012-02-24, 15:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zondar
Du skulle kunna ändra manuellt i xml filen som styr detta, alternativt installera ett tredjepartsprogram.

i windows 7 finns xml filen här: %userprofile%/Local/ATI/ACE/profiles.xml
det du vill ändra på är i följande stycke.:

Kod:
name="CoreClockTarget_0">
          <Property name="Want_0" value="40000" />
          <Property name="Want_1" value="60000" />
          <Property name="Want_2" value="87500" /


edit: usch postar för fort och dubbellkollar inte sökvägen...

Letade upp Profiles.xml under "C:\Users\Administratör\AppData\Local\ATI\ACE" , fanns även en under "C:\Users\Gustav\AppData\Local\ATI\ACE"

I båda filerna stod det
Kod:
        <Feature name="CoreClockTarget_0">
          <Property name="Want_0" value="15700" />
          <Property name="Want_1" value="85000" />
          <Property name="Want_2" value="85000" /> 

Så som jag förstår det ska det inte ens finnas någon inställning där den drar ner GPU-klockan till 400MHz?
Ändrade iaf Want_0 på båda till 85000, startade sedan om datorn bara för att vara på den säkra sidan, men när jag startar upp CCC och går in i AMD Overdrive så hoppar GPU-klockan precis som innan helt random ner till 400Mhz och sen upp till 850Mhz en stund och ibland till 500Mhz och håller på så.. Så inställningarna verkar inte fungera :/
__________________
Senast redigerad av Gustav8 2012-02-24 kl. 15:24.
Citera
2012-02-24, 15:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav8
Letade upp Profiles.xml under "C:\Users\Administratör\AppData\Local\ATI\ACE" , fanns även en under "C:\Users\Gustav\AppData\Local\ATI\ACE"

I båda filerna stod det
Kod:
        <Feature name="CoreClockTarget_0">
          <Property name="Want_0" value="15700" />
          <Property name="Want_1" value="85000" />
          <Property name="Want_2" value="85000" /> 

Så som jag förstår det ska det inte ens finnas någon inställning där den drar ner GPU-klockan till 400MHz?
Ändrade iaf Want_0 på båda till 85000, startade sedan om datorn bara för att vara på den säkra sidan, men när jag startar upp CCC och går in i AMD Overdrive så hoppar GPU-klockan precis som innan helt random ner till 400Mhz och sen upp till 850Mhz en stund och ibland till 500Mhz och håller på så.. Så inställningarna verkar inte fungera :/


Mysko, sist jag gjorde på detta sätt fungerade det. men de kanske har ändrat detta.. hmm

du skulle kunna skapa en egen programprofil och knyta till ditt bruteforce program, och ändra core clocksen i den. då borde inte klockan kunna ändra sig
Citera
2012-02-24, 15:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zondar
Mysko, sist jag gjorde på detta sätt fungerade det. men de kanske har ändrat detta.. hmm

du skulle kunna skapa en egen programprofil och knyta till ditt bruteforce program, och ändra core clocksen i den. då borde inte klockan kunna ändra sig

Såg nu att profiles.xml-filen som jag öppnade i notepad++, efter jag ändrat inställningarna och startat CCC igen så kom det upp att filen har modifierats av ett annat program, och jag kunde då välja att ladda om den, och då hade inställningarna på want_0 ändrats tillbaka till 15700 igen.

Ja, att den ens kan dra ner till just 400/500Mhz då det inte verkar finnas någon inställning för detta ens. Jo har varit inne lite i dem banorna innan, men när jag går in på Programprofiler i CCC står det "Det har inte skapats programprofiler än, Gå till sidan 3D-programinställningar för att skapa en profil med nuvarande 3D-inställningar". Så går jag in på 3D-programinställningar där hittar jag ingenting för att skapa nya profiler, kan ställa in massa SMOOTHVISION, Tessellering, Catalyst A.I osv men lyckas inte hitta något för att skapa en ny profil för ett specifik program..

Tack för din tid!
__________________
Senast redigerad av Gustav8 2012-02-24 kl. 16:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback