• 1
  • 2
2012-02-24, 10:55
Medlem
Flickidols avatar
Tänkte köpa in mig i en halv ko med två andra. Ekologiskt och gårdsslaktat och hela faderullan tydligen.
Efter slakt/styckning så är det tydligen ca 100 kg kött kvar varav 50 kg blir köttfärs och resten är detaljer.

Dessa detaljer ingår:Biff , entrecote, oxfilé,högrev, bogstek, innanlår, ytterlår,
fransyska,rulle,rostbiff,rumpstek,grytbitar

Hur mycket brukar det vara av tex högrev, entrecote på ett nötdjur?
Vad är "rulle" för något?
Citera
2012-02-24, 11:05
Medlem
dePauls avatar
Beror på storleken, rasen och åldern på djuret. Vanligtvis får man ut mellan 1,8 och 2,7 kg oxfilé per djur.

~Paul~
Citera
2012-02-24, 11:20
Medlem
dePauls avatar
Såg att du hade lagt till text i ditt inlägg.

Högreven väger 4-5 kilo på en normalstor kossa per sida. Dvs, ca 10 kg sammanlagt.

Entrecoten väger sammanlagt 4 kg.

Rulle är en styckningsdetalj som sitter på själva bakre låret mellan innan- och ytterlår, dvs den spetsiga utstickaren på bakre lårets framsida.

~Paul~
Citera
2012-02-24, 12:14
Medlem
Flickidols avatar
Tack för svaret. Känns ju schysst att köpa ekologiskt osv men blir ju inte såmycket "finkött" per person dock. Eller kan man klassa grytbitar i samma liga som högreven? Kul att pröva köttfärsen oxo, har hört att den ska vara bra mycket bättre än den för 50kr/kg på coop.

Av innanlåret, är det att skiva upp lövbiffar som rekommenderas då?

Ot: njet, lade inte till något i texten.
Senast redigerad av Flickidol 2012-02-24 kl. 12:16.
Citera
2012-02-24, 12:53
Bannlyst
wat, kan man få oxfile ur en ko?!
Citera
2012-02-24, 13:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
Lite förvirrande men styckningsdetaljen heter oxfilé trots att den kommer från en ko eller för den delen ungtjur .

~Paul~
Citera
2012-02-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
Du kan omöjligen vara seriös.
Citera
2012-02-24, 13:47
Medlem
Motacilla.albas avatar
Det heter oxfilé för det är den delen tjuren biter tag i när han betäcker kon
Citera
2012-02-24, 13:48
Medlem
Blacknesss avatar
Har också funderat på att göra inköp direkt från slaktaren och slippa en del mellanhänder. Hur mycket kostar din halva?

ps.
Fetaste avataren btw hahahaha
Citera
2012-02-24, 14:19
Bannlyst
Har du en familj så rekommenderar jag dig att köpa en halva till dig själv faktiskt. Fråga gärna hur länge kossan har hängt.

Tjurar är bland de tråkigaste man kan stycka tyvärr. Befinn dig inte där den har styckats för då tappar du aptiten. Att såga i benen ger en sån fruktansvärd lukt så jag kan inte beskriva det.

Det är bättre med gris!

Tyvärr om ni nu ska dela på filén så blir det inte alls mkt över till dig. 2kg/3 personer blir inte så mycket av det. Det är därför jag rekommenderar dig att ta en halva själv så har du god mat ett bra tag framöver.
Citera
2012-02-24, 14:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickidol
1. Eller kan man klassa grytbitar i samma liga som högreven?

2. Kul att pröva köttfärsen oxo, har hört att den ska vara bra mycket bättre än den för 50kr/kg på coop.

3. Av innanlåret, är det att skiva upp lövbiffar som rekommenderas då?

4. Ot: njet, lade inte till något i texten.
1. Nja, grytbitar är oftast överblivna bitar av styckningsdetaljer som man gärna behåller i sin helhet, eller sådant som riskerar att bli gammalt. Grytbitar har därför ganska ofta en mycket kort hållbarhet.

Ett stycke högrev är därför av en avsevärt högre rank än grytbitar.

2. Det bör den vara.

3. Ja, det kan du göra men det är inget jag rekommenderar en nybörjare. Att få till lövbiff/elefantöra är inget att testa på om man inte har gjort det innan med en van kocks assistans.

Testa i stället sjömansbiff. Oxrullader är ett annat alternativ men kanske heller inget för nybörjare. Allra enklast är att bräsera köttet, dvs steka hastigt först och sedan skvätta i lite vatten, sänka värmen och fortsätta på det viset tills köttet är mört. Servera ris till och låt aldrig vattnet att avdunsta helt ur grytan!!

4. OK, måste ha drömt .

~Paul~
Citera
2012-02-24, 14:52
Medlem
Jag funderar faktiskt också på och köpa en halva, hur mkt brukar dom gå för?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in