Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-27, 00:37
  #577
Medlem
Jag snubblade in på denna tråden av en slump och läste bra länge innan jag tänkte att jag skulle dela med mig av några spännande minnen.

Jag skapade min första karaktär på Antica som då var den enda servern. Lvlade min lilla knight och köpte en treehut i ab'dendriel. Minns hur jag sparade ihop 10k i taget för att sedan messa "Recca" och göra en beställning på antingen en del ur knight-setet eller ett firesword.

Ett tag senare skapade jag en karaktär på Nova, jag gick in ganska hårt för att vara en hyvens player, faktiskt fick jag en ganska fin status på servern, lite granna "rör inte honom/lyssna på honom för han är reko" - statusen.

Under ytan hade jag flera PK chars tillsammans med Pjerre. Under ytan var jag en jävla typ faktiskt!

Om någon från den tidens Nova läser det här så skall jag bekänna några saker som kan vara kul att läsa om.
Jag tillsammans med Pjerre hade en pakt tillsammans med GM Liisa med våra PK chars, vi blev för syns skulle bannade men sedan unbannade igen mot att vi betalade henne med del av pk-looten. Jag har sparat bevisen och våra konversationer kring allt detta.

GM Dokein var en annan lustig typ som ofta abusade åt mig. GM Dalith var någon jag kände irl men han var alldeles för reko för att abusa så jag frågade inte ens honom.

En person vars namn jag inte minns blev bestulet på sin Grey tome, jag har för mig att det var det ena exemplaret av två. Iallafall så låg den i min depot ganska länge då jag knappast kunde displaya den defter att ha köpt den billigt av en tjuv. Jag drog en jävla nytta av hela situationen och gav den tillbaka till sin ägare som jag i skrivande stund tror var "Eduarion" eller något liknande. Jag minns iallafall att jag blev hyllad för att ha fixat tillabaks en stulen raritet till sin rättfärdiga ägare, vilket såklart var ett spel för galleriet.

Sanarions golden boots som han köpte av Erana är knappast något som folk har missat. En rolig historia kring dem är att Fidde som spelade Sanarion ringde mig och bad mig logga in på hans konto då han var övertygad om att någon fått tag på hans lösenord. När jag loggade in hade någon varit inne på karaktären precis, snabbt som ögat skickade jag golden boots och hans gemsamling till min depot.
Självklart sprang jag runt med golden boots ett bra tag på min mainchar efter det, Sanarion var ju trots allt bannad och AOL hade kommit till spelet såhär dags.
Det är nu jag får en dispyt med någon som hade tagit ett nick våldsamt likt mitt eget. Jag slutade inte tjata om detta och det hela kom till att Guido sa åt mig att det inte var ett nicksteal. Därav skapar jag en char med ett namn av typen "Guido nova", lite för att visa honom vad jag menar.
POFF så blir mitt konto bannat med deletion warning ovanpå, självklart med golden boots equippade!
En annan GM som jag inte minns namnet på men som jag tror att hans spelchar hette något i stil med Farex eller iallafall något åt det hållet hjälpte mig tillslut att få ordning på bannen. Han kände i vilket fall som helst Guido irl och löste detta på något sätt.

En kort period blev jag leader för en guild som hette Muerte y destruccion, det var min vän Irux som lade tibia på hyllan en period. Guilden bytte namn till Death & Destruction och resten om den guilden och krigen känner ni till.
__________________
Senast redigerad av Nypaforum 2016-05-27 kl. 00:39.
Citera
2016-05-28, 09:36
  #578
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nypaforum
Jag snubblade in på denna tråden av en slump och läste bra länge innan jag tänkte att jag skulle dela med mig av några spännande minnen.

Jag skapade min första karaktär på Antica som då var den enda servern. Lvlade min lilla knight och köpte en treehut i ab'dendriel. Minns hur jag sparade ihop 10k i taget för att sedan messa "Recca" och göra en beställning på antingen en del ur knight-setet eller ett firesword.

Ett tag senare skapade jag en karaktär på Nova, jag gick in ganska hårt för att vara en hyvens player, faktiskt fick jag en ganska fin status på servern, lite granna "rör inte honom/lyssna på honom för han är reko" - statusen.

Under ytan hade jag flera PK chars tillsammans med Pjerre. Under ytan var jag en jävla typ faktiskt!

Om någon från den tidens Nova läser det här så skall jag bekänna några saker som kan vara kul att läsa om.
Jag tillsammans med Pjerre hade en pakt tillsammans med GM Liisa med våra PK chars, vi blev för syns skulle bannade men sedan unbannade igen mot att vi betalade henne med del av pk-looten. Jag har sparat bevisen och våra konversationer kring allt detta.

GM Dokein var en annan lustig typ som ofta abusade åt mig. GM Dalith var någon jag kände irl men han var alldeles för reko för att abusa så jag frågade inte ens honom.

En person vars namn jag inte minns blev bestulet på sin Grey tome, jag har för mig att det var det ena exemplaret av två. Iallafall så låg den i min depot ganska länge då jag knappast kunde displaya den defter att ha köpt den billigt av en tjuv. Jag drog en jävla nytta av hela situationen och gav den tillbaka till sin ägare som jag i skrivande stund tror var "Eduarion" eller något liknande. Jag minns iallafall att jag blev hyllad för att ha fixat tillabaks en stulen raritet till sin rättfärdiga ägare, vilket såklart var ett spel för galleriet.

Sanarions golden boots som han köpte av Erana är knappast något som folk har missat. En rolig historia kring dem är att Fidde som spelade Sanarion ringde mig och bad mig logga in på hans konto då han var övertygad om att någon fått tag på hans lösenord. När jag loggade in hade någon varit inne på karaktären precis, snabbt som ögat skickade jag golden boots och hans gemsamling till min depot.
Självklart sprang jag runt med golden boots ett bra tag på min mainchar efter det, Sanarion var ju trots allt bannad och AOL hade kommit till spelet såhär dags.
Det är nu jag får en dispyt med någon som hade tagit ett nick våldsamt likt mitt eget. Jag slutade inte tjata om detta och det hela kom till att Guido sa åt mig att det inte var ett nicksteal. Därav skapar jag en char med ett namn av typen "Guido nova", lite för att visa honom vad jag menar.
POFF så blir mitt konto bannat med deletion warning ovanpå, självklart med golden boots equippade!
En annan GM som jag inte minns namnet på men som jag tror att hans spelchar hette något i stil med Farex eller iallafall något åt det hållet hjälpte mig tillslut att få ordning på bannen. Han kände i vilket fall som helst Guido irl och löste detta på något sätt.

En kort period blev jag leader för en guild som hette Muerte y destruccion, det var min vän Irux som lade tibia på hyllan en period. Guilden bytte namn till Death & Destruction och resten om den guilden och krigen känner ni till.
Spelade också på Nova i 11-12 års åldern. Kom aldrig över level 20 men var fortfarande ett sjukt Nice spel.

Minns du någon som hette typ eggsexuter eller liknande? Jag var hans idol! Stod alltid vid deras hus i venore och tjötade. Någon tjej var där också.
Citera
2016-05-30, 22:37
  #579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knoot
Spelade också på Nova i 11-12 års åldern. Kom aldrig över level 20 men var fortfarande ett sjukt Nice spel.

Minns du någon som hette typ eggsexuter eller liknande? Jag var hans idol! Stod alltid vid deras hus i venore och tjötade. Någon tjej var där också.


Hehe, vilka tider. Exequter spelar nog fortfarande, och vad jag tror så är det samma ägare. En trevlig kille som jag minns honom.
Citera
2016-06-04, 11:22
  #580
Medlem
Det som var roligt med "gamla" tibia var att det fanns så otroligt många vägar att gå. Man kunde bli både fruktad och respekterad trots att man inte var särskilt hög level genom att spela det sociala spelet och bygga kontakter och skapa sig ett rykte. Genom att vara smart och lite lömsk så kunde man även ha ihjäl karaktärer av mycket högre level än en själv. Bygga fällor, ha polare som väntar i bakhåll eller lura in någon i en situation som är något helt annat än vad det först ser ut att vara. Så otroligt roligt.

Nu har de tagit bort det roliga med tibia och för mycket fokus har hamnat på extremt levlande.
Citera
2016-06-04, 11:30
  #581
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
En sak som gjorde Tibia unik var att det var ett riktigt hårt slag att dö! Det ökade spänningen i spelet när man utforskade nya platser, det gjorde att pvp var väldigt spännande, och man mådde så himla bra när man lyckades döda någon.

Sedan kom Wow där det inte spelade någon roll alls om man dog. Löjligt.
Citera
2016-06-04, 11:55
  #582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
En sak som gjorde Tibia unik var att det var ett riktigt hårt slag att dö! Det ökade spänningen i spelet när man utforskade nya platser, det gjorde att pvp var väldigt spännande, och man mådde så himla bra när man lyckades döda någon.

Sedan kom Wow där det inte spelade någon roll alls om man dog. Löjligt.

Just detta visar i att spelupplevelsen inte bygger på grafiken. Tibia såg ut som skit, men ändå så lyckades spelet skapa starka känslor inom en av spänning. Att kliva ner i ett område fullt av lurade saker eller att få ett gäng pks efter sig precis efter att man skaffat sig en ny rustning gav en adrenalinkick som få moderna spel kan mäta sig med.
Citera
2016-07-29, 14:09
  #583
Medlem
Scarface92s avatar
Tjena!

Har läst alla inlägg sen trådens början och kände att jag ville återuppliva tråden lite granna.

Fan vad jag önskar att jag hade börjat på Tibias storhetstid!

Har spelat Tibia till och från sedan sommaren 2007. Har i dagsläget flertalet karaktärer såsom en 413 MS, 325 ED och några andra 50-90+ Pk-gubbar.

Trots att jag började efter storhetstiden så har jag alltid älskat spelet, många glada och känslosamma stunder har genomgåtts i detta spel.

Minns i början när jag hade kommit till main och skulle döda Goblins i Femor Hills för att loota small stones som man tjänade rätt fint på. Sen finns det ju en Hunter några trappor upp, noob som man var så gick man upp och försökte prata med Huntern (trodde det var en player). Naturligtvis så dog jag av Huntern. Gick även tillbaka ditt en andra gång för att prata vett i han, slutade med att jag dog igen haha.

Minns första gången som jag grät på grund av Tibia, tror jag var level 25 på min ms då, men jag hade pk'at en level 15 och hade ws. Sen kom den en 110 ek som tog yellow skull. Men sen slutade han attackera och sa "lets go pk". Jag accepterade, sen hade vi gått till Ancient Temple och där dödade jag två till (visste om att man får rs om man dödade för många men visste inte vart gränsen gick) och fick rs. Då dödade kniggen mig och jag tappade riktigt grym eq. Golden Armor, Knight Legs, Medusa Shield, Warrior Helmet och Boh. Hjärtskärande!

Jag spelar än idag, men numera har jag min MS på Celesta (non-pvp) men funderar på att dra till Calva eller Inferna då jag verkligen tycker om pvp.

Jag funderar nästan på att börja på en OT med 7.4 bara för att få känna efter hur Tibia var på sin storhetstid.

Har många många fler fina minnen men kan inte skriva mer då jag är på jobbet atm. xD
Citera
2016-07-29, 15:22
  #584
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
fan det är ju ändå lite folk här som verkar ha koll på läget, jag var känd som Jemme förr i tiden, kanske någon man känner som postar här?

Trillade precis på den här tråden och har för mig att vi PKade ihop tillsammans med någon tysk på Antica ett antal gånger, samt rookgaard. Mycket olika typer av fällor, framförallt
en uhblockerande trap där en hoppade ner ovanpå dom, nånstans under thais, sen stod resten och köttade crossbows. Instängda med stolar och sånt som man bara kunde kasta ett steg.

Har för mig vi kom i kontakt genom min char Risboll vars främsta sysselsättning var att bygga en enorm rikedom genom mord på rookgaard.
Citera
2016-08-30, 18:40
  #585
Medlem
Hej och Hå! Ja Tibia fyfan... Minns bara när man starta det och fick upp "Log in rutan" Kändes som man kom till en annan värld. Roligaste spelet jag någonsin spelat. Har spelat sen 2001 och slutade 2014
Citera
2016-08-30, 22:01
  #586
Medlem
Aldrig spelat Tibia, men låter kul utefter vad ni skriver!

För egen del får nog CS 1.6 räknas som det bästa onlinespelet. CSGO är väldigt bra nu och det är bara en skugga av 1.6.

Speciellt communityn runtomkring med IRC i spetsen. Varför är då CS 1.6 bättre än GO? Till att börja med är GO alldeles för blurrigt, det kan vara svårt att urskilja motståndare, det är en av anledningarna till att 1.6 var så mycket bättre. Det handlade inte om vem som kunde se den andra först utan vem som faktiskt var bättre rent skicklighetsmässigt, GO är alldeles för likt CoD och liknande spel. Dessutom är det ett helgerån att de har tagit bort möjligheterna att haxxa väggar och pistolerna är alldeles för bra. Sen har som sagt inte GO i närheten av samma communitykänsla, även om det kan vara enklare att snabbt komma in i ett game.
Citera
2016-08-31, 05:14
  #587
Medlem
Kung-Kongs avatar
Varför Tibia dog ut? För att de gjorde det för enkelt. R.I.P 7.1
Tibia, kan vara bästa spelet jag någonsin spelet. Både som clueless noob 11 år gammal och som erfaren lirare.

Aldora/Lunara.
Citera
2016-08-31, 05:31
  #588
Medlem
ReiseReises avatar
Tyckte om Tibia främst för att det var spelarna som gjorde världen. NPC hade ingen makt och därför gavs makten åt spelarna. Affärer, handel, hus, medborgargarde, gäng (ofta bundna till nationalitet) osv. Det är något som inte fanns i andra MMORPG typ som WoW där man hade begränsad makt och frihet eftersom NPC fyllde dom rollerna.

En annan del var ju döden. Om du dog på Tibia så var du död. Man slutade spela för dagen, gick inte att bara fortsätta. I andra MMORPG spel betyder döden knappt ett skit, så varför spelar det ens någon roll om du är känd eller duktig i PvP.

I Tibia betydde ditt liv allt, och din uppgift var att försäkra dig om att du inte var utsatt eller hotad och förmågan att kunna försvara dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback