Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-23, 19:28
  #1
Medlem
Hallå hallå,

Jag har tidigare haft PC.
Men så för en tid sedan så skaffade jag en imac och en air.
Är helnöjd med bägge.
Men det är en grej jag aldrig riktigt fått grepp om.
Varför ska man egentligen välja mac före PC?
När man söker och kikar lite, så möts man ofta av argument som att mac är så användarvänliga.
Men vad betyder det i klartext? Kan ni hjälpa mig med orsaker till varför folk gärna väljer mac?
Ett förtydligande till det här resonemanget om användarvänlighet osv.

Tackar tackar
2012-02-23, 19:34
  #2
Medlem
axLhands0mes avatar
Jag valde att köpa en mac, då jag skulle göra olika skolarbete. Dom är väldigt bra då du har media osv, redigera filmen, bilder. Eller om du är intresserad av att göra musik, så kan du göra det.
2012-02-23, 19:43
  #3
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axLhands0me
Jag valde att köpa en mac, då jag skulle göra olika skolarbete. Dom är väldigt bra då du har media osv, redigera filmen, bilder. Eller om du är intresserad av att göra musik, så kan du göra det.

Det går inte att göra på en PC eller?
2012-02-23, 19:48
  #4
Medlem
tripzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lanzer
Det går inte att göra på en PC eller?

jo det går på en pc.
men hitta något som heter drivrutin till en mac?

lämnade pc för 3 år sedan sen. kommer aldrig ha något annat än Mac.
2012-02-23, 19:53
  #5
Medlem
Att det finns förespråkare för mac resp mac är givet. Men låt oss inte börja kriga om vilket som är bäst, utan vi försöker hålla oss till saklighet.
2012-02-23, 20:02
  #6
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripz
jo det går på en pc.
men hitta något som heter drivrutin till en mac?

lämnade pc för 3 år sedan sen. kommer aldrig ha något annat än Mac.
Att använda avsaknaden av drivrutiner som en anledning till att köpa Mac istället för PC måste vara bland de sämsta argumenten någonsin. Drivrutiner behöver du installera en gång för varje hårdvarukomponent och sedan är de klart. Tar väl inte mer än 10 minuter att göra för en helt ny dator.

Jag har läst otaliga debatter om Mac vs PC och ja... Vad kan jag säga... Jag finner inte någon fördel alls med att använda en Mac. En PC har du så otroligt mer möjligheter att göra vad du vill med.

Samt att Mac är betydligt dyrare och går en del sönder så behöver du ofta köpa en helt ny dator. När den blir utdaterat lär du också köpa en helt ny dator istället för vissa specifika komponenter.
2012-02-23, 20:03
  #7
Medlem
laban112s avatar
För mig är det helt klart OS X som jag upplever smidigare och snyggare än W7. dessutom så slipper man en massa virus och antivirusprogram. Sedan skadar ju det inte heller att designen på enheterna är snygg...
2012-02-23, 20:08
  #8
Medlem
Ultimatrixs avatar
Det som avskräcker mig från en Mac är för att den är så jävla dyr. Sen kör alla med "den barah fonka" vilket avskräcker mig en aning också.

Antar att de som väljer Mac framför PC gör det för att de vill testa något nytt då Windows är "långsamt" efter de installerat 300+ program på sin 3000 kronors skitdator.
2012-02-23, 20:11
  #9
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laban112
För mig är det helt klart OS X som jag upplever smidigare och snyggare än W7. dessutom så slipper man en massa virus och antivirusprogram. Sedan skadar ju det inte heller att designen på enheterna är snygg...
Du beskriver dig själv som den typiske Mac-användaren. Aka, 'smidighet' och 'snygghet' är viktigare än funktionalitet och prisvärdhet.
2012-02-23, 20:11
  #10
Medlem
drummel89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laban112
För mig är det helt klart OS X som jag upplever smidigare och snyggare än W7. dessutom så slipper man en massa virus och antivirusprogram. Sedan skadar ju det inte heller att designen på enheterna är snygg...

Detta ständigt återkommande argument.

På OS X kan inget installeras utan användarens godkännande. Man får samma skydd om man kör W7 utan administrationsrättigheter.

Debatten kring huruvida Mac eller PC är bäst är helt upp till var och en vad man prioriterar.
2012-02-23, 20:12
  #11
Medlem
Aberaths avatar
Alla Apples produkter är och förblir något som folk använder för att dom vill ha det så enkelt och snyggt som möjligt, till ett löjligt högt pris.
2012-02-23, 20:12
  #12
Medlem
MindWalker86s avatar
En mac kan väl aldrig få virus heller? Därför väljer väl många att köpa mac..

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback