Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-11-11, 14:20
  #37
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Problemet är bara att hitta en läkare som skriver ut Gabapentin istället för Lyrica, dom jag har stött på skriver bara ut det för nervsmärta.
Nä jag fick lyricka för en massa år sedan och då va det inte för nerv smärta. Har det nu med men för nerv smärta men då va den nog ganska ny tror jag
Citera
2016-11-23, 13:09
  #38
Medlem
Har fått Gabapentin 2x100 mg/dag mot alkohol istället för Antabus och till sömnen med.
Citera
2016-11-23, 16:19
  #39
Medlem
Vicious Edds avatar
Gabapentin är lillebror i alla avseenden. Tar ännu längre än Lyrica innan det börjar verka. Betydligt mindre potent och ingen eufori att tala om.

Jag säger inte att Gabapentin är dåligt, bara att Lyrica är ännu mycket bättre! Minns ett tillfälle när jag hade svåra abstinensbesvär från Oxycontin (cold turkey). Det var helt olidligt, men när jag fick tag i två burkar Gabapentin och bara mosade i mig så blev jag bra mycket bättre.

Fungerar säkert mot ångest också, bara lite svagare än Lyrica. Jämför folköl vs starköl typ..?
Citera
2018-11-02, 01:02
  #40
Medlem
adhdXparanoas avatar
Gabapentin
Blir skön mjuk i kroppen ingen ångest positivare trevlig glad social och man får saker gjort under dagen utan att man tänker på det. Man blir hungrig äter som man ska allt smakar extra gott och man går ut och rör på sig. rätt som det är har dagen gått man blir trött och sover gott.

Lyrica
Mår bra får fruktansvärt bra självförtroende vilket gör att jag blir ego uppkäftig dryg.
När det gäller att utföra kriminella handlingar är det inga problem rädslan och respekten försvinner totalt för mig är det 100x bättre en benzo i detta sammanhanget!
Jag blir driven som fan vilket är bra vid visa tillfällen men inte i alla kan bli katastrof bara kör på fullt fruktansvärt impulsiv!
Kan tänka mig att det har med ADHD kombinerat med pregabalin!

Så för min del blir det Gabapentin vill ha en normal vardag och lugnt omkring mig nu har lagt ner alla droger och kommit ur det kriminella tänkandet. Gabapentin har hjälpt mig att få ett normalt liv tillbaka!
Så det är verkligen stor skillnad på lyrica och gabapentin för mig. Funkar nog olika på oss människor verkar de som och beror på hur man har det runt omkring sig i sin vardag!

Ha det gott Mvh ADHDx100
Citera
2018-11-02, 14:52
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adhdXparanoa
Gabapentin
Blir skön mjuk i kroppen ingen ångest positivare trevlig glad social och man får saker gjort under dagen utan att man tänker på det. Man blir hungrig äter som man ska allt smakar extra gott och man går ut och rör på sig. rätt som det är har dagen gått man blir trött och sover gott.

Lyrica
Mår bra får fruktansvärt bra självförtroende vilket gör att jag blir ego uppkäftig dryg.
När det gäller att utföra kriminella handlingar är det inga problem rädslan och respekten försvinner totalt för mig är det 100x bättre en benzo i detta sammanhanget!
Jag blir driven som fan vilket är bra vid visa tillfällen men inte i alla kan bli katastrof bara kör på fullt fruktansvärt impulsiv!
Kan tänka mig att det har med ADHD kombinerat med pregabalin!

Så för min del blir det Gabapentin vill ha en normal vardag och lugnt omkring mig nu har lagt ner alla droger och kommit ur det kriminella tänkandet. Gabapentin har hjälpt mig att få ett normalt liv tillbaka!
Så det är verkligen stor skillnad på lyrica och gabapentin för mig. Funkar nog olika på oss människor verkar de som och beror på hur man har det runt omkring sig i sin vardag!

Ha det gott Mvh ADHDx100


Bra skrivet !!
Citera
2018-11-09, 06:37
  #42
Medlem
Strangeflowers avatar
Jag fick Gabapentin utskrivet mot nervsmärtor. Visste inte ett dugg om att den har lugnande effekt. Så fattade inte först varför jag kände mig så sjukt lugn/full/drogad (men också väldigt trött...skönt trött) och den ständigt närvarande ångesten/uppvarvningen lyste med sin frånvaro. Det var en så märklig känsla, då ångesten annars är min eviga följeslagare. Det kändes...tomt. Snart förstod jag dock vad lugnet berodde på.

Så var jag hos läkaren igår. Har slutat med mina psykmediciner då de inte tar min ångest. Men jag nämnde Gabapentinet och hur lugn det gjort mig. Då lyste läkaren upp och skrev genast ut 3 kartonger åt mig, han tyckte det var en utmärkt lösning på ångestproblematiken. Lite förvånad. Hör på vissa håll att det är rävgift. Men...jag är som sagt medicinfri, förutom den. Kanske livet kan börja på riktigt nu. Vi får se. Rädd för tillvänjningen, man kanske får göra uppehåll då och då, för att förebygga det.

Jag är väldigt känslig för mediciner, behövs sällan höga doser. Kanske därför den fungerar så bra.
Tog första dosen igår, efter att ha fått den för just ångest. Jag var helt varm i kroppen. Jag som alltid annars är så spänd och uppvarvad var nästan lealös, hade inte ont i mina triggerpunkter, rörde mig så lugnt och avslappnat. Mådde så gott och det var en fröjd att jobba, jag kunde lugnt sitta och koncentrera mig på uppgifterna, något som annars är mycket svårt. Kände bara av en lätt huvudvärk, på ett annat ställe i huvudet än där den frekventa spänningshuvudvärken sitter, det var förmodligen en biverkning.

Vi får se hur länge smekmånaden varar. För stunden är det underbart att inte ha hög ångest och hårt spända muskler. Njuter så länge jag kan.
Citera
2018-11-09, 14:00
  #43
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Jag fick Gabapentin utskrivet mot nervsmärtor. Visste inte ett dugg om att den har lugnande effekt. Så fattade inte först varför jag kände mig så sjukt lugn/full/drogad (men också väldigt trött...skönt trött) och den ständigt närvarande ångesten/uppvarvningen lyste med sin frånvaro. Det var en så märklig känsla, då ångesten annars är min eviga följeslagare. Det kändes...tomt. Snart förstod jag dock vad lugnet berodde på.

Så var jag hos läkaren igår. Har slutat med mina psykmediciner då de inte tar min ångest. Men jag nämnde Gabapentinet och hur lugn det gjort mig. Då lyste läkaren upp och skrev genast ut 3 kartonger åt mig, han tyckte det var en utmärkt lösning på ångestproblematiken. Lite förvånad. Hör på vissa håll att det är rävgift. Men...jag är som sagt medicinfri, förutom den. Kanske livet kan börja på riktigt nu. Vi får se. Rädd för tillvänjningen, man kanske får göra uppehåll då och då, för att förebygga det.

Jag är väldigt känslig för mediciner, behövs sällan höga doser. Kanske därför den fungerar så bra.
Tog första dosen igår, efter att ha fått den för just ångest. Jag var helt varm i kroppen. Jag som alltid annars är så spänd och uppvarvad var nästan lealös, hade inte ont i mina triggerpunkter, rörde mig så lugnt och avslappnat. Mådde så gott och det var en fröjd att jobba, jag kunde lugnt sitta och koncentrera mig på uppgifterna, något som annars är mycket svårt. Kände bara av en lätt huvudvärk, på ett annat ställe i huvudet än där den frekventa spänningshuvudvärken sitter, det var förmodligen en biverkning.

Vi får se hur länge smekmånaden varar. För stunden är det underbart att inte ha hög ångest och hårt spända muskler. Njuter så länge jag kan.

Hej! Kul att det funkar. Vilka doser ligger du på?
Citera
2018-11-09, 19:07
  #44
Medlem
Strangeflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Hej! Kul att det funkar. Vilka doser ligger du på?

3x300mg, per dag
Citera
2020-04-23, 07:20
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Förstår inte vad du får ut av det, mig gav det inget utom ångest..

Det enda som fungerar vad det gäller mig och psykmedicin är:
Alprozalam
Klonazepam
Flunitrazepam
Diazepam (lite)

Det enda som fungerar vid smärta för mig (jag har ibland svår ryggvärk):
OxyContin, OxyNorm
Dolcontin
Tramadol (1000 mg om dan = ok)
Citodon (I värsta fall)

Har provat:
Atarax
Lergigan
Alvedon 665 mg
Venlafaxin (dock slutat sen ett tag, som tur är..)
Propavan
Theralen (I vätskeform, man kunde råka sova i två dygn om man måttade fel)
Fontex (dock slutat sen ett långt tag, som tur är..)

Inget av dessa ger mig någon som helst hjälp. De är bara till för att läkarna ska bli av med patienter eftersom "att det står ju på beskrivningen av atarax/lergigan att det lindrar oro". Jag vet detta. En läkare har berättat det för mig, att de skrivs ut för att bli av med patienter, helt sjukt. De här "medicinerna" har en minimal bieffekt som påstås uppstå i form av viss lugnande effekt. Inget jag någonsin känt av. De föreskrivande läkarna borde prova det de skriver ut och märka att de inte är ett skit. Blir mer påverkad om det är klar sol ute eller ej eller några små moln (alltså inte särskilt).
Sen skulle jag vilje se den läkare som provar SSRI/SNRI på sig själv. Den läkaren lär aldrig skriva ut det igen i alla fall..
Förvisso får jag tramadol från ortopeden.
Samt iktorivil från psyket,
Men hur kommer det sig att du tog eller tar så mycket morfin?
__________________
Senast redigerad av mikael2 2020-04-23 kl. 07:29.
Citera
2020-04-24, 03:48
  #46
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Förvisso får jag tramadol från ortopeden.
Samt iktorivil från psyket,
Men hur kommer det sig att du tog eller tar så mycket morfin?

Tja!
På den tiden lindrade det min ångest. Den fick jag sen hjälp med så idag är jag fri från alla mediciner.
Citera
2020-06-26, 13:07
  #47
Medlem
svampen211s avatar
Eftersom det blev så långt så fet skriver jag det viktiga.

Jag går på LARO, alltså metadon patient. Jag har fått dulexetin mot ångest vilket inte funkar men nu när jag försöker sluta med den klarar jag de inte det är värre än benzo. Jag håller just nu på att trappa benzo för jag hamna i heltidsmissbruk av det igen efter att ha slutat med det coldturkey efter minst 6 års användande innan jag fick komma in till LARO. Var rent runt ett år, sen hände massa skit alla mina lediga dagar drogs in och jag börja äta benzo igen på heltid. Sen försökte läkaren hjälpa mig med ångesten och fick voxra, funka inte, fick dulexetin som inte funkar. Nu har läkaren varit väldigt snäll, och inte sparkat ut mig eller sänkt min dos fast jag haft sido missbruk. Gjort flera försök att sluta, behandlingshem till och med. Men denna gång är jag trött på det så trött det går att jag har klarat nedtrappningen utan problem och nästa vecka är jag på 5x5mg dag. Riktigt nära slutet och jag vet att de kommer gå bra. Men jag har testat äta gababentin, och det hjälper mot ångesten. Det är det enda hittills som jag testat som verkligen hjälpt.

Tror ni jag kan ta upp det med läkaren? Tänker på jag går på metadon och hon kommer säkert tänka nej nu ska du inte börja med nåt annat som gör dig beroende. Men benzo hjälpte ju inget egentligen, behövde de bara för att inte må skit. Det funkar bara i början när man är färsk. Och det var mycket socialstyrelsens och Sveriges skit regler som gjorde att jag hamna i benzo missbruk igen. Jag hade varit ärlig varje gång jag tagit nåt, tog 2 saker dem inte kunde upptäcka men erkände dem återfallen ändå, sen lite senare tog ja benzo en gång och då drog dem in alla mina lediga dagar så jag var tvungen att dra mig dit varje dag igen. Jag blev så jävla läss, är det belöningen för att man är ärlig och rak om sitt beroende. Så jag krascha total benzo på heltid och barbiturater, phenobarbital åt 6 st 100mg om dagen. Tillslut kunde jag inte prata eller röra mig och soc kom och hämta mig och körde mig till avgiftningen vilket jag frivilligt ville till och sen behandlingshem.

Sorry det blev världens text har svårt att fatta mig kort, får jobba på det. Men ses gababentin som en drog i vården, om ni förstår hur jag menar?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback