• 1
  • 2
2012-02-22, 18:40
Medlem
Psychoramas avatar
Vad tror/vet ni är bäst att gå på i längden av dessa nära besläktade GABA-mediciner?

Mot ångestrelaterade problem alltså.

Mvh
Citera
2012-02-22, 18:54
Medlem
Xalterads avatar
Lyrica är ju mer dospotent men tror på gabapentin mer som medicin då.
Citera
2012-02-22, 19:11
Medlem
Psychoramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xalterad
Lyrica är ju mer dospotent men tror på gabapentin mer som medicin då.
Jag vill kunna gå på det långsiktigt så att säga. Inte slita ut GABA-receptorerna för mycket liksom.. (vilket redan är rätt slitet pga benso)
Säger herr doktor Lyrica ska jag i alla fall föreslå Gabapentin istället och se vad han/hon säger.

Om ni vet någon annan medicin likt ovanstående som funkar mot GAD och OCD tex. Tveka inte att säga till.

Mvh
Senast redigerad av Psychorama 2012-02-22 kl. 19:21.
Citera
2012-02-23, 07:16
Medlem
Mandic!s avatar
Jag tror också mer på Herr Gaba P. Gillar den bättre. Kan dock tänka mig att den "bytts ut" en hel del mot Lyrica numera, med tanke på att det är Lyricas föregångare, kan man säga. Men visst fan ska det gå att få Gabapentin utskrivet.

OCD som i diagnostiserade tvångstankar och/eller tvångshandlingar? SSRI, amigo. Och terapi!
Citera
2012-02-23, 13:07
Medlem
Psychoramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Jag tror också mer på Herr Gaba P. Gillar den bättre. Kan dock tänka mig att den "bytts ut" en hel del mot Lyrica numera, med tanke på att det är Lyricas föregångare, kan man säga. Men visst fan ska det gå att få Gabapentin utskrivet.

OCD som i diagnostiserade tvångstankar och/eller tvångshandlingar? SSRI, amigo. Och terapi!
Inte tvångshandlingarna skönt nog Eller inte mer än att jag inte kan göra något med siffran "13". Te.x ha på volym 13, inte göra 13 armhävningar osv.. Mer groteska bilder som kan uppstå socialt, eller jobbiga känslor som "nu vet han/hon exakt vad jag tänker, nu sänder jag iväg dåliga vibbar" då per automatik får jag negativa tankar. Eller om jag te.x håller i ett barn: "tänk om jag tappar barnet med flit" osv.. Lite lätt paranoia också, samt GAD, dvs konstant oro och ångest mer eller mindre vilket har lett till lite social fobi = benso-bruk. har lite svårt med känslolivet också te.x känner mig rätt "tom" innombords, dvs svårt att känna glädje, sorg ect.. Vet inte exakt vad jag har för diagnos, men har i alla fall fått: Tvångstankar, depression, GAD, lättare vaneföreställningar som jag vet. Håller på med en fullständig utredning nu(ÄNTLIGEN). Tagit tre-fyra år att komma hit! Även fast jag haft kontakt med säkert ett tiotal olika kuratorer, doktorer och psykologer tidigare. Vart på akutpsyk 2ggr tex. Ungefär så mer eller mindre.
MEN nu får jag äntigen får man seriös hjälp...

Fyfan för stafettläkare från baltikum...

På tal om SSRI, gick på Sertralin i ett halvår. Skjälpte mer än hjälpte helt klart! Blev sämre av skiten.. Hoppas jag bara inte får någon slags biopolär-diagnos nu bara

Så i grund och botten borde man väl inte hålla på med droger igentligen Men vad gör man när psykvården är bajs och herr ågren aldrig lämnar en...?

Aja, ska föreslå Gapapentin i alla fall, ska ju funka rätt bra mot GAD och OCD.

Mvh Amigo!
Senast redigerad av Psychorama 2012-02-23 kl. 13:10.
Citera
2012-03-07, 22:40
Medlem
Mandic!s avatar
Tråkigt att höra mister! Gabapentin och Lyrica är fantastiska läkemedel, men jag tror iallafall att jag själv skulle "kära ner mig" lite i nån av dem. Jag kommer ju tex alltid veta att tar jag si och så här mycket så kommer jag få ett härligt rus.

Jag har prövar Lyrica i terapeutiskt syfte, och jag kan konstatera att jag nog hade kärat ner mig i den. På helt vanliga doser á 250-300 mg blir jag väldigt bra. Kan tänka mig att det är otroligt bra mot GAD. Tror fortfarande de kastar Lyrica över patienterna förresten. Har själv tänkte fråga om Lyrica/Gabapentin tidigare, men inte blivit av. Nu har jag slutat helt med min medicinering och mår bättre än på mycket, mycket länge. Gällande Gabapentin som medicinering har jag ingen koll på, men antar att det är likartad effekt. Mindre dospotent bara.

Och ja, jag tycker det låter som någon slags social fobi/social ångest, eller något åt det håller iallafall. Du verkar lida av lite dålig självkänsla/självförtroende också.. Stämmer det? Hur har alla dessa problem uppkommit? Depression, GAD (?), Social fobi/oro, vanföreställningar, tvångstankar, etc. Vad säger dina läkare om detta? Vad har de föreslagit för medicinering och andra behandlingsmetoder?

Om du måste välja mellan att äta Lyrica/Gabapentin och att INTE göra det, så tycker jag du väljer det förstnämnda. Dessvärre ska Lyrica vara bland det jobbigaste som finns att sluta med efter en längre tid. Och ruskigt beroendeframkallande. Jag vet med mig själv att jag hade fått anstränga mig ibland för att inte ta mer än vad jag skulle.

Annars kan jag gott rekommendera lite motion, gymmande och så. Regelbundet. Och att utsätta dig för det du är orolig för (=enda sättet att på riktigt komma över oron/rädslan). Kan även gott rekommendera 5-HTP och L-Tyrosin där du laborerar med dosering av de båda för att passa dina behov bäst. 5-HTP är väl en "förstadie" till Serotonin som jag fattat det, och som finns naturligt i kroppen. Jag märker stora skillnader mellan 5-HTP och SSRI-medicinering. L-Tyrosin är galet. Tar jag 2 tabs (1 g totalt) i ett svep blir jag nästan lite "påverkad". En lite lätt uppåt-rush där jag t.ex vill röra på mig, städa, träffa folk, göra ärenden. Helt otroligt. L-Tyrosin påverkar dopaminet mest, men även noradrenalinet. 5-HTP påverkar serotonin. Att sluta helt med droger kan göra dig gott. Speciellt om det går ut över ditt liv. Visst att du använder benso och liknande mot ångest, social fobi och liknande - men det är ingen lösning i längden. Det löser problemet för stunden, men inte orsaken till problemet.

Om du ska äta något så tycker jag helst att du ska skippa SSRI och övriga antidepressiva då dom i mitt fall har gett väldigt svåra utsättningssymtom (= svårt att sluta), och framförallt mer biverkningar än vad jag någonsin fattat. Min erfarenhet av SSRI är att man inte får så höga toppar och dalar, utan mer neutralt hela tiden. Den blockerar känslor och så. Min erfarenhet är att antidepressiva bara hjälper de som verkligen behöver serotonin-tillskott. Först nu har jag fattat att min medicin faktiskt stjälpt mig och inte hjälpt mig de senare åren.

Försök få till en bra terapeut och kanske någon utredning, och då diskuterar ni behandling (KBT, terapisektioner, eventuell medicinering, etc). Dock vill jag slå ett slag för 5-HTP och L-Tyrosin som jag nämnde ovan. Värt ett försök!

PS. Du kan alltid PMa mig om du vill snacka eller nåt!

/Mandic!
Senast redigerad av Mandic! 2012-03-07 kl. 23:00.
Citera
2012-03-07, 22:51
Medlem
Stormorfars avatar
Lyrica påverkar väl inte GABA vad jag förstått. Det är bara ett missförstånd. Någon länkade en artikel i lyricatråden där det stod att det ej hade effekt på GABA..
Citera
2012-03-07, 23:07
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Lyrica påverkar väl inte GABA vad jag förstått. Det är bara ett missförstånd. Någon länkade en artikel i lyricatråden där det stod att det ej hade effekt på GABA..

Citat:
Verkningssätt

Pregabalin påverkar signalöverföringen mellan nervcellerna i hjärnan. Pregabalin binder till en assisterande subenhet av spänningskänsliga kalciumkanaler i centrala nervsystemet, vilket kraftigt undantränger 3h-gabapentin. Mycket förenklat kan man säga att pregabalin hjälper till att återställa balansen i de överaktiva nervcellerna och på så sätt minskar ångestsymtomen.

Citat:
Pharmacodynamics

Like gabapentin, pregabalin binds to the α2δ (alpha2delta) subunit of the voltage-dependent calcium channel in the central nervous system. Pregabalin decreases the release of neurotransmitters such as glutamate, noradrenaline, and substance P (Australian Medicines Handbook). Pregabalin increases neuronal GABA levels by producing a dose-dependent increase in glutamic acid decarboxylase activity.[22] Glutamic acid decarboxylase (GAD) is the enzyme that converts the excitatory neurotransmitter glutamate into the inhibitory GABA in a single step. For this reason, pregabalin greatly potentiates benzodiazepines, barbiturates & other depressants.
För att tillföra något.
Citera
2012-03-10, 12:17
Medlem
Slingshots avatar
Problemet är bara att hitta en läkare som skriver ut Gabapentin istället för Lyrica, dom jag har stött på skriver bara ut det för nervsmärta.
Citera
2012-03-10, 15:24
Medlem
Hur blir man påverkad av gabapentin? Jag har testat Lyrica mot social fobi men mådde ganska kasst av det. Nu har jag en kronisk sjukdom som jag får nervsmärtor av ibland. Och jag har hört att jag kan få Gabapentin mot det.

Frågan alltså: blir man påverkad på nåt sätt av Gabapentin? Liknar det Lyrica eller?
Citera
2012-03-10, 15:44
Medlem
Ikappenknapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlow9
Hur blir man påverkad av gabapentin? Jag har testat Lyrica mot social fobi men mådde ganska kasst av det. Nu har jag en kronisk sjukdom som jag får nervsmärtor av ibland. Och jag har hört att jag kan få Gabapentin mot det.

Frågan alltså: blir man påverkad på nåt sätt av Gabapentin? Liknar det Lyrica eller?

Det har stora likheter med varandra. Gabapentinet är något mjukare och mycket mindre potent. Alla människor blir så olika påverkade. Bara för att du inte klarar lyrica säger det inget om du klarar gabapentin.
Citera
2012-03-10, 15:48
Medlem
Ikappenknapps avatar
I mitt tycke tycker jag lyrica är en bättre medicin overall. Men om man ska avbryta behandlingen är det nog som natt och dag. Lyrica ett helvete att sluta med och gabapentinet mycket lättare att sluta med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in