Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2012-02-23, 14:13
  #73
Medlem
Antagligen en dum fråga men hur lyckas men att lysa piloten mitt i ögonen på ett par kilometers avstånd?
Citera
2012-02-23, 14:40
  #74
Medlem
Susslarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Antagligen en dum fråga men hur lyckas men att lysa piloten mitt i ögonen på ett par kilometers avstånd?

Läser du alla inlägg så hittar du både gif-animationer och filmer på hur det ser ut när en grön laser träffar rutan på ett flygplan.
Citera
2012-02-23, 15:50
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Ahaha Moteld för en laser ? Seriöst Varför inte förbjuda skiten och ge hårdare staff för idioter som leker med andras liv.

Över 5mW lasrar är förbjudna och att försöka skjuta ner flygplan kan ge livstid.
Citera
2012-02-23, 17:18
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Ahaha Moteld för en laser ? Seriöst Varför inte förbjuda skiten och ge hårdare staff för idioter som leker med andras liv.

Problemet är att hitta och lagföra personerna. Straffskalan spelar inte stor roll om det inte finns någon att åtala.
Citera
2012-02-23, 18:57
  #77
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokenderive
Över 5mW lasrar är förbjudna och att försöka skjuta ner flygplan kan ge livstid.

Det är väl ändå alla över 0.5 som är förbjudna? När jag var utomlands fick vi testa en som var på 250 mW och den gick 3,7 km (uppmätt på google maps) utan problem och man såg pricken väldigt tydligt.

Kan tänka mig att det måste vara extremt bländande för en pilot att plötsligt få ett så starkt ljus på sig som .gif-bilderna också visar. Förstår inte det roliga i att lysa på flygplan heller, vad väntar de sig ska hända? Att det störtar och det blir någon fräck explosion? Enbart idiotiskt.
Citera
2012-02-23, 19:33
  #78
Medlem
fattsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Susslarn
Så vitt jag förstått det så klagar vissa människor på grus i ögonen efter exponering av svetsblänk. Jag har inte lyckats själv än, men jag litar på det dom säger. Allt är väl individuellt, och lyckas du klara dig undan den så lär du kunna använda din superkraft för att hjälpa andra.

det känns som att ha sand i ögonen, fruktansvärt. satt på en restaurang som hade en klubb i byggnaden mitt emot, satt och åt, när jag plötsligt bara såg ett äckligt starkt grönt ljus i vänster öga, så jag satte upp handen för att skydda mej, sen när jag försökte se med ögat så var allt grumligt, och det kändes som sand i ögat, allt var otydligt och lite lätt grått. efter några timmar var det över och synen är som vanligt, det var en laser dom hade på klubben som hade fått ett lucky shot rätt i ögat på mej tack vare att fittnyllet som hade ställt in dom hade gjort så att den riktades ut genom fönstret och rätt in i restaurangen. rekommenderar ingen att försöka bli att bli träffad, jävligt obehagligt
Citera
2012-02-23, 20:15
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Att rikta mot trafikflyg ser jag som en terror-handling och borde besvaras direkt med moteld.
Faktum är att döms man för luftfartssabotage kan det bli rätt ordentliga straff:

Citat:
Den som~~2. vidtar en åtgärd som är ägnad att framkalla fara för
ett luftfartygs säkerhet under flygning döms för luftfartssabotage till fängelse i högst
fyra år.

Är brott som i andra stycket sägs att anse som
grovt, dömes till fängelse på viss tid, lägst två och högst tio
år, eller på livstid.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt
skall särskilt beaktas, om därigenom framkallats fara för flera
människoliv eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig
art. Lag (2003:149).
Citera
2012-02-23, 21:00
  #80
Medlem
Korkiss avatar
Detta har diskuterats tidigare och då skulle självklart några självutnämnda snillen snabbt konstatera att det är omöjligt att träffa ett flygplan som går inför landning med en laser några kilometer bort och aldrig kommer hända. Samtidigt som man idiotförklarade de som inte höll med.
Citera
2012-02-23, 21:42
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Idioti är bara förnamnet, och för oss som faktiskt gillar att hålla på med lasrar så förstör det otroligt mycket.

Ett förstatligande av laserhandeln och därmed införande av register på alla som köper laserpekare över 5mW borde göra susen.

Vi som faktiskt gillar att hålla på med lasrar? Är ni en stor klubb? Större än kaninhopparna?

Hur mycket det förstör för er är det nog få som tar hänsyn till. Vi-som-håller-på-med-lasrar-klubben får väl försöka bli remissinstans. Eller kanske byta hobby.
Citera
2012-02-23, 23:05
  #82
Medlem
Susslarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Faktum är att döms man för luftfartssabotage kan det bli rätt ordentliga straff:

Citat:
Ursprungligen postat av ninjahink
Vi som faktiskt gillar att hålla på med lasrar? Är ni en stor klubb? Större än kaninhopparna?

Hur mycket det förstör för er är det nog få som tar hänsyn till. Vi-som-håller-på-med-lasrar-klubben får väl försöka bli remissinstans. Eller kanske byta hobby.

Haha! TVÅ tummar upp! (Y) (Y)!
Citera
2012-02-24, 00:33
  #83
Medlem
kattstrypares avatar
Äh, föräldrarna måste ju hålla mer koll på sina ungar. Att ens låta en snorunge hålla i en laserpekare är dumt nog. Nej, förbjud skiten finns ändå inget behov i de där ändå.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback