Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-02-22, 07:26
Medlem
Susslarns avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sa...ck_6869901.svd

Snorungar som inte förstår innebörden av deras handlingar!

Finns det någon vapenklassning på grönlaser eller är det bara en leksak? Oavsettvilket så tycker jag det borde vapenklassas direkt. Finns ingen som helst anledning för ungar att springa runt med skiten.
Citera
2012-02-22, 07:44
Medlem
SthlmFTWs avatar
De står att ungarna stod några kilometer söder om Arlanda och riktade laserstålen.
Hur ska man hitta dem?

Förövrigt jäävligt dumt..
Citera
2012-02-22, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Susslarn
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sa...ck_6869901.svd

Snorungar som inte förstår innebörden av deras handlingar!

Finns det någon vapenklassning på grönlaser eller är det bara en leksak? Oavsettvilket så tycker jag det borde vapenklassas direkt. Finns ingen som helst anledning för ungar att springa runt med skiten.

Dom är väl förbjudna om jag inte har fel? Då behövs ingen vapenklassning annat än att man kan sätta dit någon för olaga vapeninnehav och det blir andra straffsatser..

.
Citera
2012-02-22, 08:21
Medlem
ICanHass avatar
Problemet med det här är väl att informationen till föräldrar inte går ut ordentligt. Många åker iväg på semester, och deras barn ser en sådan där tuff laserpekare som de vill ha. Föräldrarna fattar inte att de är farliga, och köper pekaren till ungen. När de sedan kommer hem börjar barnen testa gränserna för att se hur långt man kan lysa på saker, vilket är rätt logiskt. Jag vet att jag gjorde så när jag var liten, men då fanns ju inte sådana här gröna, starka laserpekare. Inte lysa på flygplan alltså, men upp på höghus och liknande.

Blev lyst i ögonen med en sådan grön laser ur ett fönster när jag körde bil genom ett villaområde för någon vecka sedan, jag tvärnitade och knallade in till kåken och pratade med de som bodde där. Visar sig att det (inte helt otippat) var deras tioårige son som hade fått en sådan i present av någon, och föräldrarna hade ingen aning om att det faktiskt kan klassas som misshandel att lysa på folk med den. Ungen höll för övrigt på att skita på sig när föräldrarna hämtade ner honom från övervåningen för att be om ursäkt till mig, det var lite roligt...
Citera
2012-02-22, 08:26
Medlem
Susslarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Problemet med det här är väl att informationen till föräldrar inte går ut ordentligt. Många åker iväg på semester, och deras barn ser en sådan där tuff laserpekare som de vill ha. Föräldrarna fattar inte att de är farliga, och köper pekaren till ungen. När de sedan kommer hem börjar barnen testa gränserna för att se hur långt man kan lysa på saker, vilket är rätt logiskt. Jag vet att jag gjorde så när jag var liten, men då fanns ju inte sådana här gröna, starka laserpekare. Inte lysa på flygplan alltså, men upp på höghus och liknande.

Blev lyst i ögonen med en sådan grön laser ur ett fönster när jag körde bil genom ett villaområde för någon vecka sedan, jag tvärnitade och knallade in till kåken och pratade med de som bodde där. Visar sig att det (inte helt otippat) var deras tioårige son som hade fått en sådan i present av någon, och föräldrarna hade ingen aning om att det faktiskt kan klassas som misshandel att lysa på folk med den. Ungen höll för övrigt på att skita på sig när föräldrarna hämtade ner honom från övervåningen för att be om ursäkt till mig, det var lite roligt...

Helt fantastiskt korrekt agerat!

Jag finner det dock svårt att undgå senaste tidens eskalering i användandet och belysningsskador med grön laser. Föräldrar borde känna till riskerna, för att i sin tur skita i det och tänka "Nej, nej, sånt där håller min lille Pelle inte på med!", eller? :O
Citera
2012-02-22, 08:29
Medlem
Borde vara rätt liten risk för ögonskador om det är lite avstånd mellan gärningsmannen och piloten då strålen sprids ut på rätt stor yta efter bara en km.
Men ett fullständigt idiotiskt tilltag är det i vilket fall!!!

Vapenklassning kommer nog dessvärre inte att hjälpa tror jag.
Dom som gör såna här idiotiska saker skiter nog fullständigt i såna lagar ändå.

Och media är som vanligt ute och cyklar när dom skriver om hur farlig "grön laser" är att bli "beskjuten" med.
Jag gissar att vi inom en snar framtid får läsa i aftonbladet/expressen om hur farlig "blå laser" är då det numera går att köpa sådana som har mångdubbelt högre uteffekt än dom gröna som är så vanliga.
Citera
2012-02-22, 08:43
Medlem
Susslarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorlejf
Borde vara rätt liten risk för ögonskador om det är lite avstånd mellan gärningsmannen och piloten då strålen sprids ut på rätt stor yta efter bara en km.
Men ett fullständigt idiotiskt tilltag är det i vilket fall!!!

Vapenklassning kommer nog dessvärre inte att hjälpa tror jag.
Dom som gör såna här idiotiska saker skiter nog fullständigt i såna lagar ändå.

Och media är som vanligt ute och cyklar när dom skriver om hur farlig "grön laser" är att bli "beskjuten" med.
Jag gissar att vi inom en snar framtid får läsa i aftonbladet/expressen om hur farlig "blå laser" är då det numera går att köpa sådana som har mångdubbelt högre uteffekt än dom gröna som är så vanliga.

Det hjälper oss inte att lasern går vidare i utveckling.

Det finns väl bevisade skaderisker med all typ av laser, men dett gäller säkert vid överdriver exponering. Säkert praktiskt ogenomförbart.

Vapenklassningen var bara ett förslag för att kasta skitungar i fängelse (vilket inte händer i Sverige), för att avskräcka andra ungar att göra samma sak!
Citera
2012-02-22, 08:47
Medlem
gimmesmokess avatar
Det är skillnad på laserpekare och laserpekare. Vissa är så kraftfulla att de kan bränna hål på saker. Andra är så klena att de knappt syns på 100meters håll.

Jag gjorde ett projektarbete där vi använda lasrar i vår produkt. KOmmer ihåg att gränserna på hur stark en laser fick vara var väldigt låg, ville man ha högre effekt var man tvungen att söka tillstånd från strålskyddsmyndigheten.

Givetvis är starka laserpekare livsfarliga använt på fel sätt, medan klena laserpekare man endast kan använda till att på 10 meters avstånd för att belysa någon whiteboard tavla, är nästintill ofarlig.

Att vapenklassa laser skulle nog inte hjälpa så mycket, såvida inte detta nådde ut till allmänheten genom media.
Citera
2012-02-22, 08:51
Medlem
På längre avstånd blir lasern så utsprid vilket gör den lika farligt som en ficklampa. Denna hysterin att du blir blind att bara se en laser är skrattande.
Men det betyder inte att varje blatte unge ska springa runt med en.
Citera
2012-02-22, 08:54
Medlem
Susslarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonesey
På längre avstånd blir lasern så utsprid vilket gör den lika farligt som en ficklampa. Denna hysterin att du blir blind att bara se en laser är skrattande.

Menar du att piloten ljugit när han sagt sig känna obehag i form utav "grus" i ögonen?
Citera
2012-02-22, 08:57
Medlem
Surfazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Dom är väl förbjudna om jag inte har fel? Då behövs ingen vapenklassning annat än att man kan sätta dit någon för olaga vapeninnehav och det blir andra straffsatser..

.

Gräsen är 5mW, vilket är sånna man har vid Ex föreläsningar. Du kan lysa rakt in i ögat i en timme utan att det händer någonting..

sen e ju grejen att det är inte just grön laser som är farlig utan en röd eller blå laser kan vara hundra gånger farligare om den har högre effekt.

Det kommer nog komma handhållna lasrar på över 10 watt inom några år, dessa kan bli ett verkligt hot mot polis ect. Dagens skadar inte om de endast flimrar förbi ögat. Det är även svårt att sikta på samma punkt en längre tid om man står på hyffsat avstånd.
Citera
2012-02-22, 09:04
Medlem
Surfazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonesey

inte sant, energin förblir i princip lika stor över vilket avstånd som helst. sen e det e det klart att spridiningen påverkar, efter tillräckligt långt avstånd är ytan flera kvadratmeter och därmed mindre farlign men fortfarande skadande under lång exponering
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in