Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-10, 22:21
  #661
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Nja, det där är då inte min erfarenhet i alla fall.
Jag är snart 31 år och jag upptäcker regelbundet oerhört underhållande spel som jag kan spendera flera timmar på under kvällarna, och de spelen förblir sedan några av mina personliga favoriter.
Jag upptäckte exempelvis shooter-spelet "R-Type 3: The Third Lightning" till Super Nintendo för bara något år sen och tyckte omedelbart att det var jäkligt roligt, och jag upptäckte samt spelade igenom "The Legend Of Zelda: Twilight Princess" till GameCube för kanske drygt 4-5 år sen - och jag har just nu planer på att försöka skaffa något av "Far Cry"-spelen till PC, eftersom jag tycker att "open world"-upplägget verkar väldigt lockande.

Jag tror att problemet snarare ligger i att TV-spel är betydligt mer mainstream idag än det var under 80- och 90-talet, och därför är spelutvecklare mer försiktiga med att experimentera med unika idéer.
Jag har också personligen fått intrycket att TV-spel nuförtiden tar sig själva på alldeles för stort allvar och jämt strävar efter "realism", och detta är inte nödvändigtvis alltid en bra idé.
Jämför detta med alla random situationer i exempelvis "Final Fantasy 6" till SNES - scener som när Sabin använder attacken Suplex på Ghost Train eller scenen när Chupon nyser så kraftigt att huvudkaraktärerna flyger av från luftskeppet och sedan genast tvingas slåss mot en flygande robot samtidigt som de faller i luften - bara såna saker kan göra ett spel väldigt underhållande och intressant.

Spela japanska spel så får du massor av WTF moments. Det nyaste som jag kommer att tänka på är Bayonetta-serien. Västerländska spel har enligt min erfarenhet alltid varit aningens mer jordnära. Jämför till exempel Fallout 1 och 2 med valfria japanska rollspel från samma tid. Och då är ändå FO-spelen fyllda av lustigheter. Men på ett mer nedtonat sätt.
Citera
2017-05-18, 12:26
  #662
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Firstpersonshooters som Half-Life och Doom gillar jag mest. Det var spänning i dem och någon mening. Nu görs spelen endast för att.
Citera
2017-05-18, 17:51
  #663
Avstängd
Plaguetongues avatar
gamla spel hade större "impact" då du inte var van så många spel, hade du spelat csgo först och sen doom 10 år senare hade det givetvis varit tvärtom
Citera
2018-08-19, 00:43
  #664
Medlem
Dagens datorspel har ingen känsla!

Jag började spela med en av de första onlinespelen, Quakeworld var min första favorit och visst grafiken var inte så bra men det var online och den känslan att spela mot några andra var uppfriskande.
Jag fick faktiskt frågan om jag ville spela för landslaget(vilket landslag,,), jag var Medic och en elak jävel, men det blev inget.

Men nu vill jag berätta om Unreal Tournament den första, och hur jag menar på att dagen spel inte har någon feeling.

Jag har spelat hemskt mycket UT förr, och jag älskade känslan när jag Translocerar och gör en flipp, byter vapen och sedan snipar ett headshot.
Jag spelar först in mig på serverns ping och efter en halvtimme så flyter det som jag vill och mina reaktioner fungerar med pingen, det var inte lätt med 280 i ping men efter lite övning så gick det bra och alla andra ping för den delen.

Och det är vad jag menar med hela trådstarten, numera har vi en ping på runt 20ms men ändå så är spelen så jävla dåliga att de fungerar även med 300 i ping.

En förklaring om ping så är det den tiden din dator ropar mot servern som du spelar emot.

Dagens dataspel har inte den där känslan man får med låg ping utan spelet är konstruerat att det ska fungera med dålig ping och däri försvinner känslan.

Numera med dagens spel kan man gå någonstans, kika runt ett hörn och skjuta först men vart finns den där känslan som jag upplevde för 20år sedan där man kan verkligen leva med i spelet med rörlighet och snabbhet.

Dagens spel har ingen känsla, de är bara en lam version av gårdagens spel och det beror förmodligen på att de stora speltillverkarna vill nå en bred kundkrets och att xbox och hans moster ska kunna spela skiten.

Åsikter på de?
Citera
2018-08-19, 00:51
  #665
Medlem
Livet suger därför suger också dataspelen
Citera
2018-08-19, 00:54
  #666
Medlem
Tanken har inte slagit dig att felet ligger på din sida? Du kanske helt enkelt har blivit för gammal för att uppriktigt njuta av (nya) spel och klagar på allt som inte är ditt gamla UT. Det händer oss alla.
Citera
2018-08-19, 00:59
  #667
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Tanken har inte slagit dig att felet ligger på din sida? Du kanske helt enkelt har blivit för gammal för att uppriktigt njuta av (nya) spel och klagar på allt som inte är ditt gamla UT. Det händer oss alla.

Jag har en son som spelar, han är bra på CS men däri finns ingen feeling.
Jag har försökt att ta till mig nya spel men de är så fattiga i känslan, man swingar ett svärd och lite grafik och "gäsp" så har du vunnit.
Citera
2018-08-19, 01:03
  #668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Jag har en son som spelar, han är bra på CS men däri finns ingen feeling.
Jag har försökt att ta till mig nya spel men de är så fattiga i känslan, man swingar ett svärd och lite grafik och "gäsp" så har du vunnit.
Håller din son med dig om vad du säger?
Citera
2018-08-19, 01:12
  #669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Håller din son med dig om vad du säger?

Självklart inte, han är nöjd med det som erbjuds men han håller med mig om att det finns inte samma känsla.
Citera
2018-08-19, 01:18
  #670
Medlem
JoakimVonAnka86s avatar
Kan inte säga jag håller med helt. Finns många grymt bra spel nuförtiden. Dock så är ju nostalgivärdet att dra igång t ex the legend of zelda på NES fortfarande något oslagbart i mina ögon. Just den känslan tror jag har försvunnit i nya spel.

Är bara glad att man fått växa igenom nästan hela tv-spels historien. Men många top 10 spel på min lista så faller många nyare alster in helt klart.

Stora grejen är att barn ofta är bortskämda av att spel är för jävla enkla nuförtiden. Ge en 10 åring ett NES och han skulle inte fatta ett dugg. När vi var 10 år så löste vi spelen och hade ett annat tålamod. Försökte spela Castlevania med mina brorsöner, de hade 0 tålamod och blev arga att de inte kom förbi första banan efter 15 försök.
Citera
2018-08-19, 01:26
  #671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimVonAnka86
Kan inte säga jag håller med helt. Finns många grymt bra spel nuförtiden. Dock så är ju nostalgivärdet att dra igång t ex the legend of zelda på NES fortfarande något oslagbart i mina ögon. Just den känslan tror jag har försvunnit i nya spel.

Är bara glad att man fått växa igenom nästan hela tv-spels historien. Men många top 10 spel på min lista så faller många nyare alster in helt klart.

Stora grejen är att barn ofta är bortskämda av att spel är för jävla enkla nuförtiden. Ge en 10 åring ett NES och han skulle inte fatta ett dugg. När vi var 10 år så löste vi spelen och hade ett annat tålamod. Försökte spela Castlevania med mina brorsöner, de hade 0 tålamod och blev arga att de inte kom förbi första banan efter 15 försök.

Jag håller med dig, MEN jag pratar om spel där reaktionen spelar en roll på ett onlinespel och där har dagens spelindustri etablerat spel som ska fungera med alla hastigheter och det gör att spel med känsla har försvunnit, tyvärr.
Citera
2018-08-19, 01:32
  #672
Medlem
Är quake3 och första unreal spelen fortfarande aktiva? har för mig att det lirades mot bottar i låg/mellanstadiet på UT 200X eller när det var. Kan nog vara värt värt att dra ned igen, något nice som funkar på den här gamla burken. Kör själv war thunder annars (flygplan) på lägsta inställningarna och det flyter tillräckligt bra för att spela, & får den där inlevelsekänslan du talar om i striderna. Sen är det ganska långa flygningar till strid i realistic mode t.ex. men det kan vara avslappnande så tycker det är riktigt soft. Arcade är det mer tempo i, vilket också är det som körs mest. Tillhör också ett av favoritspelen även om jag inte hängt med i utvecklingen de senaste....10 åren eller något, så säkerligen massor bra som jag inte har och aldrig kommer lira.

Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Vill du ha ett spel med frihetskänsla så bör du testa Rocket League. Bjud gärna in polare för bättre effekt.
Ah det har jag provat, helt klart en vinnare det också!
__________________
Senast redigerad av .Void 2018-08-19 kl. 01:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback