2005-02-01, 11:48
Medlem
Hispers avatar
Dubbla skärmar fungerar kanonbra på Mac, det är en skärm som är huvudskärm och där kommer tex alla meddelanderutor från systemet.

För ganska många år sedan såg jag en PC med dubbla skärmar anslutna och där lades alla dialogrutor "över" skarven, man fick mao flytta fönstret för att kunna läsa. Är detta åtgärdat i modernare versioner av Windows?
Citera
2005-02-01, 11:58
Medlem
Renegades avatar
På min arbetsplats är det många som arbetar med dubbla skärmar, och den effekten du beskriver är något som uppstår automatiskt. Det man gör när man har dubbla skärmar, i Windows, är helt enkelt att man ställer in upplösningen på det dubbla horisontellt, då hamnar "mitten" automatiskt i den skarven du pratar om.

Har dock aldrig upplevt det som ett problem, när man väl är inloggad så kan du ju lägga fönstren där du vill ha dem, högra eller vänstra skärmen....
Citera
2005-02-01, 13:22
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
På min arbetsplats är det många som arbetar med dubbla skärmar, och den effekten du beskriver är något som uppstår automatiskt. Det man gör när man har dubbla skärmar, i Windows, är helt enkelt att man ställer in upplösningen på det dubbla horisontellt, då hamnar "mitten" automatiskt i den skarven du pratar om.

Har dock aldrig upplevt det som ett problem, när man väl är inloggad så kan du ju lägga fönstren där du vill ha dem, högra eller vänstra skärmen....

Jag hänger inte med riktigt.....

Förklara på en nivå som närmar sig Gavne-nivå

Om jag får tex ett meddelande om ett run-time-error från en applikation kommer det mitt i skarven?

Ställa in upplösning på det dubbla? Borde det inte bli fel proportioner?

Jag behöver nog en lite mer detaljerad förklaring.
Citera
2005-02-01, 13:34
Medlem
Luxuss avatar
Man brukar få välja vilken skärm som skall vara primary å vilken som är secondary. I den förstnämnda hamnar program som startas, systemmeddelanderutor kommer upp osv, sedan får man manuellt föra över det man vill ha på den andra skärmen. Lite olika upplägg beronde på vad man har för drivrutiner till sitt grafikkort.
Citera
2005-02-01, 16:51
Medlem
Boogie-ads avatar
Eller oxå så använder man det underbara programet Ultramon för att hantera skärmarna..
Citera
2005-02-01, 16:55
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag hänger inte med riktigt.....

Förklara på en nivå som närmar sig Gavne-nivå

Om jag får tex ett meddelande om ett run-time-error från en applikation kommer det mitt i skarven?

Ställa in upplösning på det dubbla? Borde det inte bli fel proportioner?

Jag behöver nog en lite mer detaljerad förklaring.

Upplösningen blir (som exempel!) 2048x768 helt enkelt, istället för om du haft en skärm, och upplösningen varit 1024x768. (Allt detta förutsätter naturligtvis att du har ett grafikkort med stöd för dubbla skärmar, som klarar den upplösningen.)

Dialogrutor dyker upp mitt på skärmen om du har en. Är bilden dubbelt så bred, dyker dialogrutan upp i mitten ändå, bara att mitten just då är mellan de två skärmarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in