Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-28, 10:48
  #13
Medlem
PeterNosters avatar
Du skrev tidigare:
Citat:
själva nätmasken börjar med 169.

Nätmasken ser nästan alltid ut som 255.255.255.0 så jag antar att du sett fel och att du får en adress som börjar på 169 vilket är en så kallad "fall back" adress som man får om inte datorn hittar den riktiga.
Det kan bero på sladden, sladdens kontakter, nätverkskortet eller den port i routern du använder. Dina laptops fungerade ju så du kan koncentrera dig på ovanstående.
Citera
2012-02-29, 15:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du skrev tidigare:


Nätmasken ser nästan alltid ut som 255.255.255.0 så jag antar att du sett fel och att du får en adress som börjar på 169 vilket är en så kallad "fall back" adress som man får om inte datorn hittar den riktiga.
Det kan bero på sladden, sladdens kontakter, nätverkskortet eller den port i routern du använder. Dina laptops fungerade ju så du kan koncentrera dig på ovanstående.

Jag tror det har med routern att göra eller switchen. Mitt nätverkskort är helt OK enligt min dator, har kollat upp och det står att det är korrekt och inga problem.
Citera
2012-02-29, 17:55
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
Var kommer switchen in i bilden? Har du både router och switch?
Hur är det uppkopplat?

Får du adress som börjar på 169 så finns ingen kontakt med routern. Eftersom varken stationära eller laptop får kontakt så är det väl knas på kabeln. Eftersom det trådlösa fungerar så fungerar DHCP i routern.
Citera
2014-10-20, 15:25
  #16
Medlem
Löste det sig till slut sitter med samma problem nu....
Citera
2016-08-25, 09:06
  #17
Medlem
Jag har samma problem med mitt internet. Skillnaden är att på laptopen fungerar sladden medans på stationära får jag problem.

Jag ska även ha inbyggd Wi-Fi i datorn men det fungerar inte på Windows. Jag har även installerat Ubuntu på datorn och där fungerar mitt Wi-Fi ibland, men inte alltid.
Citera
2016-12-06, 22:31
  #18
Medlem
Öppna Kommandotolken.
Skriv kommandot enligt nedan:
netsh winsock reset

Tryck Enter.

Starta om datorn när den säger att du ska göra det. Nu kanske det fungerar?
Citera
2016-12-16, 16:38
  #19
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtBepps
Öppna Kommandotolken.
Skriv kommandot enligt nedan:
netsh winsock reset

Tryck Enter.

Starta om datorn när den säger att du ska göra det. Nu kanske det fungerar?

Jag har en bärbar dator med detta problem och den fungerar varken på wifi eller kabel, alla andra anslutna enheter i nätet fungerar utan problem.

Jag provade tipset ovan och fick till svar "The requested operation requested elevation (runt as administrator).
Jag är administratör, finns ingen annan användare och behöver lite mer hjälp.
Citera
2016-12-18, 14:50
  #20
Medlem
smashpads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Jag har en bärbar dator med detta problem och den fungerar varken på wifi eller kabel, alla andra anslutna enheter i nätet fungerar utan problem.

Jag provade tipset ovan och fick till svar "The requested operation requested elevation (runt as administrator).
Jag är administratör, finns ingen annan användare och behöver lite mer hjälp.

Högerklicka på kommandotolken och välj "Kör som administratör". Därefter kan du skriva in kommandot.

Jag har samma problem. Min andra dator och mobil fungerar mot nätverket och datorn det är problem med har tidigare haft fungerande internet fram tills nu.
Jag har provat både kommando ipconfig /all . Det kommer fram en massa data som inte säger mig så mycket. Har även valt skrivit netsh winsock reset i kommandotolken. Behövde då starta om datorn. Vi får se om det fungerar.
Citera
2016-12-18, 14:52
  #21
Medlem
smashpads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtBepps
Öppna Kommandotolken.
Skriv kommandot enligt nedan:
netsh winsock reset

Tryck Enter.

Starta om datorn när den säger att du ska göra det. Nu kanske det fungerar?

Det fungerade!! Tack som fan för hjälpen! God jul!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback