Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-19, 23:52
  #1
Medlem
Hej!

Det är så att nu under ca 1 månadstid så har jag haft problem med att mitt internet har slutat fungera (har hänt kanske 1-2 ggr i veckan under denna tid), men att det sedan kommer tillbaka och fungerar. Men det kan ta lång tid ibland många timmar, ibland nästan en hel dag. Och jag vet inte vad som gör att internet kommer tillbaka.

OBS! Vad jag också vill tillägga är att jag använder kabel för att få tillgång till min dator, medans våra andra datorer använder vårt trädlösa nätverk. Och dessa datorer som använder det trådlösa har inget problem med internet, utan bara min dator som använder kabel.

Så här står det i alla fall när jag felsöker (har tyvärr ingen bild):

Citat:
"Undersök problem med router eller bredbandsmodem

Om du är ansluten till en aktiv punkt eller ett domännätverk kontaktar du nätverksadministratören.
Annars:
1. Koppla ur eller stäng av enheten.
2. När alla lampor har slocknat på enheten, vänta minst 10 sekunder.
3. Slå på den eller anslut den ingen till strömkontakten.
För att starta om en router eller ett modem som har ett inbyggt batteri, tryck snabbt på knappen Återställ."

Detta har jag gjort varje gång det står så här när jag felsökt.
Och efter att jag gjort detta så trycker jag på "Kontrollera om problemet är löst".

När jag väl gjort det så står det såhär som felmeddelande:

Citat:
"Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration."
Citera
2012-02-20, 00:01
  #2
Medlem
alvenbeens avatar
Start meny - Kör - CMD

Skriv:

Ipconfig/Release
Sen
Ipconfig/Renew

Värt ett försök
Citera
2012-02-20, 00:02
  #3
Medlem
alvenbeens avatar
Eller om du har windows 7 så skriver du CMD i "Sök bland program och filer" i startmenyn
Citera
2012-02-20, 00:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvenbeen
Start meny - Kör - CMD

Skriv:

Ipconfig/Release
Sen
Ipconfig/Renew

Värt ett försök

Ok ska provas. Tack.
Återkommer med svar.
Citera
2012-02-20, 00:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvenbeen
Start meny - Kör - CMD

Skriv:

Ipconfig/Release
Sen
Ipconfig/Renew

Värt ett försök

Hej igen!

när jag testade ipconfig/release och ipconfig/renew så fick jag detta resultatet:

Citat:
"Ett fel uppstod när gränssnittet Anslutning till lokalt nätverk skulle förnyas:
Det gick inte att ansluta till DNCP-servern. Begäran gjorde timeout."

:/

finns det något annat som kan vara problemet? är det routern må tro?
Citera
2012-02-20, 08:40
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
DHCP är den funktion i routern som skulle ha gett dig en adress.

Kolla med kommandot ipconfig vilken IP adress du fått. Börjar den på 169 så har du inte kontakt med routern eller DHCP är avslaget.
Vilka adresser får de trådlösa datorerna? De skall börja på 192.168.xx.xx. Är det något annat?
Citera
2012-02-20, 09:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
DHCP är den funktion i routern som skulle ha gett dig en adress.

Kolla med kommandot ipconfig vilken IP adress du fått. Börjar den på 169 så har du inte kontakt med routern eller DHCP är avslaget.
Vilka adresser får de trådlösa datorerna? De skall börja på 192.168.xx.xx. Är det något annat?

alltså när jag skriver in ipconfig så finns där ingen gateway.. alltså ingen ip som visas.

själva nätmasken börjar med 169.

Alltså igår skrev jag release / renew men känns som om det verkar ha slutat helt för nu när jag skriver in release idag så står det så här:

"En adress har ännu inte associerats med nätverksslutpunkten".

Och då testade jag efter de o skriva in renew men då blev det som jag skrev i ovan post.

Alltså känns som om det inte har förnyats några IP adresser eftersom som den säger så när jag försöker releasa.

Är det routern det är fel på?? Ska jag försöka byta och testa med annan router?

Eller vad är problemet???
Citera
2012-02-20, 15:12
  #8
Medlem
jaha och nu funkar internet igen ^^ skumt... går fram o tillbaka

Juste en fråga. alltså jag vet inte om vi har en router lr inte.. vi har ju ett bredband (Thomson) men är det ockå en router?

står att det är en thomson gateway.

det är gateway ipn jag har haft problem med ju.
Citera
2012-02-20, 17:18
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Thyomson är allt i ett. Modem/router.
När det nu fungerar vilken default gateway har du då?
Citera
2012-02-21, 10:46
  #10
Medlem
som ni hör så är det inte dhcpn som är avstängd om alla andra datorer fungerar.
Står det att du är ansluten till ett oidentifierat nätverk? Kör du med vista? Vet att det fanns en bugg i windows som fixades med en uppgraderad servicepack.

Problemet uppstod när datorn gick i vänteläge och när man startade upp den igen så kunde den inte ansluta till dhcpn. Men du får helt enkelt beskriva problemet lite bättre.

Vad får du för ip när det inte fungerar, vad har dem andra burkarna för ip? Vad står det i loggen i routern? Har du någon brandvägg installerat? Vilken servicepack kör du på? etc etc etc...
__________________
Senast redigerad av newone 2012-02-21 kl. 10:50.
Citera
2012-02-27, 18:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Thyomson är allt i ett. Modem/router.
När det nu fungerar vilken default gateway har du då?

Citat:
Ursprungligen postat av newone
som ni hör så är det inte dhcpn som är avstängd om alla andra datorer fungerar.
Står det att du är ansluten till ett oidentifierat nätverk? Kör du med vista? Vet att det fanns en bugg i windows som fixades med en uppgraderad servicepack.

Problemet uppstod när datorn gick i vänteläge och när man startade upp den igen så kunde den inte ansluta till dhcpn. Men du får helt enkelt beskriva problemet lite bättre.

Vad får du för ip när det inte fungerar, vad har dem andra burkarna för ip? Vad står det i loggen i routern? Har du någon brandvägg installerat? Vilken servicepack kör du på? etc etc etc...

Hej!

Jag är åter back! Har nu samma problem med att internet inte fungerar igen... <suck>.
Har tyvärr inte kollat min IP men nästa gång det fungerar ska jag kolla default gateway IP.

Antar att det är http://192.168.1.1/ för när jag skriver in ipconfig på denna (laptopen) så kmr den ipn upp som standard gateway IP. och när jag skriver inte det i web browsern så kommer jag in i routern.

Det är så att det inte heller fungerar när jag kopplar in kabeln i min laptop. Så det har antagligen ingenting med mitt nätverkskort antar jag? Eftersom det inte heller fungerar på min laptop som sagt.

Kan det vara switchen som är problemet?
Ska jag kanske köpa en ny och byta ut? Eller sladden?

Behöver verkligen hjälp för att detta är sjukt störande!!
Citera
2012-02-27, 22:21
  #12
Medlem
Ingen som kan hjälpa mig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback