• 1
  • 2
2012-02-19, 20:31
Medlem
Krde in p grden till stugan och fick varva ur rtt rejlt (om det kan spela nn roll) d det va en del sn. Under natten blev det 28 grader kallt och p frmiddagen ville den inte starta. Det lt som om den var nra de frsta 3 gngerna jag frskte, men sen gick motorn knappt runt. Provade med startkablar och terigen lt det som om det var nra, men det ville sig inte trots ett par frsk. Fick lmna bilen i stugan och kte nu upp igen ett par veckor senare, nu med endast ett par minusgrader. Det var terigen riktigt nra. Provade efter det terigen med startkablar men nd ville fanskapet inte igng. Tyvrr hade jag med mig en fr klen bil s att bogsera igng den var det inte tal om.
Nn vnlig sjl som sitter inne p varfr bilen inte vill starta? Nt som fryst?
Hade tnkt prova med startgas vid nsta frsk, och kanske ev byta batteri. Vill dock inte lgga ner s mkt pengar d det r frga om en sketen toyota carina frn -92.
Det har aldrig varit problem att starta bilen frut och batteriet tycks ju laddas utan problem eftersom den verkar vara nrmare att startas efter att ha ftt en kyss (vid frsta frsket krde jag med startkablar i kanske 1 1/2 timme.

Tacksam fr svar!
mvh
Senast redigerad av backflask 2012-02-19 kl. 20:36.
Citera
2012-02-19, 21:11
Medlem
Lter som den inte har nog med brnsle.

Frsta du ska kolla r om pumpen gr, elpumpen allts. Den ska nr du vrider p tndningen surra antingen konstant eller en liten stund tills soppatrycket byggts upp i ledningarna.

Du br hra detta surr om du slr p tndningen och lgger dig bredvid bilen ganska nra tanken, allts ungefr i hjd med bakstet.

Om nu pumpen inte gr kan du skert nta en evighet p startmotorn utan att den startar, prova att byta eller bygla brnslepumpsrelt. Mycket vanlig "slit-del" p gamla bilar. Srskilt nr det vart ordentligt kallt brukar dom sluta fungera, frga inte varfr men det r mina erfarenheter.

Annars kan det vara s att det har frusit i tanken, lngst ner i botten dr pumpen suger, men detta r EXTREMT ovanligt (ven om skert hlften av alla som svarar hr kommer sga det...) Grejen r att vi idag har minst 5% etanol i brnslet (95okt) som hller vattnet bundet i brnslet som bildas av kondens i tanken. detta gr att det ej skiktar sig och lgger sig vatten i botten. MEN det finns inga regler utan undantag s har du en jkla massa kondens, allts mera n vad etanolen kan hlla bundet i brnslet s skulle det kunna bli en ispropp.

/Pajad
Citera
2012-02-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajad
Lter som den inte har nog med brnsle.

Frsta du ska kolla r om pumpen gr, elpumpen allts. Den ska nr du vrider p tndningen surra antingen konstant eller en liten stund tills soppatrycket byggts upp i ledningarna.

Du br hra detta surr om du slr p tndningen och lgger dig bredvid bilen ganska nra tanken, allts ungefr i hjd med bakstet.

Om nu pumpen inte gr kan du skert nta en evighet p startmotorn utan att den startar, prova att byta eller bygla brnslepumpsrelt. Mycket vanlig "slit-del" p gamla bilar. Srskilt nr det vart ordentligt kallt brukar dom sluta fungera, frga inte varfr men det r mina erfarenheter.

Annars kan det vara s att det har frusit i tanken, lngst ner i botten dr pumpen suger, men detta r EXTREMT ovanligt (ven om skert hlften av alla som svarar hr kommer sga det...) Grejen r att vi idag har minst 5% etanol i brnslet (95okt) som hller vattnet bundet i brnslet som bildas av kondens i tanken. detta gr att det ej skiktar sig och lgger sig vatten i botten. MEN det finns inga regler utan undantag s har du en jkla massa kondens, allts mera n vad etanolen kan hlla bundet i brnslet s skulle det kunna bli en ispropp.

/Pajad

Tack fr svar! Tyvrr kan jag inte kolla upp det frrn kanske till helgen.
r det svrt att byta relt sjlv fr en novis och r det dyrt? Vad betyder bygla? Vet inte om det tyder p varken det ena eller det andra, men nr jag frskte starta bilen s brjade det lukta bensin efter ett tag. Kanske tyder p att problemet inte ligger dr?
Senast redigerad av backflask 2012-02-19 kl. 21:31.
Citera
2012-02-19, 21:53
Medlem
PorrJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflask
Tack fr svar! Tyvrr kan jag inte kolla upp det frrn kanske till helgen.
r det svrt att byta relt sjlv fr en novis och r det dyrt? Vad betyder bygla? Vet inte om det tyder p varken det ena eller det andra, men nr jag frskte starta bilen s brjade det lukta bensin efter ett tag. Kanske tyder p att problemet inte ligger dr?
D har du surat ner den. P med kablarna, gasen i botten och nt p starten tills den startar. (Kom ihg att slppa gasen nr/om den startar.)
Citera
2012-02-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorrJesus
D har du surat ner den. P med kablarna, gasen i botten och nt p starten tills den startar. (Kom ihg att slppa gasen nr/om den startar.)

Okej. Detta har jag sklart provat, men lr ju frska igen. Du/ngon annan kommer inte p ngot annat som skulle kunna vara fel?

mvh
Citera
2012-02-19, 22:13
Medlem
PorrJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflask
Okej. Detta har jag sklart provat, men lr ju frska igen. Du/ngon annan kommer inte p ngot annat som skulle kunna vara fel?

mvh
Nja, har den sttt ute i den kyla som varit de senaste veckorna s kan ju vad som helst vara felet... Frn snorkallt till varmare som nu s kan det ju ha blivit kondens bde hr och dr. r tnddelarna friska? Stift, kablar, frdelare, osv?
Citera
2012-02-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorrJesus
Nja, har den sttt ute i den kyla som varit de senaste veckorna s kan ju vad som helst vara felet... Frn snorkallt till varmare som nu s kan det ju ha blivit kondens bde hr och dr. r tnddelarna friska? Stift, kablar, frdelare, osv?

r ju inte s haj p bilar, men skulle tippa p att den tnder iom att det kndes som att det var s ruskigt nra att den rostlade igng. Svrt att svara p ver fb sklart, men kanske startgas kan vara en id? Ngon som har erfarenheter? Eller kan ett dligt batteri f en bil att reagera shr?
Citera
2012-02-19, 23:37
Medlem
provocative77s avatar
Vnta lite nu. Startkablar i 1 timme? VARFR?
Startkablar ska man ha, som namnet sger nr man startar bilen.
Lter som du frskte fra ver strm.
Nsta gng s kopplar du mellan bilarna pluss till pluss o minus till minus.
Starta sedan, omedelbart bilen ni tar strmmen frn. Nr den gr s startar ni omedelbart den dda bilen. Att ha igng givaren frst r fr att skona den bilens batteri.
Nr din bil gr s koppla bort kablarna utan att stnga av din bil.
Ska du ladda batteriet s kp en batteriladdare.
Citera
2012-02-20, 00:55
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Vnta lite nu. Startkablar i 1 timme? VARFR?
Startkablar ska man ha, som namnet sger nr man startar bilen.
Lter som du frskte fra ver strm.
Starta sedan, omedelbart bilen ni tar strmmen frn. Nr den gr s startar ni omedelbart den dda bilen. Att ha igng givaren frst r fr att skona den bilens batteri.
Nr din bil gr s koppla bort kablarna utan att stnga av din bil.
Ska du ladda batteriet s kp en batteriladdare.

Ja det lter onekligen som att TS frskt ladda via startkablar.

Vad TS ska frska gra r att gra en ordentlig starthjlp med kablar.
En snabbguide:
  1. Starta den friska bilen
  2. Koppla den friska bilens plus-pol till den dda bilens pluspol
  3. Koppla sedan den friska bilens minus-pol till karossen eller motorn p den dda bilen. Gr detta p en punkt s lngt frn batteriet det gr
  4. Frsk nu starta den dda bilen, och det kommer g till slut. Den kommer nog dock vara sur. Vill den inte s frsk ven med startgas
  5. Nu kan du koppla bort kablarna i omvnd ordning

Nr du krt bilen varm s kan du stnga av och prova starthjlpen igen. Startar den med starthjlp s r ditt batteri dligt.
Startar den varken med eller utan startgas s har TS problem med tndningen, och d r det bara prova sig fram. Tndspole => Frdelare => kablar => stift

Visst kan det vara annat, men dessa saker kollas snabbt. Man skall ju dessutom brja i rtt nde och kontrollera de "ltta" sakerna frst.
Citera
2012-02-20, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77

S hr ska du absolut inte gra, ls i inlgget ovanfr hur du ska koppla
Citera
2012-02-20, 05:04
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
S hr ska du absolut inte gra, ls i inlgget ovanfr hur du ska koppla
mnga nya bilar har ingen metal s lngt sladden rcker, bara plast, plast skruvar och gummi verallt

har en del s snna bilar p jobbet, gr helt ok att kra pluss till pluss och minus till minus fr att starta
Citera
2012-02-20, 09:24
Medlem
provocative77s avatar
Att koppla direkt p batteriet r i dag ofarligt. Det var vrre frr d batterierna inte var underhllsfria. I dag r de inkappslade o ofarliga att koppla p.
Men det r orellevant.
Frgan r ju om TS gjort rtt eller fel nr han frskte starta. Innan TS svarar lr vi f leva i ovisshet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in