Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 11:04
  #1105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supmahh
Hej!
Går i tankarna att införskaffa mig en skivspelare till anläggningen hemma.

Tyckte denna väggmonterade från Hifiklubben var ganska läcker:
https://www.hifiklubben.se/stereo/sk...e-skivspelare/

Någon som testat den? Bättre att lägga pengarna på en rega planar 1 eller till och med hifiklubbens egna argon tt-2?
Står i samma tankar men funderar på som du skriver planar 1 eller argon tt 2, någon som har koll på dessa? Skall koppla den till en Harman kardon HK3470 och ett par ARLJordan entry m
Citera
2018-12-15, 16:51
  #1106
Medlem
Swe1227s avatar
Vad är att rekommendera av dessa väldigt enkla stilrena modeller som u turn och rega p1 eller dom som ser mycket mer avancerade ut, tex technics 1210. Ska inte dj'a utan lyssna med bra ljud.
Citera
2018-12-15, 22:40
  #1107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Vad är att rekommendera av dessa väldigt enkla stilrena modeller som u turn och rega p1 eller dom som ser mycket mer avancerade ut, tex technics 1210. Ska inte dj'a utan lyssna med bra ljud.
En 1210 kommer låta mycket bättre än en U-turn eller Rega P1, men det kräver lite arbete med att byta tonarmskablar, pick-up m.m. De andra två är mer tuta och köra. Vad har du tänkt att lägga och vilken är din ambitionsnivå?
Citera
2018-12-15, 23:26
  #1108
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
En 1210 kommer låta mycket bättre än en U-turn eller Rega P1, men det kräver lite arbete med att byta tonarmskablar, pick-up m.m. De andra två är mer tuta och köra. Vad har du tänkt att lägga och vilken är din ambitionsnivå?
Har kollat in en sån här typ https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-a...8aAvv7EALw_wcB

Men hur fungerar egentligen en sån där rega. Sitter on/off i tonarmen, inga inställningar alls och pitch, behövs inte det heller?
Citera
2018-12-16, 00:06
  #1109
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har kollat in en sån här typ https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-a...8aAvv7EALw_wcB

Men hur fungerar egentligen en sån där rega. Sitter on/off i tonarmen, inga inställningar alls och pitch, behövs inte det heller?
Jag skulle aldrig köpa en Pioneer utan istället satsa på en Rega. On / off sitter till höger på Regan längst fram - den sitter dold på undersidan på de nyare versionerna. Hastighet byts manuellt genom att lyfta tallriken och flytta på gummiremmen (om inget ändrats de senaste åren).
Citera
2018-12-16, 15:02
  #1110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Jag skulle aldrig köpa en Pioneer utan istället satsa på en Rega.
Varför? Pioneer PLX1000 är ju väldigt välansedd.

[quote=Swe1227|66132764]Har kollat in en sån här typ https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-a...8aAvv7EALw_wcB
Ska du köpa en billig direktdriven så kolla på Audio Technica LP120 eller LP5. Vill du lägga mer så köp en PLX1000 eller en begagnad 1210.
Citera
2018-12-16, 18:04
  #1111
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Varför? Pioneer PLX1000 är ju väldigt välansedd.


Inte om vi snackar "riktig hifi". Då köper man helst inte japanskt alls (även fast man ändå får erkänna att det finns hyfsat bra hifi som monteras i Japan). Direktdrivet ska helst undvikas, för de enda som har det behovet av en snabb uppstart är de som jobbar med radio eller dj och direktdriften ger då snabb uppstart på bekostnad av kvaliteten. Ju enklare skivspelare och ju färre funktioner desto bättre förutsättningar för att fungera bra. Teoretiskt sett kan en direktdriven prestera riktigt bra om den har en bra motorstyrning men detta är väldigt kostsamt.
Citera
2018-12-16, 18:11
  #1112
Medlem
Swe1227s avatar
Jag har en Technics sl-bd20 jag ska testa först. Kanske den duger ett tag...
Citera
2018-12-17, 09:39
  #1113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Inte om vi snackar "riktig hifi". Då köper man helst inte japanskt alls (även fast man ändå får erkänna att det finns hyfsat bra hifi som monteras i Japan).
Jaha, och vad är "riktig" hifi? Det låter snarare som att du varken hört en bra direktdriven spelare eller bra japanska prylar.

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag har en Technics sl-bd20 jag ska testa först. Kanske den duger ett tag...
Den duger säkert alldeles utmärkt. Se till att du har en fräsch nål och rätt nåltryck bara.
Citera
2018-12-17, 18:09
  #1114
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Jaha, och vad är "riktig" hifi? Det låter snarare som att du varken hört en bra direktdriven spelare eller bra japanska prylar.
Linn så klart, gärna kombinerad med motorstyrningen Lingo för att göra en remdriven skivspelare ännu bättre. Deras nya spelare är lite väl dyra. Goldmund hade en direktdriven skivspelare som var rätt okej med tangential driven arm. Vill man inte lägga de pengarna eller köpa en begagnad Linn Basic, Axis eller LP12 så är det Rega som gäller och är även det för dyrt så duger nog Pro-Ject.

Jag har lyssnat på Teac, Pioneer, Nakamichi, Marantz, Tannoy med flera och Marantz, Teac och Nakamichi duger väl någorlunda om man håller sig till det prissegmentet även om det säkert finns bättre engelsk hifi som inte är så värst mycket dyrare. Jag skulle nog undvika Pioneer, Philips, Sony, Technics helt och hållet.

Har jag hört någon bra direktdriven spelare? - Nej egentligen inte. Ingen som jag vill ha direkt.
Citera
2018-12-17, 19:46
  #1115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Linn så klart, gärna kombinerad med motorstyrningen Lingo för att göra en remdriven skivspelare ännu bättre. Deras nya spelare är lite väl dyra. Goldmund hade en direktdriven skivspelare som var rätt okej med tangential driven arm. Vill man inte lägga de pengarna eller köpa en begagnad Linn Basic, Axis eller LP12 så är det Rega som gäller och är även det för dyrt så duger nog Pro-Ject.

Jag har lyssnat på Teac, Pioneer, Nakamichi, Marantz, Tannoy med flera och Marantz, Teac och Nakamichi duger väl någorlunda om man håller sig till det prissegmentet även om det säkert finns bättre engelsk hifi som inte är så värst mycket dyrare. Jag skulle nog undvika Pioneer, Philips, Sony, Technics helt och hållet.

Har jag hört någon bra direktdriven spelare? - Nej egentligen inte. Ingen som jag vill ha direkt.
Det var ungefär det svaret jag väntade mig, eftersom det du skrev lät som klippt och skuret ur något Linnmanifest.
Sedan att du avskriver japansk hifi helt och inte ens hört Luxman, Accuphase, Air Tight samt avskriver direktdrivna spelare utan att ha hört Marantz, Micro Seiki, Luxman eller någon bra Technics (moddad 1210, SL10, 1200GR, 1200G samt SL10G) understryker ju det också.

Notera att jag inte har något problem med Linn i sig, men att säga att allt är skit förutom Linn betyder bara att man inte hört tillräckligt mycket.

PS. Tannoy är brittiskt DS.
Citera
2018-12-27, 17:41
  #1116
Medlem
ALZIRs avatar
Hej i tråden!

Behöver lite hjälp.
Har flyttat min förstärkare (Yamaha 610) en bit från vinylspelare, en Technics 1210. Gjorde detta så jag kunde ansluta ljud från tvn, därav.

Men tyvärr så susar/störningar om jag inte skruvar åt jordningen från vinylspelare till förstärkaren. Just nu skulle jordningskablen varit en meter längre.

Hur kan man lösa det på ett bra sätt?
Kan man köpa någon slags förläning?

Eller blir det att flytta tillbaka förstärkaren närmare vinylspelare igen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback