2015-04-14, 21:01
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chewcabanger
Letar efter en vinylspelare som inte är allt förjävla dyr att spela mestadels hardore/punk på. Är det någon som har tips på olika för detta ändamål?

Kan tillägga att jag inte har en susning på om det ens finns en preferencespelare, eller om det funkar med vad som helst.
Köp nån instegsspelare från Pro Ject eller Rega alternativt nån gammal halvautomatisk stridsvagn från 70-talet,men skippa 500krs plastleksakerna.
Kan säga att du får öppna plånkan rejält om du ska ha bra grejer.
Citera
2015-05-25, 00:48
Medlem
Har precis fått tag på en lp-spelare men problemet är att jag får bara ut väldigt låg volym ur högtalarna... Jag misstänker att det på grund av förstärkaren och att jag behöver en RIAA-förstärkare. Stämmer detta? Länka gärna några förslag om det nu skulle vara så.
Citera
2015-05-25, 07:54
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swagcityclique
Har precis fått tag på en lp-spelare men problemet är att jag får bara ut väldigt låg volym ur högtalarna... Jag misstänker att det på grund av förstärkaren och att jag behöver en RIAA-förstärkare. Stämmer detta? Länka gärna några förslag om det nu skulle vara så.
Denna ska vara ok dock lite undermålig nätbula men det finns större att köpa till.
https://www.svalander.se/shoppen/til...info&pid=16592
Sen finns det dyrare där man kan ställa in en massa.
Citera
2015-05-26, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Denna ska vara ok dock lite undermålig nätbula men det finns större att köpa till.
https://www.svalander.se/shoppen/til...info&pid=16592
Sen finns det dyrare där man kan ställa in en massa.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...tarkare-p39417
Hade kollat på denna. Skulle det fungera? Har verkligen ingen koll haha!
Citera
2015-05-29, 12:20
Medlem
Rulags avatar
Citat:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...tarkare-p39417
Hade kollat på denna. Skulle det fungera? Har verkligen ingen koll haha!

Den här är betydligt bättre som säljs av Hi-FI klubben. https://www.hifiklubben.se/tillbehor...ge-audio-551p/

Hi-FI-klubben har fler varianter på RIAA steg.

När det gäller bättre RIAA steg så finns möjligheten att anpassa den till vilken picup du använder, man kan bl.a. välja impedans och signalnivå.
Citera
2015-06-02, 21:30
Medlem
Har stött på ett till problem nu... Det löste sig med RIAA steget men nu har jag märkt att lp-spelaren spelar skivorna en aning för snabbt.
Är det någon som vet hur man löser detta eller är det bara att börja kolla på en ny?
Citera
2015-06-02, 22:44
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Har stött på ett till problem nu... Det löste sig med RIAA steget men nu har jag märkt att lp-spelaren spelar skivorna en aning för snabbt.
Är det någon som vet hur man löser detta eller är det bara att börja kolla på en ny?

Titta om det finns någon justering av varvtalet, det kan vara en liten ratt eller "skruv" som det står 33 och 45 varv på. Titta efter det och pröva med att ställa in rätt. Om det inte finns justeringar så kan det vara något mekaniskt fel, något drivhjul eller så, men då brukar det ofta vara tvärt om att den går för långsamt. Går den konstant för fort eller kan hastigheten variera något? Om den varierar så är det något mekaniskt fel.

Hur gammal är spelaren? Om den är någorlunda "modern" så finns det ofta någon form av styrelektronik som reglerar motorns varvtal. Om elektroniken har falerat kan det också vara en orsak. Är du kunnig på elektronik? I så fall kan du mäta på de komponenter som sitter där, men då måste du ha ett schema för att kunna se värden. Om du inte är det kan du lämna den till någon som kan.

Beroende var du bor kan du kontakta denna firma eller ringa så kan de kanske skicka reservdelar:

HB Ail Allt I Ljud

08 - 650 89 00
Inedalsg. 6, 112 33 STOCKHOLM
Citera
2015-06-03, 09:24
Medlem
Citat:

Har din skivspelare en pitch? Det kan även vara det som spökar.
Citera
2015-06-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
Titta om det finns någon justering av varvtalet, det kan vara en liten ratt eller "skruv" som det står 33 och 45 varv på. Titta efter det och pröva med att ställa in rätt. Om det inte finns justeringar så kan det vara något mekaniskt fel, något drivhjul eller så, men då brukar det ofta vara tvärt om att den går för långsamt. Går den konstant för fort eller kan hastigheten variera något? Om den varierar så är det något mekaniskt fel.

Hur gammal är spelaren? Om den är någorlunda "modern" så finns det ofta någon form av styrelektronik som reglerar motorns varvtal. Om elektroniken har falerat kan det också vara en orsak. Är du kunnig på elektronik? I så fall kan du mäta på de komponenter som sitter där, men då måste du ha ett schema för att kunna se värden. Om du inte är det kan du lämna den till någon som kan.

Beroende var du bor kan du kontakta denna firma eller ringa så kan de kanske skicka reservdelar:

HB Ail Allt I Ljud

08 - 650 89 00
Inedalsg. 6, 112 33 STOCKHOLM

Det är en Sharp RP302H, osäker på hur gammal den är. Hittade 3 hål under spelaren där det stod 33 och 45 så jag tog bort undersidan för att se om det gick att göra något men det var bara en solid ''puck'' som inte gick att skruva på eller något sånt. Den spelar inte särskilt mycket för fort men nog mycket för att det ska bli irriterande.
Citera
2015-06-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobotKeso
Har din skivspelare en pitch? Det kan även vara det som spökar.

33 och 45
Citera
2015-08-02, 08:51
Medlem
-benito-s avatar
Hej!

Letade lite snabbt och hitta ingen tråd. Så jag provar här.

Det jag undrar är om det finns något värde i gamla stenkakor?

Har ett gäng från förmodligen 20-30 tal mest klassisk musik men även annat...
Citera
2015-08-02, 14:59
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Hej!

Letade lite snabbt och hitta ingen tråd. Så jag provar här.

Det jag undrar är om det finns något värde i gamla stenkakor?

Har ett gäng från förmodligen 20-30 tal mest klassisk musik men även annat...
Värdet brukar bero på artisten. Hur som helst så är det dumt att kasta dom. Det är inte så vanligt att folk kan spela dom, så det gäller att hitta en som samlar för att dom ska vara värda något. Spara dom, det är en fin bit historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in