Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-25, 07:42
  #421
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Träning har i regel väldigt liten effekt på din vikt. Det handlar nästan till väldigt stor del om dieten. Om du äter 5000 kalorier per dag så får du träna som en elitidrottare för att få bort det (i princip på heltid). Inte några sex minuter i skogen.

Jag hade ett väldigt fysiskt jobb innan (10 timmar om dagen). Inte höll jag vikten för det när jag åt skit.

Ja äter man mer kalorier än man gör av med så blir förmodligen de flesta feta . Men då tar man dessa 6 minuters löpning genom att springa iväg när man ser mat istället för att stoppa den i sig. Man kan ta dessa minuter av intensiv löpträning på vägen till mataffären och hem igen med tunga varor i sin ryggsäck som du fyller med näringsrik kost utan något tillsatt socker.

Att löpa så man flåsar och nästan stupar startar en process i kroppen där socker och fett frigörs i blodet och blir som en måltid för den. Kroppen känner sig mätt direkt efter ett kraftigt träningspass om blodfetter och blodsocker är högre än normalt. Så är det för mig.

Blir jag hungrig och vill gå ned i vikt så drar jag ut i naturen och springer lite så är jag mätt när jag kommer hem igen. Givetvis kommer hungern tillbaka lite senare, men jag har sparat viktiga kalorier under tiden.

Den som inte klarar att springa kan försöka promenera i rask takt istället, eller göra annan form av motion, men man bör bli åtminstone lite andfådd och kanske svettig av aktiviteten.
Citera
2017-12-25, 13:14
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Till att lagra onaturligt mycket fett.
Du kan inte lagra mer än vad du äter.
Citera
2017-12-26, 11:06
  #423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Du kan inte lagra mer än vad du äter.
Fördelningen mellan värmealstring, arbete, uppbyggnad av ickefet vävnad och lagring av fett varierar rejält mellan individer.

Så nej, man kan inte lagra mer än man äter. Men ett dagsöverskott på 100 kcal kan hos Kalle leda till ökad muskeluppbyggnad medan det hos Håkan bara lagras som fett. Trots identisk kost och träningsprogram.

För den delen hanteras energiunderskott annorlunda också. Vissa bränner mer muskler än andra.

Allt det här beror till stor del på biologiska/ärftliga faktorer som individen inte har så väldigt mycket påverkan på. Vilket gör folks uppmaningar att bara anstränga sig mer för att vara smal eller muskulös mer lika en uppmaning att anstränga sig att vara lång än de förstår. Likaså hör pris för en god fysik rätteligen mer hemma hos föräldrarna för att de gett goda gener än hos individen för dennes ansträngningar.
Citera
2018-04-15, 23:31
  #424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ditt inlägg fick mig att undra. Du trackar ner på överviktiga och resonerar i mitt tycke förnuftigt. Känns som du har koll på teorin. Men så faller allt när du avslutar med att du själv är underviktig och att det typ är synd om dig. Att du påstår att du äter 3000 kcal om dagen är ju bara så korkad skrivet.
- Men ät då 3500kcal om dagen människa skulle jag vilja skrika till dig :P

Du kan uppenbarligen lite om hur det fungerar i teorin men har inte mycket nytta av kunskaperna. Precis som många överviktiga. Ni sitter i samma båt.

Denna tråden är verkligen som en gott och blandat påse.

Sant, ser att det verkar halta lite där ang min vikt. Problemet är att jag tycker det är så inihelvete tråkigt med mat och orkar bara inte hålla på och trycka i mig jämt. Dessutom vegan (eller nåja, nåt åt det hållet) och eftersom den sortens kost i allmänhet är mindre näringstät behöver jag äta större volym än en ickevegan. Att jag beklagar mig över det hela håller jag dock inte med om, det är mer ett konstaterande. Klart jag är smal för att jag äter mindre än jag behöver för att öka, säger sig självt, men jag föredrar ändå det före motsatsen. Jag tycker det finns roligare saker att ägna sig åt än att äta eller planera att äta (som jag tycker mig märkt att många tjockisar gör, allt kretsar kring mat). Jag gör helt enkelt nåt ryck ibland och pressar med kaloriöverskott, sakta men säkert rör sig vågen åt rätt håll.
Citera
2018-04-16, 16:37
  #425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisterofnomercy
Sant, ser att det verkar halta lite där ang min vikt. Problemet är att jag tycker det är så inihelvete tråkigt med mat och orkar bara inte hålla på och trycka i mig jämt. Dessutom vegan (eller nåja, nåt åt det hållet) och eftersom den sortens kost i allmänhet är mindre näringstät behöver jag äta större volym än en ickevegan. Att jag beklagar mig över det hela håller jag dock inte med om, det är mer ett konstaterande. Klart jag är smal för att jag äter mindre än jag behöver för att öka, säger sig självt, men jag föredrar ändå det före motsatsen. Jag tycker det finns roligare saker att ägna sig åt än att äta eller planera att äta (som jag tycker mig märkt att många tjockisar gör, allt kretsar kring mat). Jag gör helt enkelt nåt ryck ibland och pressar med kaloriöverskott, sakta men säkert rör sig vågen åt rätt håll.

Det måste varit ett tag sedan jag skrev till dig. Knappt något minne av det nu.
Nu vet jag inte vad du trivs med för mat, men utifrån det så skulle du kunna på ett enkelt sätt kunna boosta maten med kalorier. Just nu kanske du inte bryr dig så mycket. Men kanske i framtiden och då vet du att det alltid går på ganska enkla sätt. Det gäller mest att komma på dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback