Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-29, 09:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKerif
Min fråga var: Varför är en skarprättarbila så kort, och varför använder man yxa och inte svärd som kan tänkas ha högre anslagsenergi och därför kan tänkas göra jobbet effektivare.
Jag har inte talat om adeln alls i min frågeställning.
Om du ska hugga ved, vad använder du? Svärd eller yxa? Tänk lite.

Citat:
Ursprungligen postat av MrKerif
Huvet på spiken där. Jag menar att arbetsställningen med ett så kort instrument som används nere på marken borde vara outhärdligt jobbig. Vilket borde göra att man försöker fuska (medvetet eller ej) och kanske inte böjer knäna tillräckligt och därmed utdelar ett halvdant hugg. Med en högre shavott och ett längre yxskaft blir arbetsställningen bekvämare och skarprättaren kan koncentrera sig på själva hugget och inget annat. Den förhöjda svårigheten att sikta med en längre yxa borde rimligtvis kunna kompenseras med.... övning Så tänkte jag i alla fall. Men som sagt. Tror inte att vi reder ut detta så mycket bättre. Man gjorde säkert som man gjorde av någon rimlig anledning.
Hur många avrättningar om året hade en bödel i snitt? 3-4? Om vi säger en avrättning i kvartalet ( tar siffran ur röven) så skulle det hugget vara "outhärdligt jobbigt"? Du tror inte att bödeln möjligtvis var så adrenalintrippad inför uppgiften att eventuella förslitningsskador var det sista han tänkte på?
Det fanns nog inget HUVUD(haha)skyddsombud på den tiden.
Citera
2012-03-10, 05:20
  #14
Medlem
creletins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Det har du ju redan fått svar på. Att halshuggas med svärd var ett adelsprivilegium.
Adelsmän hade som rättighet att bli halshuggna med svärd oavsett brott medan ofrälse kunde bli rättade med svärd (minst nesligt), bila (nesligare) eller bli hängda (nesligast) beroende på brottets grad. Uppgiften om att "bara adelsmän halshöggs med svärd" dyker ständigt upp i detta sammanhang men det stämmer alltså inte.
Citera
2012-03-10, 07:56
  #15
Medlem
MrKerifs avatar
[quote=Massey]Om du ska hugga ved, vad använder du? Svärd eller yxa? Tänk lite.

Att klyva ett vedträ och skilja en människas huvud från kroppen så att den dör omedelbart är ju ungefär exakt samma sak. Tänk lite.

Skulle vara roligt att höra vad någon historiskt intresserad faktiskt VET i ämnet istället för en massa gissningar. Men då är jag väl fel ute...
Citera
2012-03-10, 14:18
  #16
Medlem
creletins avatar
MrKerif, jag har tyvärr inget nyttigt att komma med. Men om du tycker ämnet är intressant i största allmänhet kanske A G Dalmans sons bok om faderns yrke skulle vara något att läsa? Dalman använde ju både handbila och fallbila under sin karriär och sönerna assisterade honom. Förstahandsdokumentation från svenska skarprättare är nog ganska tunnsått annars! Jag har dock inte läst den (än - jag vill absolut göra det en dag) så jag känner inte till innehållet i detalj.
Citera
2012-03-11, 10:00
  #17
Medlem
MrKerifs avatar
Jag har läst den . Den kastar inget ljus över just detta. Tyvärr.
Citera
2016-12-24, 01:26
  #18
Medlem
rawsezxs avatar
Nu ska vi väcka upp en gammal tråd!

Satt och läste runt på wikipedia och landade på Skarprättare Dahlmans sida. Under sina 25 år så avrättade alltså vår sista bödel endast 6 personer (5 stycken med yxa, nämnt i tråden och 1 med giljotin).

Min fråga är alltså följande, vad försörjde sig vår siste skarprättare på mellan dessa avrättningar? Eller fick han så pass mycket pengar per avrättning så att han kunde försörja familj och leverne på dessa få avrättningar? Eller hade han lön oavsett utförda avrättningar?

Hade Skarprättare Dahlman ett välbetalt jobb?
__________________
Senast redigerad av rawsezx 2016-12-24 kl. 01:26. Anledning: felstavning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback