Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-18, 06:28
  #1
Medlem
Hej!

Försökt orientera mig omkring bland det flest trådar här men hittar ingen information med svar på mig fråga.

Det är så att jag sitter på en stationär dator med ett fake-windows 7 på. Tanken är att jag skall ta produktnyckeln från en uppbränd bärbar dator jag köpte för ett par år sedan och använda nyckel till den stationära.
I och med att operativsystemet var förinstallerat i den bärbara datorn så har jag inga skivor. Detta går att ladda ner vad jag har förstått och produktnyckeln är skriven på en klisterlapp på laptopens baksida.

Är det nu så att jag kan ladda ner den versionen av Windows som satt i laptopen, installera den på den stationära och sedan använda nyckeln på laptopens baksida för att aktivera den nyinstallerade versionen? (Eller är laptopens nyckel bunden till datorn eller liknande?)


Tack flashback!
2012-02-18, 06:39
  #2
Avstängd
PerZerks avatar
Den koden som står på lappen brukar nästan aldrig fungera. Det är mer som en hänvisning att datorn levererats med en riktig licens. Har själv testat med den som stod under min bärbara. Enligt Microsoft så är det mycket vanligt att man bara kör med special skivor för OS. Hade tur att Telia skickade hem ett kuvert en vecka senare där det stod ett nummer som man skulle ringa för att få sina återställningsskivor. Eftersom jag har en Compaq så funkar bara HP skivan på vissa HP och Compaq datorer. Skulle inte bli förvånad om det även gäller för Acer, Dell, Asus, Lenevo mfl. Du får väl helt enkelt köpa dig en OEM av Windows 7.
2012-02-18, 06:54
  #3
Medlem
Hittade en skiva nu i lådan som datorn kom i och testade att stoppa i den i stationära datorn.
Tyvärr spottar den bara ut den hela tiden. Kan detta vara skivan jag behöver eller?

På skivan står det:

M4A77
AMD 770/SB710 chipset support DVD rev.654.03

Windows 7
Ready
Multi-language Installation


This DVD runs Automaticallt
If Autorun Is enabled. Otherwise
run ASSETUO.exe from the
BIN folder.

Imagine this as a CD ^^



Hur gör jag för att testa min nyckel före jag installerar om allt?
__________________
Senast redigerad av Rettu 2012-02-18 kl. 07:04.
2012-02-18, 07:58
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Läs vad PerZerk skriver.
Jag är förvånad att dessa trådar kommer dagligen.

Inse att Microsoft rövknullar er!
Gör samma sak tillbaka.
Ladda ner lämplig Windows på lämpligt ställe.
Dvs märkes-Windows till samma dator-märke.
Eller om er dator är mera unik (hembyggd), någon färdigaktiverad...
2012-02-18, 08:08
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Som sagt....

Eller läs och använd rätt tråd -> https://www.flashback.org/t1036389

Där behandlas frågor om licens och aktivering av licensnycklar.

//Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback