• 1
  • 2
2012-02-17, 22:05
Medlem
seadogs avatar
Kära medborgare kom gärna med schyssta recept/metoder som vi kan nyttja vid sportlovets härliga vinterdagar på isen/i skidbacken/ på fjället eller annorstädes så vi kan äta och dricka gott.

mitt bidrag blir den förträffliga "pulled pork" i valfritt bröd. Sök i forat å ni finne de mest fantastiska recepten.

...sen vill jag slå ett slag för "het choklad och mintlikör" i termos...

mvh
seadog
Senast redigerad av seadog 2012-02-17 kl. 22:33. Anledning: recept/metoder
Citera
2012-02-17, 22:10
Medlem
ProfessorAs avatar
Är inte pulled pork lite väl segdraget för att laga till på en utflykt, eller menar du att man ska laga till rätten hemma och sen ta med på utflykten?

Mitt tips är att ta med en smörgåsgrill i gjutjärn som man använder över öppen eld, valfritt pålägg. Blir grymt gott.
Citera
2012-02-17, 22:22
Medlem
seadogs avatar
Naturligtvis var tanken att man fixar sin pulled pork hemma.... för att sen avnjuta den i naturen...

mvh
seadog
Citera
2012-02-17, 22:58
Medlem
DylerTurdens avatar
Ett par färska baguetter med överdriven mängd nutella. Räcker gott och väl för alla.
Citera
2012-02-18, 00:17
Medlem
christerys avatar
Ahh, fisk behöver jag inte tipsa om men en muurikka. Souvas och lite grönsaker. Eller gorpi som steks medans man gör lite bröd på en liten (minimurrikka) även kallad skogspanna.

Har man skoter och kan släpa med sig saker kan man göra mycket. Färdigsaltad julskinka skivas och grillas, serveras med färdig potatissallad på papptallrikar. Men det är nog lite för enkelt.

Mackjärn, men det är bara för en person. Det har jag med mig, liet ost och lite frallor. Steker korven och stoppar in i mackjärnet med lite ost. Funkar men då ska man släpa ett klämjärn med sig.

Har du inte eld så är nog en apelsin och lite choklad det näst bästa.

Det beror väl på hur mycket man vill släpa med sig. Men, enkelt - lipsyl och apelsin. Jag använder varken det ena eller andra. Men då har jag snöskotern på lut alltid när jag ska nånstans.

Hoppas du fick nån idé.
Citera
2012-02-18, 16:36
Medlem
haresEars avatar
muurika, souvas, egen aioli, paprika, tomat.

släng allt detta på muurikan. (finns bra campingmuurikor som är lätta att ta med sig ut).

Servera i pitabröd som ni slängt på muurikan också. Grymt utekäk.

Stekt fläsk på tunnbröd är också extremt gott på vintern. Avnjutes hellst med iskall vodka

Avsluta middagen med oboy + mintu
Citera
2012-02-18, 17:53
Medlem
christerys avatar
En sak som är (jo, jag vet jag är lite konstig) kokkaffet och en helst kvällen för gjort hårtbrödmacka som blivit mjuk (gnisslar lite när man käkar). kaffeost på det skulle vara optimalt, men bara kaffe kokat i skogspannan (den tar man inte ens å tvättar, bara sköljer) med en öppen eld är oslagbart. Lite sol till det och kanske ett pimpelspö och renskinn på isen efteråt.

Brukar inte få så mycket fisk (mest tusenbröder i den sjön) men masken får ju lite simlektioner i alla fall.
Citera
2012-02-18, 21:50
Medlem
Kokt korv i termos är rätt trevligt.
Citera
2012-02-19, 22:53
Medlem
seadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ahh, fisk behöver jag inte tipsa om men en muurikka. Souvas och lite grönsaker. Eller gorpi som steks medans man gör lite bröd på en liten (minimurrikka) även kallad skogspanna.

Har man skoter och kan släpa med sig saker kan man göra mycket. Färdigsaltad julskinka skivas och grillas, serveras med färdig potatissallad på papptallrikar. Men det är nog lite för enkelt.

Mackjärn, men det är bara för en person. Det har jag med mig, liet ost och lite frallor. Steker korven och stoppar in i mackjärnet med lite ost. Funkar men då ska man släpa ett klämjärn med sig.

Har du inte eld så är nog en apelsin och lite choklad det näst bästa.

Det beror väl på hur mycket man vill släpa med sig. Men, enkelt - lipsyl och apelsin. Jag använder varken det ena eller andra. Men då har jag snöskotern på lut alltid när jag ska nånstans.

Hoppas du fick nån idé.

Ursäkta min brist på kunskap...men vad är "murrikka" för nåt?

Fan christery du kör ju värsta gourmand grejjen ute i natuen ...mackjärn å grejjer...=). själv har jag ingen skoter så det blir så lite packning som möjligt när näten skall vittjas/haren skjutas...men lite torr ved, schysst grillkorv och en termos varmt med tillhörande starkt finns det alltid plats för

mvh
seadog
Citera
2012-02-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seadog
Ursäkta min brist på kunskap...men vad är "murrikka" för nåt?

Fan christery du kör ju värsta gourmand grejjen ute i natuen ...mackjärn å grejjer...=). själv har jag ingen skoter så det blir så lite packning som möjligt när näten skall vittjas/haren skjutas...men lite torr ved, schysst grillkorv och en termos varmt med tillhörande starkt finns det alltid plats för

mvh
seadog

En muurika är en sorts stekhäll du ställer över en öppen eld (Eller någon annan bra värmekälla).
Citera
2012-02-20, 11:08
Medlem
seadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
En muurika är en sorts stekhäll du ställer över en öppen eld (Eller någon annan bra värmekälla).

Ok, googlade lite idag...verkar ju inte vara nån liten pjäs...men kan tänka mej att det går att tillreda underverk med en sådan.

mv
seadog
Citera
2012-02-20, 17:20
Medlem
christerys avatar
Hehe, därför så praktisk med snöskoter. Man kan ta med en massa bra å ha grejjor. Sen kommer qvinnfolket på skidor när snöskotrarna tystnat, elden är igång och pimpelhålen borrade.

Ska vi längre turer så får dock skidorna stå kvar hemma, muurikkan hade du ju hittat. Sen har jag ju ett mackjärn som jag gillar. Att halstra eller rilla lite korv som man sen pillar in i den med ost och franska + ketchup är inte alls dumt. Den är lite djupare än min elektriska smörgåsgrill hemma så då kan man leka lite mer. Tex har jag provat att steka ägg som jag sen stoppat in i mackan osv. Det skulle gå mindre bra i den variant jag har hemma eftersom den har lånat designen från ett våffeljärn eller nåt i jämförelse. Den går ju att använda på en platta hemma men då rekommenderar jag nästan aluminiumfolie över plattan för det kommer ut lite smör/ost varje gång när den är klar mackan.

Den så att säga kokar över, men nån skyddspåse följde inte med mitt järn för en 30 år sen... Så produkten utvecklas ju, tja litegrann i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in