Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-17, 17:29
  #1
Medlem
Erik Östs avatar
Ja det var frågan och det gäller tingsrättsrättegång nu i första skedet.

Har domare och nämndemän tillgång till förundersökningen också inför rättegång eller är det bara de som är inblandade i tvisten?

En dum fråga till. Vittnen också?

Citera
2012-02-17, 18:20
  #2
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja det var frågan och det gäller tingsrättsrättegång nu i första skedet.

Har domare och nämndemän tillgång till förundersökningen också inför rättegång eller är det bara de som är inblandade i tvisten?

En dum fråga till. Vittnen också?


Tvisten? Ett förundersökningsprotokoll blir inte aktuellt vid en tvist och för att svara på din fråga blir en FUP regelmässigt offentlig allmän handling när det hela gått till åtal och då kan jag om jag så vill begära ut den och lägga upp den här på flashback. Sen hör även protokollet till handlingarna i målet men mig veterligen är det inte speciellt vanligt att varken domare eller nämndemän läser in sig på vad som står där, det kan t.o.m. diskuteras om något sådant skulle vara bra. Vittnen får inget protokoll hemskickat till sig men kan väl som alla andra begära ut det, men även där kan det diskuteras om det är så smart att ett vittne sitter och läser i fupen.
Citera
2012-02-17, 21:04
  #3
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja det var frågan och det gäller tingsrättsrättegång nu i första skedet.

Har domare och nämndemän tillgång till förundersökningen också inför rättegång eller är det bara de som är inblandade i tvisten?

En dum fråga till. Vittnen också?


Du skriver tvist men jag förutsätter att det är brottmål du menar.

Förundersökningsprotokollet finns på tingsrätten för domaren (och alla andra intresserade) att ta del av om han vill. Domaren tar ofta en snabb titt på förundersökningsprotokollet för att få en överblick men har inte tid/ork/lust med något mer.

Nämndemännen läser med största säkerhet inte den, om de inte själva varit på tingsrätten dagarna innan och hämtat ut den, det betvivlar jag starkt.

Notarien* som för protokoll (*jurist som gör två års tingstjänst efter sina studier och själv kan döma i enklare mål) brukar läsa in sig lite mer noggrant och kan vid brottmål med mycket bevisning kopiera upp t.ex. bilder m.m. till domaren och nämndemännen för att spara tid vid huvudförhandlingen. Notarien tänker även ut, med stöd av praxis, lämplig påföljd i händelse av fällande dom så att domaren inte behöver lägga för mycket tid på det.

Av erfarenhet vet jag att det är inte heller ovanligt att notarien får föredra målet i korthet för domaren (t.ex. vid kl 9.30-fikat...) för att spara domarens tid.

Vittne kan hämta ut förundersökningsprotokollet om vittnet vill. Det torde ske mycket sällan.


Huvudregeln är att muntlighet ska gälla. Dvs det kan stå vad som helst i förundersökningen. Om åklagaren inte åberopar det så gäller det inte. Därför spelar det ingen större roll om domaren läst in sig eller ej, han får bara döma över det åberopade ändå.

Man kan diskutera huruvida det är lämpligt att rätten läser förundersökningen i förväg, men jag tror att i praktiken blir det ett smidigare och snabbare förfarande om man har lite förförståelse om vad målet kommer att handla om.
Citera
2012-02-17, 21:12
  #4
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja det var frågan och det gäller tingsrättsrättegång nu i första skedet.

Har domare och nämndemän tillgång till förundersökningen också inför rättegång eller är det bara de som är inblandade i tvisten?

En dum fråga till. Vittnen också?


När åtal väcks blir förundersökningen offentlig handling, vilket innebär att alla i sverige kan ta del av den anonymt.
Citera
2017-08-14, 21:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
När åtal väcks blir förundersökningen offentlig handling, vilket innebär att alla i sverige kan ta del av den anonymt.


jag kanske är helt förståndshandikappad nu men, en kille jag känner har rättegång nu i november, om jag vill ta del av FUP och info angående förhör osv (så mycket som möjligt alltså) innan rättegången går det ? kan jag hämta ut allt sånt ? är det redan offentligt oavsett om han blir dömd eller inte ? /tacksam för bra svar
Citera
2017-08-14, 22:01
  #6
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cho-cho
jag kanske är helt förståndshandikappad nu men, en kille jag känner har rättegång nu i november, om jag vill ta del av FUP och info angående förhör osv (så mycket som möjligt alltså) innan rättegången går det ? kan jag hämta ut allt sånt ? är det redan offentligt oavsett om han blir dömd eller inte ? /tacksam för bra svar

Ja, begär ut den ifrån Polismyndigheten. Enklast är om du kan personnummer, polisens anmälningsnummer eller liknande, men borde gå bra med namn och adress med.

Ev, så kan du få betala någon liten avgift om det är många sidor.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...1_sfs-1992-191

Generellt så är sekretessen släppt när åtal har väcks.

Vill du hämta ut anonymt, så bör du nog besöka en polisstation personligen. E-post hanteras väl som allmänna handlingar.
Citera
2017-08-14, 22:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cho-cho
jag kanske är helt förståndshandikappad nu men, en kille jag känner har rättegång nu i november, om jag vill ta del av FUP och info angående förhör osv (så mycket som möjligt alltså) innan rättegången går det ? kan jag hämta ut allt sånt ? är det redan offentligt oavsett om han blir dömd eller inte ? /tacksam för bra svar

Ja FUP blir offentlig så fort det lämnas in till åtal.

Vissa delar kan ändå vara sekretessbelagda
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback