2012-02-16, 18:13
Medlem
Bra ide ur feministisk synvinkel?

Ur synvinkeln att förbereda barnen för vuxenlivet/verkligheten i morgondagens samhälle?

Linus-elit och medelklasspajas eller modig trendsättare?
Citat:
Att inte tala om vilket kön barn har eller utesluta att benämna dem ”hon” eller ”han” får omvärlden att reagera.”Vissa blir provocerade och tycker att vi ägnar oss åt något konstigt”, säger tvåbarnsföräldern Linus som uppfostrar sina barn könsneutralt.

Det könsneutrala syns även i barnens kläder, som är färgglada och brokiga, byxor och klänningar om vartannat. Linus anser att kläder är en av de största sakerna som markerar kön.

Men jag tycker det är viktigt att förklara varför vi gör som vi gör för det finns alltid en risk att det ska framstå som ett elit- och medelklass projekt,

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-...te-barnens-kon
Senast redigerad av gulasnubben 2012-02-16 kl. 18:17.
Citera
2012-02-16, 18:16
Medlem
Keerstins avatar
Jag tycker bara att det har gått alldeles för långt med detta tramset!
Män är män och kvinnor är kvinnor. Inget konstigt med det!

Varför ska vi skapa en värld av stereotypa kön????
Citera
2012-02-16, 18:18
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Bara för det ska jag uppfostra mina barn till riktigt hatiska nazister. Den som ifrågasätter är dum i huvudet och naiv. Slutdiskuterat.
Citera
2012-02-16, 18:18
Medlem
Han är en idiot, läskigt dum jävla sate!
Klart man måste tala om vilka kön dom har, kvinnor har en plats, män en annan.
Även om det inte är självklart längre att kvinnor gör det, och män gör det, så är det fortfarande så att föds man till flicka/pojke, så är det en självklarhet att få veta det, och fostras till en s.k* " man " alternativt " kvinna ".

Detta äcklar mig, på riktigt
Citera
2012-02-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Bara för det ska jag uppfostra mina barn till riktigt hatiska nazister. Den som ifrågasätter är dum i huvudet och naiv. Slutdiskuterat.
Till han, hon eller hen nasse?
Citat:
Linus har nyligen börjat använda det könsneutrala pronomet ”hen” och är positiv till begreppet. Men det kändes först lite onaturligt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-...te-barnens-kon
Citera
2012-02-16, 18:25
Moderator
I stället för att göra allt neutralt borde det väll vara bättre att se till att det ena eller andra inte förknippas med någonting negativt? Det jag kan tänka mig som ändras med detta är att killar kan använda tjejkläder eller liknande, men i övrigt borde det väll vara bättre att försöka få båda könen lika accepterade?

Edit* nu kanske hans mål är att få det könsneutralt och då är min poäng irrelevant
Citera
2012-02-16, 18:25
Medlem
Jag undrar lite varför han själv inte klär sig könsneutralt? Han vill väl inte bli bemött som ett kön utan som en unik person? Eller gäller andra regler för honom själv?
Citera
2012-02-16, 18:28
Medlem
SiSeniors avatar
Detta är så absurt. Så fruktansvärt pinsamt. Jag skäms än en gång att jag är svensk när jag läser sånt här. Det får mig att tänka på denna AB-artikeln: http://www.aftonbladet.se/wendela/article12531124.ab
Citat:
Till luciafirnadet skrev vi faktiskt om ”En sockerbagare”, ”Han” blev istället till ”Hen”
Jag ser inte problemet med könsroller. Det är ju skapta efter vad barn tycker om.
Citera
2012-02-16, 18:29
Medlem
Det är Linus som inte vet vilket kön han har och därför får ett behov av att projicera sin förvirring på sina barn. Tyvärr. Grymt. Samhället borde hjälpa Linus att hitta sin kuk istället, skicka honom på ett mansblivarläger där han får slåss, tvingas knulla med en hora och ägna sig åt rationellt tänkande och vetenskapliga studier.
Citera
2012-02-16, 18:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Kön är en mycket viktig identitetsgrund för oss människor, enär det rör fortplantningsfrågor, dvs vår biologiska mening. Tidigt i livet upptäcker barn könsskillnader och det är naturligt att kön och könsroller får spela roll i barnets identitetssökande. Att hemlighålla detta och försöka lura/manipulera barnet i könsfrågan är ett hemskt övergrepp och borde leda till brott mot Lagen om bristande föräldraskap - som dessvärre inte finns.

Det är enligt min mening synnerligen klandervärt att agera på detta sätt, och det är lika klandervärt om dagispersonal försöker hålla på med liknande saker. Då måste det till kraftfulla rättsliga åtgärder.
Citera
2012-02-16, 18:34
Medlem
godawdos avatar
En bekant till mig håller också på så: Vill kallas "hen", men är födt med honkön. Likledes "hens" partner vill kallas "hen" men har snorre och vad därtill hör. Denne är dock "transvestit". Men de två har ett vanligt "sexliv", och vill skaffa barn. Och de säger att det nästan är omöjligt att vistas ute, utan att få tillopp, och bli nerstirrade.

Jag blir helt förvirrat, men försöker inte bry mig. Det får de fan själva brottas med, tänker jag.

Det kommer att ta flera generationer, om någon utliknelse ens kommer att ske. Samtidigt är det ju jämställd mera nu, än vad det har varit i alla tider. Nu jobbar och studerar alla på lika vilkår, och mannen har helt förlorat sin "beskyddarstatus", då var och en har lika mycket ansvar. Så nog är det på väg, åtminstone i "väst".....Något frustrerande dock.
Citera
2012-02-16, 18:35
Medlem
SMBHs avatar
Man undrar ju hur dom tänker när dom döper ungarna "könsneutrallt" men samtidigt döper dom till namn som förknippas med porrindustrin? Kan se det framför mig om 18 år; Sasha och Nikki gör karriär i San Fernando valley. Varför inte döpa ungarna till typ Kim?

Sedan så är det ju så att Sasha och Nikki klingar mer feminimt även om det finns en del män som heter det också. Jag slår vad om att ungarna är pojkar bara för att. Skulle dom få ett trejde barn som var en flicka skulle dom säkert döpa det till Alex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in