Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2012-05-03, 22:05
  #37
Medlem
Jag installerade xubuntu med wubi för ett tag sedan. Alltså ubuntu med skrivbordsmiljön xfce och för mig fungerar det
kanon bara plus att jag tycker det är väldigt kul att lära sig något nytt. Istället för att bara använda samma gamla tråkiga windows som man använt hela tiden. Och jag tycker snarare att linux är stabilare än windows för det laggar ju aldrig fast åtminstone inte för mig. Och då har jag ändå använt det i typ 3-4 månader.
Citera
2012-05-03, 22:34
  #38
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Jag installerade xubuntu med wubi för ett tag sedan. Alltså ubuntu med skrivbordsmiljön xfce och för mig fungerar det
kanon bara plus att jag tycker det är väldigt kul att lära sig något nytt. Istället för att bara använda samma gamla tråkiga windows som man använt hela tiden. Och jag tycker snarare att linux är stabilare än windows för det laggar ju aldrig fast åtminstone inte för mig. Och då har jag ändå använt det i typ 3-4 månader.

Tror du inte att du har något fel i ditt Windows om det laggar?

Själv har jag kört Windows sen version 3.0 och senast jag kände av att Windows lagga var när jag testade en beta-version av Win95.

Men för att hålla oss till topic.
Archlinux är inte så svårt som många tycks tro, installationen är enkel om man har läst igenom arch wiki.
En bra och snabb dist, även för nybörjare.
Citera
2013-12-28, 18:02
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keerstin
Här kan du hitta Ubuntu: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
Följ bara anvisningarna så kommer installationen att gå utmärkt.
Installerade förra veckan från USB och det gick klockrent.

Ja, det är användarvänligt!


Hur många timmar ... eller minuter... tar det att installera 12 04 3 LTS ? Ungefär ?

1...

using a CD .....

2...

using a USB drive ...
Citera
2013-12-28, 19:00
  #40
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven1122
Hur många timmar ... eller minuter... tar det att installera 12 04 3 LTS ? Ungefär ?

1...

using a CD .....

2...

using a USB drive ...
Tar väl 20-40 min från USB. Det brukar tar upp mot en timme från CD.
Citera
2013-12-29, 18:44
  #41
Medlem
Hermacets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Måste säga att jag har knappt sett alla dom där och då har jag ändå kört enbart Linux i många år nu.
Lycka till med Linux ts. Finns en stor Linuxtråd där du kan ställa frågor om du undrar något.
https://www.flashback.org/t1003234

Kör man med något som *buntu så behöver man knappast använda terminalen överhuvudtaget. Det är dock roligt och spännande att kunna göra saker som inte bara är peka och klicka
Citera
2013-12-29, 18:45
  #42
Medlem
Hermacets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven1122
Hur många timmar ... eller minuter... tar det att installera 12 04 3 LTS ? Ungefär ?

1...

using a CD .....

2...

using a USB drive ...

Jag tror inte du får plats med ubuntu på CD längre utan det krävs DVD. USB är däremot snabbare, men timmar tar det verkligen inte såvida du inte kör en antikvariats-dator. En 15-20 minuter om ens det.
Citera
2013-12-29, 21:39
  #43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermacet
Kör man med något som *buntu så behöver man knappast använda terminalen överhuvudtaget. Det är dock roligt och spännande att kunna göra saker som inte bara är peka och klicka

Jag använder själv Opensuse.
Citera
2013-12-30, 06:35
  #44
Medlem
Hermacets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag använder själv Opensuse.

OK, det erkänner jag att jag har väldigt lite erfarenhet av. Har dock prövat det i farten då jag under en period letade efter en distro med något slags bättre stöd för Radeon GPU, men gillade det inte särskilt mycket. Har för mig att det handlade om i vilken takt uppdateringar rullades ut till distron och diverse paket, men var några år sedan som sagt var. Har man någon större användning för shell i Opensuse?
Citera
2013-12-30, 21:34
  #45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermacet
OK, det erkänner jag att jag har väldigt lite erfarenhet av. Har dock prövat det i farten då jag under en period letade efter en distro med något slags bättre stöd för Radeon GPU, men gillade det inte särskilt mycket. Har för mig att det handlade om i vilken takt uppdateringar rullades ut till distron och diverse paket, men var några år sedan som sagt var. Har man någon större användning för shell i Opensuse?

Jag själv använder inte shell mycket men det är jag det. Vet att en del andra gör det betydligt mer.
Uppdateringar? Tja, jag tycker ofta att både Opensuse och många andra distributioner kommer med nya versioner allt för ofta. De är många gånger inte tillräckligt testade innan de släpps anser jag. Jag brukar oftast vänta och inte installera version 12, 13 el.likn. utan avvaktar tills version 13.1, 13.2, 13.3 eller något har kommit. Då är de värsta buggarna vanligtvis åtgärdade.
Har ibland tänkt att jag borde övergå till Debian just för att jag föredrar stabilitet framför stöd för den allra senaste hårdvaran. Dock så har jag blivit kvar med Opensuse då jag har kört det länge och helt enkelt inte orkat börja med någon ny distro. Hittills iaf.
Citera
2014-03-20, 21:39
  #46
Medlem
Kuittsas avatar
Förstod inte det där med partition. Min laptop har 250Gb HDD disk varav jag använt kanske 30 gb till windows så behöver jag ens göra någon partitition?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback