Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-09, 09:27
  #25
Medlem
chaqs avatar
Spillde ca 1-2 dl läsk över min MacBook Pro nu i helgen. Var andra gången jag spillde vätska över min trotjänare så gjorde allt rätt denna gång med att rycka strömsladden, stänga av och ställa den upp-och-ner i 3 dagar.

Nu till hur man går vidare, vad jag har förstått är det bra att tvätta en fuktskadad dator invändigt med isopropylalkohol för att förhindra rost och att den "äts" upp långsiktigt.
Om moderkort/batteri/tangentbord är trasigt, är det värt att reparera då? Hört historier om 5-10 tusen bara i reparation.

Funderar på att köpa grejer för att mecka upp min mac själv och rengöra den, någon som har erfarenhet av det?

Har ingen drulleförsäkring.
Citera
2017-10-09, 10:52
  #26
Medlem
tuttepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaq
Spillde ca 1-2 dl läsk över min MacBook Pro nu i helgen. Var andra gången jag spillde vätska över min trotjänare så gjorde allt rätt denna gång med att rycka strömsladden, stänga av och ställa den upp-och-ner i 3 dagar.

Nu till hur man går vidare, vad jag har förstått är det bra att tvätta en fuktskadad dator invändigt med isopropylalkohol för att förhindra rost och att den "äts" upp långsiktigt.
Om moderkort/batteri/tangentbord är trasigt, är det värt att reparera då? Hört historier om 5-10 tusen bara i reparation.

Funderar på att köpa grejer för att mecka upp min mac själv och rengöra den, någon som har erfarenhet av det?

Har ingen drulleförsäkring.

Har spillt på min MBP förut. Gjorde precis som du och den funkar fortfarande bra. Har dock inte testat att rengöra den.
Har plockat isär den för att uppgradera ram och byta till ssd. Det är inte särskilt svårt, så om något har gått sönder kan du göra det själv. På Ebay kan du köpa reservskruvar billigt. De åker ut av sig själva ibland efter att man har tagit isär den om du inte har på locktite. Finns väldigt bra guider på ifixit, skruvmejslarna som behövs finns säkert på Classe eller Kjell. Statisk elektricitet kan förstöra den, jag hade på mig ett ESD-armband, när jag plockade isär min. Alla delar går att köpa på Ebay, men köp inte batteri därifrån. Chansen att det är dåligt är ganska stor.
Citera
2017-10-09, 16:51
  #27
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkelish
Tjenare!

Spillde ca 0,5dl vatten över tangentbordet på min Macbook idag, vände uppochner på den så de mesta rann ut sen torkade jag rent den och den funkade som den ska så jag la igen locket..
En timme senare så funkade bara några tangenter. Då lämnade jag in den direkt till en datorfirma. Vattnet stod i en mugg på höger sida som jag råkade slå till.

Hur stor skada blev detta? (Kan inget om Macbook hårdvaran)
Var det bara tangentbordet som gick sönder eller gick hela skiten sönder?
Tar det lång tid att laga?

Playknappen fungerade och det spelade musik när jag klickade på den
Det du bör göra när detta händer är att avlägsna strömkällan direkt och slänga in i t ex torkskåp eller varmluftsugn på 60 grader (om du har, givetvis utan batteri). Vattnet i sig är ofarligt, det är vattnets förmåga att leda ström som är problemet. Jag har spillt tre gånger över mitt tangentbord och två av dessa åkte det in i torkskåpet i fyra timmar. Tredje gången blev tangenterna knas som för dig, men det försvann efter dunstning (har man otur stannar problemet)

Om tangenterna blivit kaiko behöver du bara byta tangentbordet.
__________________
Senast redigerad av avc 2017-10-09 kl. 16:57.
Citera
2022-11-03, 13:24
  #28
Medlem
carltellin88s avatar
Återuplivar tråden. hur länge kan fukten vara kvar i datorn? hur länge är lönt att vänta innan man ger upp?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback