Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-16, 11:38
  #13
Medlem
Tur att man har en iMac, då får man äta och dricka framför datorn.
Citera
2012-02-16, 11:57
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo jag är med på det du nu säger, men om du kikar i ditt förra inlägg så skrev du ju att man skulle försöka skölja av den, och det var det jag reagerade på då det kan tolkas som en smula ”våldsamt”.

Dr Tinnitus
Läs meningen efter ocksa
Citera
2012-02-16, 12:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Läs meningen efter ocksa

Såg naturligtvis även det, men just sköljeriet verkade väl häftigt. Nån stolle kan ju ta dig på fullaste och sonika köra på med duschen över tangentbordet och det tror jag inte är så himla smart. För även om datorn är avstängd så finns det ju spänning lite här och var för det där inne som kan komma på avvägar om det kommer in vätska.


Dr Tinnitus
Citera
2012-02-16, 13:08
  #16
Medlem
vorzons avatar
Hehe. Mac.

Har haft mitt gamla goda KeyTronic i 10 år nu. Haft allt möjligt på sig. Kaffe, Cola, vatten, saft osv.

Misstänker att en helt ny livsform växer där inuti...

Citera
2012-02-16, 14:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Såg naturligtvis även det, men just sköljeriet verkade väl häftigt. Nån stolle kan ju ta dig på fullaste och sonika köra på med duschen över tangentbordet och det tror jag inte är så himla smart. För även om datorn är avstängd så finns det ju spänning lite här och var för det där inne som kan komma på avvägar om det kommer in vätska.


Dr Tinnitus
Jaha, nu förstar jag. Vad jag menade var alltsa inte tangentbordet pa en laptop, skulle aldrig halla en laptop under duschen, utan ett vanligt tangentbord Inlägg sent pa kvällen innehaller rätt ofta mindre information än man själv läser in i dem...
Citera
2012-02-16, 15:28
  #18
Medlem
GSASs avatar
Läste någonstans för längesen att laptops normalt är gjorda för att tåla ett halvt glas vatten eller något sånt.. de har ett skålat plastunderrede under tangentbordsinsatsen. Bara att hoppas att din äppeldator har detta och vända den upp-och-ned utan batteri som alla andra redan sagt.
Citera
2012-02-16, 17:18
  #19
Medlem
Dinkelishs avatar
Tack för alla svar!

Eftersom att jag inte visste vad jag skulle ta mig tills så lämnade jag in den endast en timme senare. Får väll se vad som händer, han skulle kontakta mig så jag får väll avvakta. Har dock en stationär också så det är ingen panik.

Uppdaterar er när jag vet mer om vad som har hänt
Citera
2014-06-14, 10:42
  #20
Avstängd
Samir.s avatar
Jätte rolig tråd...Spillde vatten på min data..för några dagar sen, det var jätte lite..jag trodde inget skulle hände...men igår slutade några tangenter funka..stängde av den o la den upponer kommer den bli bra igen? lässte på en sida att man ska ta bort tangent bordet...och lägga det i ungnen..för att torka det....Ska göra det..Men då måste man ha ett jätte liten skruv mejsel....Vilket inte jag har....Men det går att ficka...
Citera
2014-06-14, 13:52
  #21
Medlem
Kattafankens avatar
PÅ en macbook /laptop, om "tangenterna slutat fungera" måste tangetbordet ersättas, för det är förstört. Bara hårdvaran kostar nästan tvåtusen, men det beror också på storleken av din mac. IF ersätter bara 20% av datorns nypris.

Om man spiller nåt på sin mac skal man OMEDELBART stänga av datorn och ställa den som ett V lite upp och ned så att man kanske kan få ut vattnet innan det rinner längre ned i datorn. Luta datorn mot nåt så att tangentbordet i sig är vågrätt uppoch ned.
Citera
2017-05-29, 20:37
  #22
Medlem
makrillsstimmets avatar
Tjena grabbar, behöver skaka liv i den här tråden igen då jag har varit ute för samma öde.

Råkade spilla vatten över min macbook air- hur mycket som kom över den vet jag inte riktigt men en del var det. Jag stängde av den direkt och höll datorn uppochner. väldigt lite vatten rann ut (hoppas det var för att lite rann in). Den fungerar, givetvis för jävla nyfiken för att hålla den avstängd under längre tid, därför vet jag.

Behöver jag oroa mig för något? Kan det vara en idé att lämna in den hos mac innan eller rådfråga supporten?

Går i tankebanor att vattnet börjar oxidera och ha sig där inne. smaskar kablar.

mvh M
Citera
2017-05-29, 23:14
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av makrillsstimmet
Tjena grabbar, behöver skaka liv i den här tråden igen då jag har varit ute för samma öde.

Råkade spilla vatten över min macbook air- hur mycket som kom över den vet jag inte riktigt men en del var det. Jag stängde av den direkt och höll datorn uppochner. väldigt lite vatten rann ut (hoppas det var för att lite rann in). Den fungerar, givetvis för jävla nyfiken för att hålla den avstängd under längre tid, därför vet jag.

Behöver jag oroa mig för något? Kan det vara en idé att lämna in den hos mac innan eller rådfråga supporten?

Går i tankebanor att vattnet börjar oxidera och ha sig där inne. smaskar kablar.

mvh M
Gissar att det var "vanligt" kranvatten?
Isåfall ska det inte vara några problem (åtminstone 9/10 gånger).

Dock är det superviktigt att du får ur all fukt innan du börjar använda den igen.
Lägg den på ett element eller liknande varmt samt torrt ställe som drar ut fukten.

Det vanligaste misstaget man gör är att man sätter sig och använder datorn som ingenting hänt.. då kan det bli skador, oftast flera veckor efter händelsen.
Citera
2017-05-29, 23:36
  #24
Medlem
makrillsstimmets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Gissar att det var "vanligt" kranvatten?
Isåfall ska det inte vara några problem (åtminstone 9/10 gånger).

Dock är det superviktigt att du får ur all fukt innan du börjar använda den igen.
Lägg den på ett element eller liknande varmt samt torrt ställe som drar ut fukten.

Det vanligaste misstaget man gör är att man sätter sig och använder datorn som ingenting hänt.. då kan det bli skador, oftast flera veckor efter händelsen.

Tusen tack för orden. Är i Spanien för tillfället, inga element i närheten och ganska fuktigt överallt. Har en hårfön dock, känns som om det kunde vara effektivt. Hur länge behöver man sitta? 10 min? 30? 2h?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback