Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-14, 08:05
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberkartoffel
Ja, men samtidigt så får du överväga studentliv över utbildning. Men om Lund erbjuder samma sak med ett bättre studentliv så varför inte ta Lund?

KTH har precis den mastern jag vill läsa, och LTH verkar vara mer forskarinriktat än industriinriktat, därför jag tvekar lite. Sedan vill man ju ha tillgång till hela stockholm, man kanske tröttnar på lund menar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av sophie1234
Stämmer. Men både KTH och Lunds universitet är bra. Kör på Lund!

Vet du hur F-sektionen är på lund?

Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Det är inte dåligt med studentliv på KTH... Finns hur mycket som helst att engagera sig i, mer än vad du kommer hinna med om du läser fysik.

Alright, men är det inte så att de flesta människor som studerar på KTH redan kommer från stockholm, och därför inte är öppna för att fixa nya vänner och liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av Darkknightx
Det finns hur många aktiviteter som helst på KTH och riktig bra studentliv. Problemet är att går man ett program som civilingenjör då är ett självklart att studentliv inte så bra pga tiden som man inte har till både plugg och fritid.

Folk säger att Lund har bättre liv än KTH, men tänk på att Lund har många olika program som är inte krävande (KTH har bara civilingenjörer) vilket betyder att studenter där har mycket fritid och bättre studentliv (självklart gäller det INTE studenter som går civilingenjör program på Lund).

Bra poäng, men det jag menar med studentliv egentligen är väl att de engagerar sig i olika projekt, har personer att plugga med, personer att starta företag med osv och några att gå ut på krogen med. Inte nödvändigtvis sitta i en overall och dricka öl.

Citat:
Ursprungligen postat av brota
Dock så är det korvfest på KTH. På Lunds universitet går det fler tjejer än killar och motsvarande könsfördelning finns även i studentlivet. Om man engagerar sig i F-sektionen på KTH däremot

Är det så asså? Hur är F-sektionen på KTH då? Kan du förklara?

Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
KTHs studentliv har hittills varit över allförväntan. Jag är åtminstone enormt nöjd över mitt val. Sen att jag är född stockholmare och bor centralt kanske påverkar en del.

Går du på KTH nu? Känner du att du går miste om ett studentliv såsom i Lund? Förutom att plugga, vad finns det att hitta på i fest-väg? Annordnas det mycket / stora fester eller brukar folk hellre dra ut på krogen? Kommer man ha svårt att hitta vänner för livet liksom?
Citera
2015-10-14, 15:22
  #14
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcthor
Går du på KTH nu? Känner du att du går miste om ett studentliv såsom i Lund? Förutom att plugga, vad finns det att hitta på i fest-väg? Annordnas det mycket / stora fester eller brukar folk hellre dra ut på krogen? Kommer man ha svårt att hitta vänner för livet liksom?

Ja jag har precis påbörjat första året. Jag känner tyvärr ingen som pluggar i lund, så kan inte riktigt jämföra. Men studentlivet på KTH finns garanterat. Om du är ute efter fest så är det knappast svårt att hitta. Var en hel del festande i början, nu i oktober har det varit lugnt tills den stora tenta festen som drar igång i slutet av månaden.

Knappast svårt att hitta nya vänner om du är ute efter det. Bara du inte är helt asocial/asperger.

Skulle dock råda dig att titta mer på själva utbildningen och lärosätet. Fest i all ära men du börjar på universitetet av en annan anledning. KTH är i Sverige ledande inom ingenjörsutbildningar och det lär knappast ändras på ett bra tag.
Citera
2015-10-14, 16:44
  #15
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcthor
Har hört av många att studentlivet i Stockholm och KTH inte existerar överhuvudtaget. Stämmer detta?

Är riktigt intresserad av att läsa teknisk fysik på KTH eftersom de har just de masterprogrammet jag vill läsa, och det verkar vara en bra högskola. Men det känns inte som att det är värt det om studentlivet är riktigt dåligt jämfört med Lunds Tekniska Högskola.

Kommer man som Göteborgare som inte känner någon i Stockholm få svårt att skaffa vänner på KTH? Kommer man gå miste om ett roligt studentliv?

Vem fan bryr sig om studentliv, det är bara 3 eller 5 år av ditt liv du ska spendera se till att göra det på rätt ställe där du får en bra utbildning. Efter ett tag tröttnar man ändå på att dricka o knarka, sen när 3 eller 5 år har gått stå man där med en sunkig utbildning och dåliga betyg.
Citera
2017-01-21, 09:44
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Det är inte dåligt med studentliv på KTH... Finns hur mycket som helst att engagera sig i, mer än vad du kommer hinna med om du läser fysik.


Det kan inte vara så svårt att läsa Fysik om man jämför med Civilingenjör som måste läsa massor med kurser. Fysik är bara fysik
Citera
2017-01-21, 09:46
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Vem fan bryr sig om studentliv, det är bara 3 eller 5 år av ditt liv du ska spendera se till att göra det på rätt ställe där du får en bra utbildning. Efter ett tag tröttnar man ändå på att dricka o knarka, sen när 3 eller 5 år har gått stå man där med en sunkig utbildning och dåliga betyg.


Vem fan bryr sig om studentliv??? Varför ska man ens plugga eller leva då för? Men tack för att du sa det. Nu vet jag att jag absolut inte vill studera på KTH, folk där måste vara sjuka i huvudet
Citera
2017-12-10, 23:31
  #18
Medlem
donaldfdrapers avatar
Om studentliv av något slag i Stockholm är av intresse, där klientelet inte bara är ingenjörssnubbar á la korvfest (KTHs alla sektioner utom IndEk), hyfsad med enformig steksamling (SSSE & IndEk) eller en obefintlig kårverksamhet (SU, SH eller RK) så är svaret Karolinska Institutet!
Medicinska Föreningen har två-tre större fester öppna för studenter/allmänheten, och Odontologiska Föreningen är något mer aktiva, men med lite mer stängt och begränsat klientel.
Citera
2017-12-11, 17:15
  #19
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade och rubriken korrigerad enligt regel 0.01.

/Mod.
Citera
2017-12-16, 00:24
  #20
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaCarlsen
Det kan inte vara så svårt att läsa Fysik om man jämför med Civilingenjör som måste läsa massor med kurser. Fysik är bara fysik
Haha, hur långt tror du man kommer i fysiken utan matten? Varför tror du att ingenjörer läser all matte? Majoriteten av alla tunga ingenjörskurser är fysikkurser och mattekurser. De andra är kurser man i princip lägger ned en kvart på efter att ha kört fysik i tre timmar en måndagskväll kl. 23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback