Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-15, 14:44
  #1
Medlem
Hey, hur är egentligen studentlivet där? Finns det många söta och villiga donnor (typ som ekonomprogramet i random studentstad). vill gärna läsa I men samtidigt så vill jag ha ett roligt studentliv med sköna människor och bra fester med mycket brudar! Jag känner mig inte alls sugen på att springa runt i overall dock.. lite input angående detta? ämnet kan tyckas omoget men jag vill att min studietid blir perfekt och nu känns det som att det väger mellan en bra utbildning som kommer att ge en spännande framtid eller en utbildning där jag kan träffa människor som jag tror jag kommer klicka med (och där det finns söta tjejer där jag kanske hittar min framtida partner)
Citera
2012-02-15, 14:52
  #2
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Painray
Hey, hur är egentligen studentlivet där? Finns det många söta och villiga donnor (typ som ekonomprogramet i random studentstad). vill gärna läsa I men samtidigt så vill jag ha ett roligt studentliv med sköna människor och bra fester med mycket brudar! Jag känner mig inte alls sugen på att springa runt i overall dock.. lite input angående detta? ämnet kan tyckas omoget men jag vill att min studietid blir perfekt och nu känns det som att det väger mellan en bra utbildning som kommer att ge en spännande framtid eller en utbildning där jag kan träffa människor som jag tror jag kommer klicka med (och där det finns söta tjejer där jag kanske hittar min framtida partner)

Nog är utbudet av kvinnor helt klart lägre än på vissa andra ställen. Men det finns helt klart en del, och fester finns det mer än man vill ha av. Och sköna människor finns det också. Många är från Stockholm och redan har sitt liv/hem/fritid/umgänge där, vilket kan göra att det lätt blir att man börjar umgås med andra som kommer utifrån Stockholm. Dvs folk som ännu inte har något liv där så att säga.

Gillar du Stockholm som stad tycker jag inte du ska gå och oroa dig allt för mycket över sådana saker, även om det enligt min personliga erfarenhet är betydligt mer studentliv på andra ställen.

Så illa som många säger att det är har jag verkligen inte fått uppfattningen om att det är (har studerat vid kth en termin). Jag funderar dock nu att läsa vid ltu istället.
Citera
2012-02-15, 18:54
  #3
Medlem
Karl Svampens avatar
Som jag förstår det, efter en polare som går på KTH, så är inte studentlivet 100% som i tex Lund eller Uppsala. Själv går jag i Lund och rekommenderar det till 100%.

Ang. overall så är det bara under nollningen man gör detta på LTH, alternativt vissa slasquer. Visst tycks det vara töntigt men det är inte så jävla farligt så man väljer bort en stad för det.

Som jag ser på det: Utbildningsmässigt: KTH lite över LTH
Studentmässigt: Lund/LTH helt klart över KTH
Citera
2012-02-15, 23:54
  #4
Medlem
Tlagnojs avatar
Det man får tänka på om man studerar i sthlm är att även om studentlivet inte är detsamma som i studentstäder så finns det ett fullt fungerande uteliv redan.
Citera
2015-10-11, 22:15
  #5
Medlem
Studentliv på KTH / i Stockholm

Har hört av många att studentlivet i Stockholm och KTH inte existerar överhuvudtaget. Stämmer detta?

Är riktigt intresserad av att läsa teknisk fysik på KTH eftersom de har just de masterprogrammet jag vill läsa, och det verkar vara en bra högskola. Men det känns inte som att det är värt det om studentlivet är riktigt dåligt jämfört med Lunds Tekniska Högskola.

Kommer man som Göteborgare som inte känner någon i Stockholm få svårt att skaffa vänner på KTH? Kommer man gå miste om ett roligt studentliv?
Citera
2015-10-11, 22:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcthor
Har hört av många att studentlivet i Stockholm och KTH inte existerar överhuvudtaget. Stämmer detta?

Är riktigt intresserad av att läsa teknisk fysik på KTH eftersom de har just de masterprogrammet jag vill läsa, och det verkar vara en bra högskola. Men det känns inte som att det är värt det om studentlivet är riktigt dåligt jämfört med Lunds Tekniska Högskola.

Kommer man som Göteborgare som inte känner någon i Stockholm få svårt att skaffa vänner på KTH? Kommer man gå miste om ett roligt studentliv?

Ja, men samtidigt så får du överväga studentliv över utbildning. Men om Lund erbjuder samma sak med ett bättre studentliv så varför inte ta Lund?
Citera
2015-10-11, 23:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcthor
Har hört av många att studentlivet i Stockholm och KTH inte existerar överhuvudtaget. Stämmer detta?

Är riktigt intresserad av att läsa teknisk fysik på KTH eftersom de har just de masterprogrammet jag vill läsa, och det verkar vara en bra högskola. Men det känns inte som att det är värt det om studentlivet är riktigt dåligt jämfört med Lunds Tekniska Högskola.

Kommer man som Göteborgare som inte känner någon i Stockholm få svårt att skaffa vänner på KTH? Kommer man gå miste om ett roligt studentliv?
Stämmer. Men både KTH och Lunds universitet är bra. Kör på Lund!
Citera
2015-10-11, 23:53
  #8
Medlem
Det är inte dåligt med studentliv på KTH... Finns hur mycket som helst att engagera sig i, mer än vad du kommer hinna med om du läser fysik.
Citera
2015-10-12, 00:08
  #9
Medlem
Det finns hur många aktiviteter som helst på KTH och riktig bra studentliv. Problemet är att går man ett program som civilingenjör då är ett självklart att studentliv inte så bra pga tiden som man inte har till både plugg och fritid.

Folk säger att Lund har bättre liv än KTH, men tänk på att Lund har många olika program som är inte krävande (KTH har bara civilingenjörer) vilket betyder att studenter där har mycket fritid och bättre studentliv (självklart gäller det INTE studenter som går civilingenjör program på Lund).
Citera
2015-10-12, 00:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Det är inte dåligt med studentliv på KTH... Finns hur mycket som helst att engagera sig i, mer än vad du kommer hinna med om du läser fysik.
Dock så är det korvfest på KTH. På Lunds universitet går det fler tjejer än killar och motsvarande könsfördelning finns även i studentlivet. Om man engagerar sig i F-sektionen på KTH däremot
Citera
2015-10-12, 01:09
  #11
Medlem
MessiahMintss avatar
KTH är enda stället i Stockholm som har något studentliv. Det finns mycket aktiviteter runt studierna på fysik och många trevliga icke-stockholmare. Ett mycket bra studieval.
Citera
2015-10-12, 01:12
  #12
Medlem
Zlaneks avatar
KTHs studentliv har hittills varit över allförväntan. Jag är åtminstone enormt nöjd över mitt val. Sen att jag är född stockholmare och bor centralt kanske påverkar en del.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback