Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-15, 06:57
  #1
Medlem
Hej!

Jag har laddat ner några filmer och vill se på min DVD, problemet är att texten är i en separat .srt fil... Jobbigt. Hur slår jag ihop dessa utan att ändra på filens storlek avsevärt? Min spelare kan inte spela upp .srt filer. Provade ett program vid namn ConvertXtoDVD. Det funkar, men 500mB film + 37kB text blir 1.8GB. Provade programmet AviAddXSubs, det funkade inte.

Snälla hjälp mig
Citera
2012-02-15, 07:43
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Hej!

Jag har laddat ner några filmer och vill se på min DVD, problemet är att texten är i en separat .srt fil... Jobbigt. Hur slår jag ihop dessa utan att ändra på filens storlek avsevärt? Min spelare kan inte spela upp .srt filer. Provade ett program vid namn ConvertXtoDVD. Det funkar, men 500mB film + 37kB text blir 1.8GB. Provade programmet AviAddXSubs, det funkade inte.

Snälla hjälp mig

1. Skapa en mapp med valfritt namn
2. Lägg båda filerna (*.srt & *.avi) i den mappen
3. spela upp filmen i VLC

Om du vill bränna ner texten på själva filmen så att du kan spela upp filmen på en vanlig DVD-spelare, så finns det olika program för sånt här
Citera
2012-02-15, 07:43
  #3
Medlem
alsolsprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Hej!

Jag har laddat ner några filmer och vill se på min DVD, problemet är att texten är i en separat .srt fil... Jobbigt. Hur slår jag ihop dessa utan att ändra på filens storlek avsevärt? Min spelare kan inte spela upp .srt filer. Provade ett program vid namn ConvertXtoDVD. Det funkar, men 500mB film + 37kB text blir 1.8GB. Provade programmet AviAddXSubs, det funkade inte.

Snälla hjälp mig

http://www.afterdawn.com/guides/arch...ubs_to_avi.cfm Den där guiden fungerade för mig och har fungerat alla gånger.

Sedan en annan grej som är värt är http://forum.mininova.org/index.php?showtopic=235026023 om ljudet inte fungerar.
Citera
2015-08-13, 11:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treriket
1. Skapa en mapp med valfritt namn
2. Lägg båda filerna (*.srt & *.avi) i den mappen
3. spela upp filmen i VLC

Om du vill bränna ner texten på själva filmen så att du kan spela upp filmen på en vanlig DVD-spelare, så finns det olika program för sånt här

Bump!

Jag har gjort två och tre, men in får jag nån text? Så hur gör jag då? Denna film är fransk så behöver ju text.
Citera
2015-08-13, 11:33
  #5
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Filerna måste nog heta samma sak. Tex Titanic.srt och Titanic.avi om dom ska ligga i samma mapp. Var så i de gamla versionerna iaf, nu vet jag inte då jag alltid drag and dropar srt filen på bilden. Spela upp filmen, dra srt filen till filmen som spelas upp och sen ska texten komma efter 3-4-5 sekunder. Du kan även gå in via någon meny och välja undertextfil. På mac är det Subtitles > add new subtitles.
Citera
2015-08-13, 11:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Filerna måste nog heta samma sak. Tex Titanic.srt och Titanic.avi om dom ska ligga i samma mapp. Var så i de gamla versionerna iaf, nu vet jag inte då jag alltid drag and dropar srt filen på bilden. Spela upp filmen, dra srt filen till filmen som spelas upp och sen ska texten komma efter 3-4-5 sekunder. Du kan även gå in via någon meny och välja undertextfil. På mac är det Subtitles > add new subtitles.

Tack! Det funkade. Bra att du finns!

Då ska jag se fransk film i kväll.
Citera
2015-08-17, 09:25
  #7
Moderator
Falukropps avatar
Övrig hemelektronik --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2015-08-17, 09:36
  #8
Medlem
Kethrs avatar
För folk som eventuellt ändå vill ha filerna ihopsalgna av olika anledningar så kan jag rekomendera handbreak. Finns för både windows och för osx.

Snabbt och smidigt program!
Citera
2017-01-06, 19:10
  #9
Medlem
FTFs avatar
Bumpar denna;

Hur gör man så opaque box (svart bakgrund) bränns in i filen?

Har textat i aegisub och bränner med Handbrake, opaque box är icheckat i Aegisub men den kommer inte med när man bränner in texten, någon som vet?
Citera
2017-01-06, 21:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FTF
Bumpar denna;

Hur gör man så opaque box (svart bakgrund) bränns in i filen?

Har textat i aegisub och bränner med Handbrake, opaque box är icheckat i Aegisub men den kommer inte med när man bränner in texten, någon som vet?
Funkar inte med .srt, måste vara .ssa
Citera
2017-01-25, 20:25
  #11
Medlem
record-collectors avatar
Lägg båda filerna i en mapp så är problemet löst. Se bara till att de heter likadant typ som ex: minvideofilm.avi och minvideofilm.srt
Citera
2017-02-09, 16:24
  #12
Medlem
Sameshs avatar
Jag kan rekommendera MKVToolnix som ett bra program för att "baka" ihop filerna utan att man bränner ihop dom vilket tar betydligt längre tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback