Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-14, 21:24
  #1
Medlem
hej

jag skall köpa min första apple data. nu och är sugen på en macbook air 13tum.
då min förra data inte hade ssd hårddisk undrar jag vad är fördelarna med detta? den är snabbare om man har ssd va? har även hört att en ssd hårdisk inte går sönder lika lätt som en vanlig hårddisk tex att man kan skaka datan mer om ni förstår vad jag menar

stämmer detta ?
Citera
2012-02-14, 21:25
  #2
Avstängd
Gäddans avatar
Jupp!
Citera
2012-02-14, 21:32
  #3
Medlem
Macbook Air 13 tums SSD disk, ny. NIiiiiiiiiice
Citera
2012-02-14, 21:53
  #4
Medlem
Frågan är varför du ska skaka datorn, mac ska man vara varsam med.
Citera
2012-02-14, 22:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadist
Frågan är varför du ska skaka datorn, mac ska man vara varsam med.
skall ju inte skaka den men.. menar ju om man typ lyfter den bär runt på den och datan är igång då är det mindre risk att den pajar om den har ssd hårddisk va än vanlig? för min senaste bärbara data var en acer och den gick hårddisken sönder på då var det ingen ssd hårddisk heller. men någon som vet om det stämmer?
Citera
2012-02-14, 22:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rofle92
skall ju inte skaka den men.. menar ju om man typ lyfter den bär runt på den och datan är igång då är det mindre risk att den pajar om den har ssd hårddisk va än vanlig? för min senaste bärbara data var en acer och den gick hårddisken sönder på då var det ingen ssd hårddisk heller. men någon som vet om det stämmer?

Det stämmer precis. SSD-hårddisk är som ett USB-minne, fast snabbare och mer utrymme. Alltså finns det ingen/inga skivor som snurrar runt, vilket leder till att den blir stöttåligare.
Citera
2012-02-14, 22:41
  #7
Medlem
qbertys avatar
SSD har ju inget som snurrar så det tål vibrationer bättre ja, men den har minst lika låg error risk som en vanlig HDD.
Citera
2012-02-14, 22:52
  #8
Medlem
Kompiiitens avatar
En macbook air är nog lika tålig som andra datorer i segmentet.

En ssd är nog även mer säker än en vanlig mekanisk hårddisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback